Huidige situatie in Nepal

Hallo allemaal,

Hebben jullie mogelijk meer informatie over de huidige situatie in Nepal?

Alle informatie die wij tot nu toe hebben kunnen verzamelen is dat de grens met India geblokkeerd wordt en Nepal daardoor zonder brandstof zit. Ook hebben we begrepen dat er weinig tot geen gas en elektriciteit is en dat de voedselvoorraden beginnen op te raken.

Over twee dagen (zaterdag) zouden wij naar Nepal afreizen, maar er is een flinke twijfel ontstaan vanwege de gevolgen die bovenstaande tekorten kunnen doen ontstaan.

Is er iemand die meer informatie heeft en/of meer zicht op de situatie in Nepal?

Dank jullie wel!

Vriendelijke groet,

Jeroen en Jenya

Namaste

Omwille van de politieke situatie doen zich voornamelijk in het westen en zuiden van het land sinds augustus 2015 betogingen voor die tot gewelddadige confrontaties met dodelijke afloop hebben geleid. Men dient dergelijke manifestaties absoluut te vermijden, advies in te winnen bij lokale veiligheidsinstanties en bij de reisorganisator, en de eventuele avondklok te respecteren.

Alle niet-essentiële reizen naar de volgende districten in Nepal worden afgeraden: Humla, Mugu, Dolpa, Mustang, Manang, Lamjung, Gorkha, Dhading, Rasuwa, Nuwakot, Sindhupalchok, Kavrepalanchok, Dolakha, Ramechhap, Okhaldhunga, Solukhumbu, Sankhuwasabha en Taplejung. In de overige districten van Nepal kan gereisd worden, mits de nodige waakzaamheid wordt uitgeoefend.

Op 25 april 2015 werd Nepal immers getroffen door een aardbeving met een kracht van 7.8 op de schaal van Richter, met epicentrum 80 km ten oosten van Pokhara in centraal Nepal. De aardbeving maakte meer dan 8.500 dodelijke slachtoffers. Naschokken, waarvan sommige een kracht van 6.6 op de schaal van Richter bereiken, vinden sindsdien plaats en kunnen zich nog voordoen. De aardbeving en de naschokken hebben landverschuivingen en lawines veroorzaakt. In de genoemde districten valt bijkomende schade door nieuwe naschokken en het risico op landverschuivingen, overstromingen en schade niet uit te sluiten.

1 like

voor zo ver ik kan aansluiten bij bovenstaande hier een mail van 1 van mijn contactpersonen in Nepal en gids. Even door de taalfouten heen lezen.
situatie wisseld soms erg snel btw

“Hello,
Nepal has announced new Constitution after so long time (and they say after long exercise) whatever they say but this new Constitution has given a lot of power to the people specially to them who they are backyard in the society like to the lower cast and for women. Nepal Constitution is written with the support of 95 percent people representative from the parliament house. This is of course a new beginning and very good for us but as you said implementation is the most but at this time we have to accept it and support it.
India has a always a vital role in Nepali politics India always wants to play a big brother role in Nepal not in Nepal but India has the same attitude in all south Asian country, as a result they wants to suggest and wants Nepal to write the Constitution as their wish because this new has completely ignoring the Indian role in Nepal .
They have sent a special person from India to effect the announcement just before one day of announcing new constitution , and Indian ambassador to Nepal is also keep pressurizing Nepali politician but this the politician just ignored their suggestion.
In a short note they always wants Nepal to act as their wish , always sit under them.
Nepal is depend on so many things to Indian like cooking gas, petrol, diesel, vegetable and fruit.
This time India has not announced officially yet but they have closed all the border for importing cooking gas, petrol, vegetable, and diesel. its been more than a week they have stooped sending vital things . in result in Nepal is suffering extremely. School and college are on the way to close, transportation are badly effected , in Kathmandu people are living and sleeping in the road because they did not get the but to come back to their home…food price is going up and most important things is we can not travel and we can not cook a food .
everything is effected this time i hardly get a bus to go back to home i can not say i will get it or not if not i have to make a walk to home here from bhaktapur.
India know Nepalese big celebration Dashain is coming so they wants to block everything in this time …and everything is effected this time.
Greetings”

1 like

Nepal began rationing fuel on Monday as hundreds of protesters blockaded a key import hub on the Indian border to demand changes to a new constitution they say is unfair.

Indian drivers sleep in their truck as hundreds of vehicles are stranded near the Nepal-India border at Birgunj, some 90 km south of Kathmandu, on September 28, 2015
The move follows a weekend decision to limit the number of vehicles on Nepal’s roads as the landlocked Himalayan country faces a looming fuel shortage.

Nepal imports all its fuel from India and the protesters, from the Madhesi ethnic minority, are blocking a bridge crossing in the town of Birgunj, 90 kilometres (55 miles) south of Kathmandu, that serves as the key hub.

The Madhesis are angry about plans in the new constitution to divide Nepal into seven federal provinces, which they say will leave them under-represented in the national parliament.

The measures introduced on Monday restrict weekly sales to three litres for motorcyclists and 10 litres for cars, said Sushil Bhattarai, acting deputy managing director at Nepal Oil Corporation (NOC).

“Taxi drivers will be allowed to purchase 10 litres every alternate day while small public buses will get 15 litres,” Bhattarai told AFP.

Since Sunday, drivers have been allowed on the roads only on alternate days, depending on whether their licence plates end in odd or even numbers.

Officials say cargo movement through other border checkpoints has also declined sharply since last week, and fears of a fuel shortage have prompted commuters to form long lines at petrol stations in Kathmandu.

“We have supplies to manage for a couple of weeks if things carry on like this,” a senior NOC official told AFP on condition of anonymity.

The new constitution is the final stage in a peace process that began when Maoist rebels laid down their arms in 2006 after a decade-long insurgency.

But the adoption of Nepal’s first charter to be drawn up by elected representatives has been marred by weeks of violent protests in the southern plains, home to half the country’s population.

More than 40 people have died in weeks of clashes between police and protesters and the violence has sparked concern in India, which has traditionally exerted significant political influence in Nepal.

Scores of trucks are stranded on both sides of the border, where exhausted drivers complained about the blockade.

“I drove here from Delhi… and I have been stuck for 22 days,” Mohammed Shahid told AFP.

“Because I am carrying medicines, I have to keep the air conditioning on but I am running out of diesel.”

Work on the new constitution began in 2008 after the Maoists won parliamentary elections and abolished the monarchy. But power-sharing squabbles between parties stymied progress.

Lawmakers finally reached agreement in June this year, spurred by a 7.8-magnitude earthquake two months earlier that killed nearly 8,900 people and destroyed more than half a million homes.

1 like

Dank je wel Teka voor je uitgebreide berichten.

Wat is jouw persoonlijke mening/advies over het morgen afreizen naar Nepal?

Groetjes Jeroen en Jenya

Namaste Jeroem en Jenya

Wat is uw reisprogramma in Nepal?
Gaat u met een gids of drager?

Ik zelf vertrek ook binnen enkele dagen naar Nepal - voor twee maand.

groeten

Teka

Namaste Teka,

De planning was om van aankomende zondag tot en met woensdag in kathmandu te verblijven en daarna voor minimaal een week naar Pokhara.
We wilden daarna ook naar Chitwan, maar dat doen we naar aanleiding van de situatie maar niet meer.
We hebben momenteel geen gids of drager, omdat wij geen expeditie of trekking hebben gepland. Dit vanwege onze inzamelingsactie voor de mensen in Nepal en wij dus 60 kilo aan donatiegoederen mee zouden nemen en een mooi geldbedrag om in samenwerking met organisatie Paddle Nepal de op dat moment benodigde spullen aan te schaffen en te doneren. Helaas kunnen zij op dit moment ook geen garanties geven of beloftes doen.

Groetjes Jeroen en Jenya

Namaste,

In KTM en Pokhara zou er geen probleem zijn.
Het is niet zeker of de bus van KTM naar Pokhara (Greenline) beschikt over voldoende brandstof voor de reis?
Naar Chitwan gaan zou ik zeker niet doen.
ik denk dat voor jullie het probleem minimaal zal zijn - mogelijk alleen problemen met vervoer (brandstof)??

Laat wat weten - we zullen volgen - goede reis en veilige aankomst en verblijf - veel succes.
Vergeet niet uw ambassade te verwittigen van uw verblijf - dit kan u online doen.
Laat ook wat weten aan het thuisfront - waar u bent.

misschien tot in KTM

Teka

Namaste,

Dank je wel Teka, voor je reactie.

Op dit moment zijn wij aan het proberen te regelen dat wij in ieder geval de garantie hebben te worden opgehaald vanaf het vliegveld en direct door te rijden naar Pokhara. Mogelijk heb jij nog tips of contacten hoe wij dat op zulke korte termijn kunnen regelen? Wanneer wij die zekerheid van vervoer naar Pokhara hebben reizen wij hoogst waarschijnlijk morgen wel af naar Nepal.

Ik houd je op de hoogte! Jij ook alvast een hele goede en voorspoedige reis toegewenst. Dank je wel voor de tips!

Grjs Jeroen en Jenya

Jenya, ik zou nog contact op kunnen nemen met een vriend in Chitwan die een groot resort runt. Ik kan hem vragen in hoeverre de situatie bij hem is.
ook kan ik vragen hoe zijn auto’s, trucks en ophaaldiensten op dit moment hun brandstof regelen en of er voldoende is en de transportdiensten nog werken.
Mocht je toch nog richting chotwan willen :slight_smile:

success en groet

Q

• Updated - - -

Jenya, ik zou nog contact op kunnen nemen met een vriend in Chitwan die een groot resort runt. Ik kan hem vragen in hoeverre de situatie bij hem is.
ook kan ik vragen hoe zijn auto’s, trucks en ophaaldiensten op dit moment hun brandstof regelen en of er voldoende is en de transportdiensten nog werken.
Mocht je toch nog richting chitwan willen :slight_smile:

success en groet

Q

Beste Quotas,

Dank je wel voor je bericht en de moeite die je wil doen. Alle info is welkom op dit moment, maar als wij besluiten toch naar Nepal af te reizen zullen wij Chitwan niet bezoeken.

Grjs Jenya

Hallo iedereen,

Ook wij vertrekken begin november naar Nepal (Kathmandu en pokhara). Hoe is de situatie momenteel ? Is er reeds een oplossing voor het probleem rond de fuel ? Ik las vandaag ook dat sommige restaurants hun deuren ondertussen sluiten. Is dit zo of loopt dit nieuws wat achter ?

Namaste,

Het probleem geraakt langzaam opgelost.
Maar in Nepal weet men nooit.
Er is brandstof en voedsel.
Toeristen zijn welkom en trekkings gaan normaal door.

Veel plezier in Nepal
Teka Tamang

ik ben net terug uit Nepal. Ik heb geen problemen ondervonden. Het brandstof probleem is er nogsteeds, maar taxi’s en bussen rijden wel. Ik ben met de bus van Pokhara naar Kathmandu gereisd en ook Beni- Pokhara. Alles oké.
Nepal zit te springen om toeristen. Ik heb een trekking gemaakt in het Dhaulagiri gebied. Laatste stuk vanaf Marpha ook mensen ontmoet die de Annapurna round gedaan hadden en in Pokhara iemand gesproken die Everestbasecamp en Gokyo had gedaan.

Fijn om direct te horen van mensen die er zijn geweest. Ik ga in maart heen! :slight_smile:

Wij zijn ook een aantal weken geleden naar Nepal geweest. Ondanks het fuel probleem kun je nog steeds gewoon met openbaar vervoer reizen en in restaurants eten. Taxi’s zijn wel iets duurder en niet alle gerechten zijn voor kleine restaurant te bereiden omdat sommige gerechten veel fuel kosten.
Wij zijn vanuit India over land naar Pokara gereisd en ook weer terug. Ging allemaal erg makkelijk. We hebben de Annapurna Base Camp trek gedaan en zijn ook naar Poonhill geweest.
Voor meer informatie kun je ook onze blog lezen over Nepal: http://klogsandkangaroos.com/2015/11/01/nepal-trekking-in-paradise/

Sorry dit is de juiste link: Nepal: Trekking in Paradise | Klogs & Kangaroos

Groetjes,
Tamar