Meer en meer is Nepal een dure reisbestemming.
1-De vliegtuig tickets zijn duur geworden.
2-Tims kaart en trekkingspermits gaan de hoogte in.
3-Ook in de lodges voor overnachting (in primitieve omstandigheden) vraagt men steeds meer en meer geld.
4-De maaltijden (niet altijd de beste ) zijn in vergelijking met andere landen vrij duur.
enz. enz.
Duur ??? in vergelijking met wat ? Of in vergelijking met welke andere landen ?
Duur ??? in welke maand bedoel je ???
Vliegtuig duur ??? zijn andere landen van vergelijkbare afstand dan goedkoper geworden ???
Duur ??? waarschijnlijk de pancaketrail in het hoogseizoen ??? Maar dan nog …
Even verduidelijken: ik woon ongeveer 5 maand per jaar in Nepal.
1- De vliegtuig tickets worden ieder jaar steeds duurder (in vergelijking met andere bestemmingen - Nepal is blijkbaar een exclusieve bestemming)
2-Tims kaarten en permits verhogen per jaar tussen de 20 en 30%.
3-Overnachtingen zijn de laatste twee jaar met 100% verhoogd.
4-De maaltijden zijn duurder in Nepal vergelijking met prijs en kwaliteit (Nederland - België).
Twee maal per jaar reis ik naar Nepal - mijn budget is steeds groter (de laatste jaren +30% per jaar).
Ik heb veel gevlogen dit jaar en tickets zijn bijna allemaal duurder geworden. Het verschil met de bestemming Nepal is volgens mij dat er weinig prijsvechters op vliegen. Maar soms loont het om vanaf een andere bestemming te vliegen. Ik vlieg morgen van Kuala lumpur op Kathmandu voor 100 euro. Geen geld toch. Tims en dergelijke heb je gelijk in. Is ook jammer omdat het geld maar 1 keer uitgegeven kan worden en er dus minder naar de mensen gaat die het nodig hebben. De laatste jaren heb ik geen (of weinig ) verhogingen gemerkt in guesthouses. Wel enorm verschil in hoog en laagseizoen. Ik ga veel naar dezelfde gh’s en geef gewoon aan wat ik vorig jaar heb betaald en veelal krijg ik de oude prijs.
Maaltijden zijn iets duurder is mijn mening. De truc die ze wel uithalen is vat en service kosten extra toe te voegen op de bon. Soms is dat wat extreem , maar dan sla ik die tent gewoon over. Ik eet zo ie zo veel op straat en daar doen ze niet aan vat en service tax
En daarnaast vorig jaar kreeg ik net 100 npr voor mijn euro en nu 110. Dus ip moet het goedkoper geworden zijn.
Maar vanaf morgen kan ik ook werkelijk kijken of de prijzen hetzelfde zijn.
Ik vond Nepal duurder dan verwacht. De entrees zijn dit jaar in veel gevallen meer dan verdubbeld. Voorbeelden: Kathmandu Durbar Square 750, Patan 500, Pashupatinath 500, Phaktapur 1100.
Het viel me op met wat voor gemak landgenoten waar ik gedurende mijn verblijf contact mee had, zonder veel af te dingen met taxiprijzen instemden. Op die manier worden taxi’s volgens mij onnodig duur. Er zijn heel veel taxi’s en wanneer ze niet met een redelijk prijs instemmen dan loop je toch gewoon naar de volgende?
Eveneens hoe makkelijk ze in restaurants bereid waren om veel (meer dan 5 euro) voor een maaltijd uit te geven (vooral bier en wijn maken een maaltijd duur, nu drink ik dat gelukkig niet). In een arm land als Nepal hoor je volgens mij voor $3 een prima en betrouwbare maaltijd te kunnen krijgen inclusief drinken.
Ik denk dat Teka gelijk heeft dat het moeilijker wordt om als budgetreiziger naar Nepal te gaan. Je moet er in ieder geval meer moeite voor doen.
Johan
ben juist terug uit de bergen en kwam ruim toe met 1500 roepie per dag; mijn Annapurna permit kost al jaren 2000 roepie en de tims gaat mee met de waarde van de dollar…
je pasje voor Bhaktapur is even lang geldig als je visum, gewoon een stempel vragen; je bent er voor 30 roepie met de public bus en het is er 's avonds heerlijk rondkuieren als de toeristen weg zijn;
mijn beste dal baht at ik ergens onderweg voor 80 roepie en de momo’s kostten er 50 roepie
mijn 5 maand overwinteren in Nepal vind ik heel goedkoop en soms ben ik beschaamd als ik toeristen in de bergen hoor afdingen om het nog goedkoper te krijgen
Aan Andres en Teka ivm. overwinteren in Nepal:
Ik ben volgend jaar ook van plan om een 5-6 tal maanden te overwinteren in Nepal.
Het zal Kathmandu of Pokhara worden met voorkeur voor Pokhara.
Ik vroeg me hierbij af waar jullie logeren? Hebben jullie een ‘long-term’ verblijf in een guesthouse of is het mogelijk iets te huren voor 6 maanden. En hoeveel zou dit kosten?
Als je op dezelfde plek blijft kun je prima in een guesthouse of homestay een kamer voor meerdere maanden huren. De prijs is afhankelijk van de luxe die je zoekt en in welke plaats je wilt verblijven. Reken op minimaal 50 - 100 euro per maand.
Ik heb mij even afzijdig gehouden om even de tijd te nemen om het weer zelf te ervaren. Nu weer 6 weken in nepal en nog een paar maanden te gaan. Idd zijn vel zaken duurder dan vorig jaar. (ook voor de nepalezen dus) Ik rook niet maar sigaretten zijn 10 tot 20 % in prijs gestegen. In kathmandu (vooral thamel) zijn veel prijzen met ongeveer 20 % gestegen ivm vorig jaar. Bustickets zijn duurder en ook de taxi vraagt 50 % mer voor dezelfde ritjes. Afdingen is overigens nog gewoon mogelijk maar veel mensen doen dat niet. Lokale bussen zijn grofweg hetzelfde gebleven. Alles waar je entree moet betalen is enorm gestegen (tot 300 %) zoals johan ook al schreef. Dagje pleinen en stupa’s gaat zo al snel in de papieen lopen. Toppunt was chitwan. Daar zijn alle boodschappen en andere zaken op voorhand al veel duurder maar een entree voor het park is van 500 npr naar 1500 npr gegaan. Pas is nu wel twee dagen geldig. Ook alle activiteiten zijn 50 to 100 % duurder. Ik was er heel even met een kennis en wij wilden alleen met de olifant de jungle in en verder niets. Vorig jaar betaalde ik voor 2 1/2 uur 1300 npr (incl entree). Nu was ik tussen de 2700 en 3300 npr per persoon kwijt incl entree.
Dus ja … nepal is zeker duurder aan het worden. Jammer genoeg is veelal de Nepalees daar de dupe van.
Voor budget reizigers is het dus even uitkijken wat je gaat doen. Olifanten rijden en wassen in chitwan kan ook voor 200 npr maar dan moet je even weten waar je dat doet. Je kan ook prachtige wandelingen maken in de jungle met gids (nabij olifanten breeding centre voor 500 npr ipv 3000 met gids in het park. Ik bedoel maar …
Vorig jaar was ik in Nepal en ik vond het land beslist niet duur vergeleken met Nederland. Je kon er goed eten tegen redelijke prijzen, zelfs in goede restaurants. Hotels waren wel wat duur maar het hangt er dan ook een beetje vanaf wat je zoekt. Luxe of gewoon een plek om te slapen.
Dus ja, wel duurder vergeleken bijvoorbeeld met wat buurlanden, maar nog steeds erg goedkoop vergeleken bij het westen, zeker als je lokale faciliteiten uitzoekt.
Ik heb nog een leuke. TATATATATA boven aan de lijst staat POKHARA.
Even twee voorbeeltjes.
Wisselkantoren geven allemaal ongeveer 6 npr minder voor de euro dan in de hoofdstad.
Maar echt lachen zijn de paragliders. 3 jaar geleden ongeveer 2200npr, 6 maanden terug ongeveer 4200npr en nu …
8500 npr voor een half uur (+/- $ 115,-) !!! dat is duurder dan in Frankrijk.
Wij zouden een aantal vluchten gaan doen maar hebben dat toch maar van ons lijstje afgehaald.
Tja …
Oh ja, en deze wil ik ook nog even met jullie delen.
Lumbini: Maya Devi tempel - Entree 200 npr. Prima prijs en natuurlijk mag je geen foto’s of video maken.
Maarrrrrrrrrrrr … tegen betaling van $ 10,- bij de ticket counter krijg je een bonnetje en mag je binnen een foto maken …HUHHHHHH
Ik heb een studio net buiten Kathmandu.
U kan zeker een kamer huren voor 1.200 tot 2.000NRP in de maand - gemeenschappelijk toilet - er is niet altijd elektriciteit en water - soms te veel mensen en lawaai - kamer zonder meubels.
Andere mogelijkheid is dat u bij iemand gaat inwonen - zeer populair in Nepal - kost 500 NRP per maand - bed inbegrepen - slaapzak mee te brengen - kookkastje ter beschikking.
Pokhara is iets duurder dan Kathmandu - u kan ook een kamer huren iets verder van de “Lake side” .
Ook bestaat er hier en daar dat men kan verblijven in een “Monastry” te bevragen.
Voor verdere info sta ik steeds ter beschikking.
groeten
Teka
Ik merk dat u regelmatig Annapurna gebied bezoekt - de prijzen in de lodges zijn wel degelijk hard gestegen - weet ge wat twee gekookte eieren met wat zout kosten in ABC…? meer dan 4 Euro - ok het is een basiscamp.
Ter info een appeltaartje in Everest Basis Camp kost 57$ - ok dit is voor speciaal publiek…