Berichten uit Nepal zijn wisslend sinds de blokkade van India. Maar het is duidelijk dat er veel word geleden door tekorten aan gas, voedsel, kleding, enz. onderstaande bericht vind ik wel veelzeggend en deel ik daarom dan ook maar.
The situation are remains same in Nepal as usual extreme shortage of fuel and cooking gas but as time pass by there are shortage of medicine also because India is blocking the medicine even and some agitator burn the truck of medicine last month in Terrain which was on the way to Kathmandu to supply to the hospital . These days hospitals are also effected and most important things is people are not even able buying warm cloths for this winter there are extreme shortage of cloths also . Black market are booming its like a heaven for the black market . Cooking gas and other daily kitchen stuffs price are in the sky.
Hospital , school , tourism business everything is effected .
The direct impact is going to earthquake victim because Nepal government is still not being providing them basic warm in this winter though they are living in the teen sheet roof and in wet land surface ,
The situation is really bad in Nepal.
But we are hopeful that it will became a better in the very near future . Its bringing a lot of frustration to me . Because there is no work and because of this mess and i am really feeling very down without working .
I hope it will be a good time in Nepal again and can work on my dream again to the horizon.
Dinsdag 15 december vertrek ik naar ginder, volgens mijn vrienden daar valt het nog erg mee qua transport en kan je er toch nog eten enzo. Toerisme in bepaalde districten van Kathmandu is zelfs weer toegenomen, met name in Patan ondanks de erg negatieve berichten die de revue passeren. Kan me wel voorstellen dat de situatie voor sommige bevolkingsgroepen slecht is, maar toerisme is nog goed doenbaar. Heb ook diverse verhalen gezien van diverse trekkings de afgelopen twee maanden die zonder veel problemen verliepen. Hierbij een promotiefilmpje voor Nepal op verzoek van mijn vriend Manish die in lalitpur woont:
@Cumulus- In zekere zin heb je gelijk. Maar je moet ook even achter de toeristensector kijken. De grotere spelers kopen op dit moment alles via de zwarte markt om de toeristen die er zijn toch te geven wat ze willen. Vervoer, eten en vermaak. Daarmee drijven ze de prijzen alleen maar verder op. De zwarte markt explodeerd op dit moment. Voor de gewone burgers is dat niet meer te betalen. Geen geld voor gas. Hout kost momenteel 25 tot 35 rupee per kilo. Bijna het hele land kookt nu op hout. Gevolgen zijn oa ontbossing waardoor met de volgende moesson 100den zo niet 1000den mensen zullen komen te overlijden door aardverschuivingen en dergelijke. Prijzen van voedsel gaan omhoog maar die van medicijnen zijn gestegen. Mensen die bv insuline nodig hebben of andere dagelijkse medicijnen kunnen die moeilijk of niet meer betalen. Worden ernstig ziek of gaan dood. Dus de paradox is dat toeristen nodig zijn voor inkomsten, maar zorgen ook voor het gegeven dat de prijzen stijgen. De enorme ellende in een land die nog aan het bijkomen is van twee mega aardbevingen. Duizenden mensen die in deze winter nog steeds onder zeiltjes leven, grenzen gesloten voor alle mogelijke eerste levensbehoeften, steeds minder werk omdat alle handel is gestopt, enz enz valt niet weg te wuiven met “het valt wel mee” of “je kan er nog eten”. Als toerist zal je er weinig van merken als je op de vaste paden blijft dat klopt.
Ik ben me hier terdege van bewust, maar wil de reizigers met mijn posting aanmoedigen om toch te gaan en de economie er te steunen. Vandaar mijn uitdrukkingen het valt nog mee en je kan er nog eten. Voor de Nepalezen valt het uiteraard niet mee maar ik ben er vanaf morgen om hen te steunen voor zover mogelijk.
Het is voor de locals inderdaad heftig hier. Ik doe vrijwilligerswerk in lalitpur waar het echt wel voelbaar is. Mocht je gaan, probeer dan je geld vooral bij de kleine zaakjes te besteden waardoor het echt bij de mensen zelf aan komt. Denk aan guest houses en de kleine winkeltjes. Ik zie hier (bungamati) mensen waarvan hun beroep is weggevaagd doordat ze bv houtsnijder zijn voor toeristen, die het dorpje toch maar skippen sinds de tempel weggevaagd is en de taxi te duur… kan het me voorstellen dat het overal zo gaat.
En toch ook een pluspuntje aan de crisis: je kunt de bergen zien vanuit de vallei! Uitgerekend op de dag dat ik mijn camera thuis heb laten liggen… telefoonkwaliteit dus!
Ze verbergen het inderdaad erg goed voor de toeristen, maar als je erop gaat letten zie je erg veel schade. Heb er ook mijn paniekmomentje gehad toen er op 18 december een vrij zware naschok was en ik dacht dat de hele toestand weer opnieuw zou beginnen. Vind het wel enorm spijtig dat een deel van mijn vrienden ginder in de problemen zijn gekomen door de toestand ginder waardoor ik ze niet meer heb kunnen ontmoeten, en dat is waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg. Mijn andere vrienden hebben me rondgeleid en me een duidelijker beeld kunnen geven van de schade en problemen ginder. Ondanks alles wel veel lachende gezichten ginder, bij deze met wat vertraging mijn Nepalese kerstwensen van ginder: