Hallo ik wil in augustus 2 weken rondtrekken met een huurauto in het zuiden. Nu twijfel ik tussen een georganiseerde reis of zelf alles regelen. Kan iemand mij zeggen of het nodig is om vooraf te boeken voor 4 personen? En is al dat geregel wel de moeite waard, of kom je toch ongeveer op dezelfde prijs uit als bv. Mexicoonline?
ik denk dat het goedkoper moet zijn om gewoon ter plaatse een hotel uit te kiezen… in de mexicaanse cultuur is een uitgestippelde planning iets zeldzaams, zeker voor iemand die gaat rondtoeren… een mexicaan vraagt liever langs de weg of er ergens een goed hotel is, of hij rijdt wat rond en bezoekt er enkele (waarbij vragen dat ze je een kamer tonen niet als wantrouwig maar eerder als normaal wordt beschouwd)…wees “mexicaan” in Mexico
Ok, maar denk je dat er in het hoogseizoen (augustus) nog voldoende plaats is? Ik zou ook niet graag al te veel tijd verliezen met zoeken…
omdat je spreekt over “het zuiden” en niet over bepaalde bekende badplaatsen, zou het me toch sterk verbazen mochten de hotels of motels allemaal volzet zijn; ik denk dat je er alleen moet voor zorgen dat je geen eindbestemmingen kiest in kleine dorpjes, maar eerder in plaatsen waar meerdere duizenden mensen samen wonen… als je de plaats op het internet ziet en je vind zelfs reclame voor hotels in die plaats, ben je zeker dat aanbod is
We willen zowat de gekende route doen: Merida, Campeche, Villa Hermosa, San Cristobal, Palenque, Tulum… Daar zou het dus wel moeten lukken. Bedankt voor je reactie!
ik kan je nog een anekdote vertellen van enkele jaren terug…ik was toen even verkoper en mocht met 2 routinier verkopers mee naar een klant in een plaats in de staat Oaxaca…op zondag reden we naar de stad Oaxaca…daar hebben we dan s nachts bij aankomst een hotel gekozen (vlakbij een kruispunt, met veel te veel lawaai achteraf bekeken)…'s morgens bij het ontbijt vragen ze waar het plaatsje waar ze heen moeten gelegen is…dan moeten ze ontdekken dat het helemaal aan de andere kant van de sierra ligt, bijna in de staat Veracruz…sierra dat betekent bergen en bossen, geen telefoon of gsm die nog werkt en uitgestrekt over vele tientallen kilometers (als het er geen honderd zijn) nergens 1 rechte horizontale strook van 50 m te vinden…een kleine hel …enkele lifters, die we onderweg hadden meegenomen, gebruikten net als ik noodgedwongen een korte stoppauze om langs de kant te braken…
kortom, mijn collega’s waren in het wilde weg vertrokken en hadden niet de moeite gedaan om eens op de kaart te kijken
Wij zitten momenteel op die route en hebben vooraf wat gekeken en boeken e.e.a. onderweg via mail, of gaan er zo naartoe. Alleen afgelopen week hebben we i.v.m. pasen alles per mail vooraf geboekt. Palenque hebben we vandaag een mail verzonden en is al geregeld terwijl ik dit bericht schrijf
Er zijn hotels genoeg en meestal is er nog wel wat vrij. Wat Marc ook al aangeeft, laat je een beetje met de Mexicaanse manier van leven meesleuren en (bijna) alles komt goed.
Het is trouwens goed heet momenteel in Campeche :zon02:
Veel plezier!
Voordelen en nadelen vooraf boeken.
Het grote voordeel is dat je geen tijd tijdens je vakantie verliest aan het zoeken van een hotel of accommodatie. Dit kan veel tijd schelen.
Grote nadeel is dat je minder flexible bent. Je plannen wijziggen omdat je iets langer wilt blijven op een plek is moeilijker.
Wat ik normaal doe is enkel de accommodatie boeken bij aankomst. Voor de rest regel ik alles onderweg. Voordelen zijn wel voor mij dat ik een aardig woordje spaans spreek en met mijn mexicaanse vriendin reis. Dit laatste is zeker gunstig voor de prijs zo lang ik mijn hoofd niet laat zien bij het vragen van de prijs. ![]()
Verder als het om een korte vakantie gaat raad ik je aan het vooraf te regelen. Als het gaat om een week verlies je relatief veel tijd aan het vinden en regelen van accommodatie.
Neem zeker een reisgids mee als bijv de lonely planet. Verder zijn er ook goed websites waar commentaren worden gegeven over bepaalde accommodaties door mensen die er zijn geweest. Een aardige vind ik altijd http://www.tripadvisor.com
Verder is het zeker een goed idee om niet altijd de eerste aangeboden kamer te accepteren. Gewoon vragen of er nog meer kamers beschikbaar zijn. Dit doe ik trouwens altijd op vakantie niet alleen in Mexico. Verder check ff de druk in de douche. Dit kan nog wel eens slecht zijn.
Wouter
Hangt er uiteindelijk van af wat je wilt. Als je een control freak bent, boek dan zoveel mogelijk vooraf, je kunt dit doen via e-mail, telefoon (kredietkaarnr geven is normaal, zeker vragen tot welk uur ze je kamer reserveren), of zelfs via expedia (vanwege de crisis + griep kan je al eens een 5 sterren hotel boeken voor een 3 sterren prijs). Ik boek meestal de vaste datums vooraf, en waar ik niet zeker ben, dan vraag ik ter plaatse. Ik slaag er meestal wel in mijn “gringo” uiterlijk te laten vergeten door mijn goede spaans, maar ik moet toegeven dat mijn uiterlijk mij af en toe wat pesos kost. Na het voetbal een paar dagen geleden Mex-Usa, waar mexico won met 2-1 bevonden wij ons in de omgeving de de “angel” in el DF en moesten wij tijden het volksfeest nogal wat opmerking horen van “f*** you gringos”. Ik dacht zelfs mij een Mexicaanse pruik of vlag aan te schaffen, maar dit bleek niet echt noodzakelijk.
Iets wat wel kan helpen is een goede fooi voor een taxichauffeur (hopend dat die geen familie in de hotel business heeft). De meeste taxichauffeurs hebben een goede kennis van de stad en kunnen je heel wat informatie verstrekken. Het feit dat deze informatie soms gekleurd is door de mensen die zij kennen leidt niet altijd tot ongenoegen bij de klant…
Mijn ervaring daar is dat er meestal nog wel plaats is en mocht dit niet 't geval zijn verwijzen ze je vaak door naar een ander hotel o.i.d.
Als je liever zeker wil zijn van een kamer kun je ook kort van tevoren even bellen of mailen (tenzij 't zo afgelegen ligt dat ze daar geen telefoon of mail hebben natuurlijk…
). Of je informeert voor je reis al even hoe ze normaal gesproken in die periode zitten.
Groetjes, Inca