Hué - Hanoi; leegte tussen deze twee steden?

Hallo!

Begin september tot eind oktober ga ik reizen in Vietnam en Laos. Ik ben op het moment bezig een planning te maken en zit met een gat tussen Hué en Hanoi.

Als ik zo naar de kaart kijkt ligt er niet heel veel bijzonders tussen deze steden behalve nog meer kust en strand en daar zie ik al genoeg van in mijn reis vanuit het zuiden naar Hué.

Nu vraag ik me af of iemand van jullie ervaring heeft met dit stuk, is hier iets interessants te zien buiten strand en zee? Ik ben geïnteresseerd in historie, mooie landschappen, cultuur en alles wat als bijzonder kan worden aangemerkt.

Daarnaast vraag ik me af hoe ik het beste dit stuk kan bereizen als ik het oversla. Vliegen vanuit Hué naar Hanoi of is het ook mogelijk met de trein / bus te gaan?

Hartelijk groet,

Danny

Hallo Danny,

Waarschijnlijk hebben vele Vietnam gangers hetzelfde probleem.

Wanneer je van Hue naar Dong Hoi reist en daar overnacht ( ik weet het is weer een kustplaats) dan heb daar een grottenstelsel waar het hoofdkwartier van de NVA zich schuil hield tijdens de oorlog. hier kun je doorheen varen en de grotten verder ook lopend bezichtigen. Is goed te doen per auto /bus of trein (naar Dong Hoi). Je passeerd dan ook de DMZ.
Vanaf Dong Hoi is het moeilijker, want de eerstvolgende interessante streek ligt wat verder weg ongeveer 390 km ( = 7 a 8 uur reizen). Onderweg kun even uitwijken om het dorpje waar Ho Chi Minh is opgegroeid te bezoeken. Is leuk om te bekijken. Zijn vader was ook onderwijzer en had een schooltje aan huis. Wanneer je dit bezoekt wordt geacht om eerst bloemen te kopen en deze neer te leggen op een altaar, dat speciaal is ingericht ter ere van de ouders. Daarna mag je pas het huis en de school betreden.

Nu Ninh Binh ( kan overigens ook vanaf Hanoi). Het is gelijk aan Halong Bai maar dan op het land.
De krijtrotsen zijn bijna gelijkwaardig en er is een waterweg waarover je dan kan varen met een roeibootje. Je vaart dan ook onder grotten door. Doet wel touristisch aan, maar dat is Halong Bay ook.

Misschien dat ik je op een idee heb gebracht om het gat te vullen.

Ik zal zo meteen proberen wat foto’s van het geboorte dorp van HCM en Ninh Binh te uploaden zodat je een idee hebt.

gr
Ton.

1 like

Ninh Binh, zoals al genoemd. Staat tenminste hoog op mijn wenslijstje om een paar nachten te blijven en is eigenlijk de enige regio in Vietnam die ik nog graag zou willen bezoeken. (Naast bijna alle eerder bezochte plekken, want het blijft een fantastische reisbestemming.)

Ik heb Hanoi - Hue met Vietnam Airlines gedaan. Met de trein kan ook, met een bus lijkt me minder comfortabel.

In september heb je kans op veel regen in Hue en Hoi An… (helaas)

Sapa en Bac Ha kunnen dan wel eens mooi zijn vanwege het oogsten (ik ben daar in de lente geweest).

Johan

1 like

Hallo!

Hartelijk dank voor de tips, dat maakt mijn keuze weer makkelijker J

Ik was ook zeker van plan om Ninh Binh aan te doen, maar dacht dat het wellicht handiger was om van Hué naar Hanoi te vliegen/treinen en van daaruit naar Ninh Binh te gaan ipv het hele stuk over land te doen. Of stopt de trein wellicht direct in de buurt van Ninh Binh? Geboortedorp van HCM lijkt me als historicus ook zeker interessant, ben heel benieuwd naar de foto’s !!

Verder over het weer, ik lees dat het in Vietnam nogal kan verschillen waar je bent. Ik ben niet tijdsgebonden dus ik zou bijvoorbeeld ook eerst Laos kunnen doen en daarna van noord naar zuid kunnen reizen in Vietnam en eerst Sapa etc doen als ik op die manier de regen misloop (dan zou ik begin oktober in Vietnam zijn, of maakt dat niets uit?)

Alvast bedankt weer,

Gr.,

Danny

Hoi Danny,

Volgens de LP komen er twee regenseizoenen voor in Vietnam: van oktober tot en met maart en van april of mei tot oktober. In de winter is het daardoor erg koud en nat in het noorden (vanaf Nha Trang) en warm en droog in het zuiden. Maar het weer is in Vietnam erg wisselvallig. Toch geeft de LP aan dat oktober een goede maand is om door Vietnam te reizen. Mijn eigen ervaring is in juni en juli (begin juli kan het toch behoorlijk regenen) dat je met je reisroute de regen wat kan omzeilen. Dus wie weet…!

Misschien hebben anderen ervaring met de maanden september en oktober in Vietnam?

Verder raad ik de ‘sleeping bus’ Hanoi-Hue af: de bedden zijn 1m60 en ik vond de busreis erg oncomfortabel (er lagen zelfs mensen met een matje op de grond, was overboekt). De andere vervoersmiddelen zijn prima te doen. Maar grote kans dat je deze bus niet neemt, als je naar Ninh Binh gaat. Of daar een trein stopt, weet ik niet. Ik hoop dat iemand anders je daarmee kan helpen.

Goede tips heb je trouwens gekregen!

Groetjes, Anne

Hier meer info over hoe je in Ninh Binh komt:
http://www.lonelyplanet.com/vietnam/north-central-vietnam/ninh-binh/transport/getting-there-away

(Koop een officiële LP en niet een illegaal gekopieerde editie ter plaatste, want die zit of vol met drukfouten of met de inhoud van een oudere editie en de nieuwe omslag. Je schijnt er kinderarbeit mee in in stand te houden.)

Wanneer ik zelf naar Ninh Binh zou gaan, dan ergens maart-mei. Retour vanuit Hanoi. Waarschijnlijk meerdere dagen want het lijkt me er heerlijk. Heb trip reports gelezen van mensen die er fietsen hebben gehuurd en zo de omgeving hebben verkend:

Wanneer je weinig tijd hebt, dan lijkt het me beter als tussenstop per trein. Eventueel kun je het laatste deel naar/van Hanoi per bus doen.

Wat het weer in de herfst betreft. Vorig jaar eind september heeft Ketsena behoorlijk huisgehouden rond Danang en Hue. Wanneer alles onder water staat, lijkt me geen pretje… Misschien kun je Hue en Hoi An het beste zo flexibel mogelijk plannen. Al zou ik het liefste aanraden om minstens 2 volle dagen in Hoi An en 1 dag in Hue te blijven. Hoi An is ook erg mooi en ook geschikt om een fiets te huren en met de locals contact te maken (ik zit niet graag mijn tijd te verdoen tussen backpakkers…). In Hue zijn vooral de Thien Mu tempel, de enorme citadel en de markt bij de brug (zelfde kant v/d rivier als de citadel) de moeite waard.

Met Vietnam heb je zo een route van 3 of meer weken gevuld.

Johan

1 like

Tnx voor de tips! Dit forum is echt enorm handig :wink:

Goeie links Johan, geeft een aardig idee van wat me te wachten staat!

Ik was zeker van plan een aantal dagen in zowel Hue als Hoi An te blijven. Ik ga in totaal 3 maanden weg waarvan 2 in Vietnam/Laos en 1 in India, dus heb geen haast.

Als ik die tips zo lees merk ik dat jullie allemaal veel ervaring hebben en dan denk ik weer, gebruik van maken. Dus!!
Zijn er volgens jullie nog dingen die ik écht niet mag missen in Vietnam buiten de bekende toeristische dingen? Zoals eerder vermeld liggen mijn interesses heel breed, geschiedenis, cultuur, taal, alles wat enigszins bijzonder te noemen is.

Tnx,

Danny

Hoi Danny,

Inderdaad handig he, zo’n forum. Ik ben met alle plezier dan ook forumbeheerder geworden.

Wat ik zelf erg leuk vind, is om in contact te komen met locals (een beetje ‘inburgeren’). Lokale marktjes bezoeken met papier en pen om af te dingen, heb ik dan ook erg leuk gevonden. Ik heb samen met de verkopers lachend afgedongen. Waar kan dat nou? Ook heb ik door op bepaalde plekken vaker mijn gezicht te laten zien, lokale contacten opgedaan. Misschien een idee om gedurende je reis te doen? Ik kwam zo snel op de hoogte over hoe de in’s and out’s van de Vietnamese cultuur.

Verder heb ik niet echt tips, naast de toeristische dingen (omdat ik bezig was ‘in te burgeren’, hihi). Maar ik wil je wel meegeven dat het afwijken van de begane plekken op eigen houtje, zoals een bezoek aan een klein dorpje, soms problemen met autoriteiten op kan leveren.

Heeft iemand anders nog tips?

Groetjes, Anne

1 like

Hallo Danny,

Ik ben ook zeer geïnteresseerd in de geschiedenis van Vietnam.

Voor Saigon zou ik je aanraden om de films van een amerikaanse veteraan te bekijken over, voornamelijk Saigon. Is echt een aanrader. Hij heeft in die films foto’s en prenten van straten en gebouwen van meer dan honderd jaar geleden en deze gaan dan langzaam over naar de huidige situatie.
Bijv de straat die van de Saigon river loopt recht naar het stadhuis was vroeger een kanaal. Voor bekende in Saigon de straat waar hotel Oscar zich bevind.

Op google; deja vu Vietnam; geloof wel 14 delen rond de 10 minuten.

Ik zou wel zeker 2 a 3 dagen voor Hue uittrekken gezien je interesses. Naast de genoemde citadel heb je nog diverse mausoleums van de overleden keizers. Hue was de voormalige hoofdstad.
Enkele zijn ook per boot te bereiken; dus meteen een leuk boottochtje.

In Danang bevind zich het Chammuseum.
De lokaties waar de belangrijkste Chamtempels zich bevinden heb je waarschijnlijk al achterhaald en hoef ik niet meer te noemen.

In de omgeving van Hoi An bevind zich het dorp My Lai; amerikaanse soldaten hebben daar ruim 600 burgers doodgeschoten. Een museum en een gedeelte van het verwoeste dorp zijn te bezichtigen.

In Phan Thiet, wanneer je misschien daar even het strand bezoekt om wat te relaxen, bevind zich de eerste school waar HCM les heeft gegeven. Is nog helemaal intact als museum.

Ongeveer 45 km van Qui Nonh ligt het Quang Trung museum. Ben de naam van de plaats even kwijt. Wordt voornamelijk bezocht door Vietnamezen. Heeft oorlogen gevoerd te de chinezen en mongolen. Zijn leger ging te voet van Qui Nonh naar de omgeving van Hanoi in slechts 40 dagen; met zijn drie-en, 2 lopen en de derde op de brancard en dan afwisselen en zo 24 uur per dag.
In Saigon staat een standbeeld ( distric 1 bij Majestic hotol ) van deze man en ook diverse straten zijn naar hem vernoemd.

Vergeet ook Dalat niet, is zeer kleurrijk met de vele bloemen. De zomerresidentie van de laatste koning is daar te bezoeken ( is wel druk).

Wanneer je nog meer tips nodig hebt laat het even weten.

gr
Ton.

gr
Ton.

1 like