we vertrekken zondagavond naar Indonesië voor drie weken. We zoeken dus nog heel dringend een hotel, dicht bij het trein station zodat we snel kunnen doorreizen naar Yogjakarta. Iemand suggesties voor een hotel? En zouden we via het hotel treintickets kunnen laten boeken? Zou voor dinsdag al zijn… We denken dat we ze nu al moeten boeken omdat het daar ook vakantie is voor iedereen…
En dan de tweede vraag: we willen graag ook een meerdaagse trekking/tour doen waarbij we veel wandelen, bij mensen thuis slapen,… Kan in Oost-Java of Bali of vanuit die plaatsen met een vliegtuig naar Lombok of Flores.
We zijn geen grootse avonturiers, maar we hebben bv. de West Highland way in Schotland gewandeld of de Salcantay trekking naar Machu Picchu gedaan.
Over het algemeen is het mogelijk om tickets door een hotel te laten boeken. Je betaalt dan wel iets van commissie. Alternatief is om zelf langs het station te gaan.
Wandelen kan op veel plekken in Indonesie. In het oosten van Java kun je de Bromo en de Ijen Kawah beklimmen. Er zijn ook vele nationale parken in die omgeving. Als je je meldt bij de registratiepost van het park dan is er altijd wel een gids te vinden.
Op Bali zijn er wandelingen naar de top van de Gunung Batur. In de omgeving van Ubud kun je ook prachtig lopen. Wil je minder mensen, dan kun je naar de omgeving van de Pura Batukaruen Jatuluwi gaan.
Aangezien je maar drie weken hebt, zou ik niet naar Flores gaan. Al kun je daar prachtig lopen in de omgeving van Bajawa. Een beklimming van de Kelimutu vulkaan mag ook niet ontbreken.
Omdat we 's avonds laat aankomen, vroeg 's morgens moeten vertrekken met de trein naar Yogjakarta én omdat het dan vakantie is voor de Indonesiërs, willen we graag het treinticket op voorhand laten boeken. Zijn er suggesties voor hotels? Ik zag dat Morrisey… hotel, maar is al tegen 80 euro zag ik en vond dat al vrij duur. Andere hotels in de buurt van het treinstation?
We zijn echt op zoek naar meerdaagse tours, die ons op plaatsen brengen waar de meeste toeristen niet komen, waar we in tentjes slapen, bij mensen thuis, op boten… Niet de survival-tours, maar wel de avontuurlijke trekkings/tours.
Volgens mij is de vakantie van de Indonesiers volgende maand pas… Tijdens en na de Ramadan.
Slapen in tentjes is op de meeste plekken in Indonesie geen aanrader. Veel te warm. Er is wel een meerdaagse trekking mogelijk naar de top en krater van de Rinjani op Lombok, daar slaap je geloof ik wel in tenten.
Als je een beetje verder zou hebben gezocht met de tips die ik in de vorige post gaf, dan had je kunnen vinden dat veel mensen maar een korte toch maken naar de top van de Ijen Kawah. wanneer je je echter meldt bij de PHKA dan kun je vaak overnachten in de blokhut daar, en wandelen naar gebieden waar geen touristen komen.
In de omgeving van de Batukaru komen ook niet veel touristen. In Penebel is accommodatie, dat is niet zo ver weg.
Slapen bij mensen thuis als in Laos, Vietnam en Thailand is in Indonesie niet. Dat is sowieso nep. Gewoon slapen in een eenvoudige losmen en je komt geen tourist tegen. Of ter plekke aan een gids vragen of hij iets kan regelen. In dorpen zonder accommodatie kun je de kepala desa om een slaapplek verzoeken. Het is wel handig als je je voorbereid door de Indonesische taal te leren.