Hierbij een kort overzichtje van de hotels die wij gehad hebben op onze rondreis. Omdat we een georganiseerde individuele reis gehad hebben, heb ik geen idee over individuele prijzen. Ik denk dat de prijzen per kamer varieerden van eur 10 t/m eur 40 per kamer per nacht.
Eerst wat algemene opmerkingen.
Wij hadden gekozen voor middenklasse hotels. Voor mij is dat dan iets van 3 sterren. Geen idee of dat het overal was, maar het is zeker anders als een drie-sterren hotel in Europa of USA. Je kunt de meeste hotels (die wij gehad hebben) absoluut niet vergelijken met bv een Best Western, NH hotel of een novotel.
Algemene observatie:
Ik denk dat in elke hotelkamer die we hadden wel iets mis was.
Op een gegeven moment ben ik er aan gaan twijfelen of er wel een woord in het Malagasy is voor onderhoud.
Wat voorbeelden:
- maar 1 handdoek (gewoon even een bijvragen)
- geen toiletpapier (idem)
- wel douche maar geen haakje om de douchekop aan op te hangen (wel een gaatje met plug maar geen haakje)
- geen water of geen warm water (dat laatste is meestal geen ramp, het is buiten warm en het koude water is lauw)
- lampje kapot
- geen electriciteit
- deur gaat niet in de klink, kan alleen dicht door op slot te draaien
- kastdeur die niet sluit en een kapot scharnier heeft
- wc bril zit los
En dat is wat me zo te binnen schiet.
Niets dramatisch, maar niet iets wat ik in EU of USA gewend ben.
Ik beschouw het zelf als een ervaring, niet als een ergernis. Dat helpt veel.
En: als er iets is: men is altijd heel behulpzaam om als het kan een oplossing te vinden (een keer kregen we een andere kamer).
Wat betreft de bedden: ook dat is wat minder als wat je misschien op andere plaatsen gewend bent. Een matras is vaak gewoon een stuk schuim (wel van redelijke dikte, 15-20 cm).
Ook hier geldt, er is maar een plek waar het is zoals thuis en dat is thuis. En als dat is wat je graag wilt dan moet je dus ook niet op reis gaan maar thuis blijven.
En tot slot nog even iets over het ontbijt. Geen idee of dat standaard inbegrepen is.
Malagasy’s eten voor ontbijt vaak een soort natte rijst met wat groente of vis of zo er door heen. In de hotels kregen wij standaard een westers ontbijt.
Wat moet je daarbij voorstellen:
- glaasje sap (meestal aangelengt met flessenwater, wij hebben het wel een paar keer gevraagd of het met flessenwater aangelengd was, we hebben het wel gedronken en geen problemen gehad)
- stuk stokbrood
- vaak een croissantje of een pain au chocolat of zo
- als beleg: boter en wat jam; vleeswaren of kaas heb ik nergens gezien
- en op sommige plaatsen: een eitje (als omelet of gebakken ei)
- koffie of thee (koffie is geen DE
en smaakt dus misschien wat anders dan je gewend bent).
Tip1: zo’n omelet is ook lekker op het stokbrood
Tip2: wij hebben wel eens brood bijgevraagd. Was geen probleem
Tip3: een banaantje als ontbijt-dessert is ook erg lekker (en kost bij een stalletje bijna nix)
Wat betreft de amenities:
- telefoon: 1x aangetroffen
- minibar: 1x aangetroffen; zat niet veel in
- tv: als ik me niet vergis hadden we dat 2x (is niet zoveel op)
- internet: nergens (was eigenlijk wel lekker zo)
- wekker: nergens, we hebben ons in het begin wel eens door de receptie laten wekken, later gewoon de wekker op het mobieltje gebruikt
- verder is er meestal een ventilator (2x airco)
En als een hotel niet in een dorpje ligt, kan het zijn dat de stroom met een generator opgewekt moet worden; dan is er vaak van 6 tot 10 of van 6 tot 11 uur 's avonds stroom.
Tip4: als je denkt dat je zo’n hotel hebt, neem een zaklampje mee; er is in dat geval ook altijd wel een kaars voorhanden, maar zaklamp is toch wat gemakkelijker
Verder hebben de meeste hotels niet echt dikke gordijnen. Daardoor en door evt straatlawaai word je over het algemeen goed op tijd wakker. Omdat er 's avonds vaak ook niet zoveel te beleven was gingen we vaak op tijd slapen en stonden we op tijd op (is ook fijn als je wat wilt doen, dan is het nog wat koeler).
En tenslotte: deuren kieren soms of er zijn ventilatie kanalen of zo. Daardoor kan het zijn dat er wat lawaai is, ook kan het zijn dat er eens een diertje door naar binnen sluipt (zeker als je buiten een stad/dorp bent).
Tip5: er is vaak maar 1 stopcontact. Wij hebben ergens een driewegsplitter gekocht zodat we de fan konden laten draaien en de gps opladen en de batterijen voor de fotocamera.
Dan nu onze hotels:
Antananarivo: Sifaka auberge
Dicht bij vliegveld, grote kamers, rustige ligging, kamer helemaal beneden is tegen de parkeerplaats waardoor je wat overlast kunt hebben van auto’s.
Die kamer heeft echter wel een apart zitgedeelte en een douche (kamer 2 heeft een bad).
Bij Andasibe: Grace Lodge
Aparte bungalowtjes, heel rustig, met zwembad, generator, afgelegen en rustige ligging, zeer vriendelijke beheerdster
Brickavile: Capricorne hotel (kamer 110 aan straatkant): matig hotel, slecht bed, lawaai van straat en (op do/vr/za?) van nabije disco
Morondava: Trecicogne
Airco! niet echt dicht bij centrum, wel vlak bij strand. goed bed, vrij kleine kamer.
Bij Tsingy de Bemaraha: Vazimba:
Nieuw, bungalows. wij hadden #2 (chalet + veranda). er is ook een kamer in het restaurantgedeelte, die is wat minder ivm lawaai als 's ochtends het personeel arriveert en de keuken opstart. Eten + drinken is wat duurder, alles moet hier van ver komen!
Isalo: Toiles de L’Isalo
Ziet er leuk uit op de website maar viel wat tegen. Kamer staat erg vol, badkamer heeft een aflopend plafond. Malagasy’s kunnen er vast prima staan maar voor een nederlander van 1.89 is het niet echt handig. Bed was matig, watervoorziening liet 's avonds te wensen over.
Restaurant was ook matig. Wel een lekker zwembad met stoelen en parasols.
Fianarantsoa: Zomatel. Drie sterren, tel, tv, minibar, airco, grote kamer.
Wij hadden kamer 101 aan de straatkant dan heb je 's ochtends wat straatlawaai, ik denk dat de kamers verder naar achteren daar geen last van hebben. Verder een goed restaurant. Enige plek die ik gezien heb waar je met creditcard kon betalen (zelf niet getest).
Manakara: La Vanille bungalows:
Leuke ligging aan het strand, erg afgelegen (dus rustig) bij de zee. bungalowtjes lijken wat oud en ook hier 's avonds na 9 uur of zo geen water. Bungalows lijken wat oud. Wel ruim.
Manakara: La Vanille
Dit ligt in de stad. Prima en ruime kamer. tv, fan. Verder niets op aan te merken.
Ranomafana: Ihary
Bungalowtjes, soms geschakeld, wij zaten in een blokje van 4. Rustige ligging aan de rivier (die je 's nachts wel hoort kabbelen maar dat slaapt prima). Niks mis mee.
Antsirabe: Hasina
Goed hotel, wij zaten op de 3e verdieping (er is geen lift) en hadden lawaaierige buren (maar daar kan het hotel ook niet veel aan doen).
Kamer was verder ok. Nadeeltje is dat het hotel zelf geen restaurant heeft, dus je moet 's avonds elders gaan eten (maar er zijn in de buurt wel een paar mogelijkheden).