Hotel bij aankomst Bali

:dag:In mei 2010 ga ik met mijn vriend voor 4 weken naar Bali en evt. Lombok.

• heeft iemand tips voor hotel voor eerste nachten bij aankomst (in Depensar)
  • tips voor planning (hoor al goede verhalen over Ubud, Lovina etc)
  • tips voor activiteiten, mooie locaties
  • ervaringen met de nieuwe malariatabletten (die van 3euro per stuk, en moet je 1 dag van te voren beginnen met innemen, en tot 1 week na terugkomst)… werd geadviseerd door GGD bij verblijf van langer dan 2 nachten in Lombok (buiten de hoofdstad)

wij houden van bergen, natuur, cultuur, zee, snorkelen, evt. duiken, dieren (al hoor ik dat ivm rabies de aapjes geen goede optie zijn)

Alvast heel erg bedankt!!

groetjes Karin

@ hotel voor de eerste nachten:

Wat voor iets zou je willen, en in welke prijsklasse? Hoewel de naam anders doet vermoeden, ligt het vliegveld ‘Den Pasar’ niet in de Balinese hoofdstad Den Pasar, maar een stukje verder naar het zuiden. De Balinese hoofdstad is niet bepaald interessant voor touristen, en daar zou ik dan ook niet blijven. Wel kan het leuk zijn om een paar dagen bij het strand in het zuiden van Bali te zitten, bv in Kuta, Sanur, Legian enz. Bekijk ook eens wat andere topics op het forum, daar staat het een en ander beschreven.

@ tips voor planning:

Wanneer je 4 weken naar Bali en Lombok gaat, heb je heel ruim de tijd om leuke dingen te doen. Je hoeft geen strakke planning te maken! Maar gewoon een globaal overzicht van de dingen en plaatsen die je wilt zien, en reis als je uitgekeken bent door naar de volgende plek. Vooraf boeken is niet nodig, dus geniet van de vrijheid :slight_smile:

Een paar dagen zuid Bali (bv Kuta), dan naar Ubud en dan naar Lovina zou een logische route zijn. Maar gezien de tijd die je hebt, zou ik zeker ook een aantal dagen oost Bali inlassen, vooral als je van duiken en/of snorkelen houdt. Als je niet duikt, zou ik voor Padang Bai gaan, omdat daar het meest te beleven is. Als je wel duikt, dan is Tulamben een aanrader. (Bovendien kun je op Bali ook leren duiken, of gewoon eens een keer een intro doen.)

@ activiteiten

Er is zoveel… Duiken, wandelen, zonnen, snorkelen, fietsen, tempels kijken, shoppen, uitgaan…

Ik heb een aantal maanden op Bali gewoond, zie hier mijn reisverslagen: Out of Asia.nl - ke(m)BALI

O ja, rabies komt op Bali wel voor, maar de epidemie is niet zo groot dat ik je zou afraden om plekken als Ubud Monkeyforest, Sangeh, en Ulu Watu te mijden.

@ malaria

Het middel wat je bedoelt is waarschijnlijk Malarone, en dat is absoluut niet meer zo nieuw!

Zelf slik ik voor Lombok geen pillen. Zoals je zelf al aangeeft, hoeft het niet voor de hoofdstad Mataram. Sengigi, een plek langs de westkust waar meer touristen komen, ligt meteen tegen Mataram aan. Het risico op malaria is daar ook niet groot, en op de Gili eilanden komen volgens mij helemaal geen malariamuggen voor. Ik kies er dus voor om 's avonds bedekkende kleren te dragen, en me in te smeren met een middel tegen muggen (DEET).

Mocht je er voor kiezen om toch pillen te nemen, dan moet je de bon bij de apotheek goed bewaren en indienen bij je ziektekosten verzekering. Vaak krijg je (een deel van) preventieve medicatie en vaccinaties op reis vergoed.

1 like

Hoi Jenny, thanks voor je bericht!!
hoe lang is het reizen van het vliegveld naar bijv. Sanur?

ps weet je toevallig nog een aanrader qua reisgids, bijv. lonely planet of anders? want ik zag bij bol.com verschillende boeken, lastig om keuze te maken!
groetjes Karin

Hoi Kaatjeja,

als je uit de aankomsthal komt, heb je (met je rug naar de uitgang) rechts een taxi corner/loket. Hier staan ook de prijzen vermeld (valt weinig te tawarren). Dan brengt een “sopir” je naar Sanur en het hangt een beetje af van de drukte en waar je moet zijn in Sanur; maar zo’n 25 à 35 min duurt de rit. In welk hotel/homestay/villa zitten jullie?

Groet, Jan

1 like

Hoi Jan,

dank voor je reactie! wij hebben nog niets geboekt wat betreft hostels etc. Alleen de vlucht, … dus tips zijn altijd welkom :wink:
Dus taxi’s hebben vaste prijzen begrijp ik!
bedankt voor de info!

groetjes!

Taxi’s op het vliegveld zijn vaste prijzen.

Je kan de moeite nemen om naar buiten te lopen, de parkeerplaats over te steken en aan de grote weg vervoer te regelen, maar dat is heel veel werk en nauwelijks goedkoper. Taxi bedrijven houden elkaar bij het vliegveld de hand boven het hoofd… En aangezien de rit maar een paar euro kost…

Ik heb nooit in Sanur overnacht, persoonlijk vind ik Sanur niet leuk, dus aan een hotel kan ik je niet helpen.

De meeste mensen die naar Bali gaan hebben een Lonely Planet, en er staat een aantal duidelijke kaartjes in. Handig wanneer je wilt wandelen of fietsen. Boeken als Periplus en Insight hebben echter meer achtergrond info en mooierr foto’s, het is maar net wat je zoekt.

Niet afdoen als een “probleempje”! Het rabies-probleem op Bali is momenteel een REUZE-groot probleem, met niet alleen besmette honden, maar ook besmette katten, apen, muizen, ratten en vleermuizen. Er is GEEN gewest of regio meer op Bali dat rabies-vrij is, en in ieder gewest zijn er al rabies-doden gevallen (BTW: da’s een hele nare dood: De laatste drie dagen van hun leven liggen de slachtoffers in een ziekenhuis in isolatie, vastgebonden met spanbanden op een bed, met het schuim op hun mond, hun hoofd heen en weer schuddend, aggressief reagerend op licht, geluid en wind / tocht, en met de neiging om iedereen te bijten. De dood wordt uiteindelijk veroorzaakt door hersenuitval). In sommige gebieden van Bali is het probleem zo groot dat er geen vaccinaties meer beschikbaar zijn. En als je niet binnen 24 uur na mogelijke besmetting begint met de behandeling, heb je een echt probleem.

Enige goede tip is om uit de buurt van honden, katten, apen en vleermuizen te blijven en gewoon geen enkel risico te nemen.

1 like

Een nog beter tip is Bali te vermijden…:dag:

Ik was even op zoek naar een goede tip voor een hotel in Kuta, toen ik deze tegenkwam. Je hebt gelijk Sumbar, als je van Indonesië houdt dien je Bali te vermijden als ware daar een vreselijke ziekte heerst. Die heerst er ook, hondsdolheid.

Je lacht je ook helemaal een deuk als je leest hoe aspirant toeristen een goed-weer garantie willen afdwingen hiero. Volgens mijn is het weer in Indonesië helemaal in de war sinds 4 jaar. Verleden jaar heb ik nog een hagelbui in Solo meegemaakt en weet nu wat men bedoeld met de uitdrukking “als duiveneieren”. Ik heb in december en januari 6 weken op Ambon en Seram gezeten, op Ambon was het weer beestachtig, harde wind en regen die soms horizontaal voorbij kwam, terwijl het regenseizoen daar toch in juni begint.

Vandaag is mijn taak die ik in Solo te volbrengen had afgelopen en morgen wilde ik naar Haringland vertrekken,maar ik zag de temperaturen en dacht…… Zondag is mijn visum afgelopen, ik vlieg dan naar Batam, direct vanaf Yogya, kom ik om 10.30 u op Batam aan, dan de ferry heen en weer naar Singapore en terug in Indonesië met een VOA. Omdat mp2036 zegt dat een kamer van 200.000 Rp op Batam een stinkhol is, (zou ie zijn eigen hol bedoelen :D), vlieg ik naar Denpasar, niet om daar te blijven hoor, ik dacht even twee weekjes naar Sumba te gaan, dan moet ik wel naar Bali hoe erg dat ook is, van daar snel verder. Ik vrees dat ik laat aan zal komen dus dacht ik hier een hoteltip te kunnen vinden, niet dus. Ach ik vraag wel aan een taxichauffeur, kan die ook nog iets verdienen. Hopende de volgende dag naar Sumba te kunnen vliegen. Ik heb geen Lonely Planet, ik ga op eigen kompas. Ik weet dat er op Sumba twee vliegvelden zijn bij Waikabubak en Waingapu dus op het ene aankomen en het andere vertrekken. Niet zolang geleden ben ik over Sumba komend van Maumere heen gevlogen, zag er zeer interessant uit, landing in Waikabubak. Ze schijnen op dat eiland nog sterke tradities te hebben, in leuke huissies te wonen, bijzondere graven te hebben en ikat te weven. Voor de rest vertrouw ik op mijn kennis van het bahasa Indonesia en vraag daarom hier geen tip voor een hotel. Ik zal wel in een stinkhol voor 200.000 Rp terecht komen, waarvan 150.000 Rp voor de sopir taksi :smiley:

Ik vond Sumba een van de meest bijzondere plekken in Indonesie waar ik ben geweest. Een rijke cultuur, en in elk dorp was wel iemand die daar vol trost iets over kon en wilde vertellen. Helaas voor mij sprak niet iedereen Bahasa Indonesia, in sommige dorpen bijna niemand, maar er was altijd wel iemand zo vriendelijk om als tolk te fungeren. En inderdaad, veel dingen spreken gewoon voor zich!

Omdat je het zo lief vraagt :wink:

Waingapu: Hotel Elvin
Wakububak: Hotel Manandang

Prijzen liggen rond de 250,000 - 300,000 rp voor een kamer met AC, ontbijt, maar zonder warm water. Elvin is een vrij sfeerloos hotel, maar het ligt wel naast de Pasar Malam (lekker eten). Manandang heeft een mooie goedonderhouden binnentuin.

O ja, in april 2009 kon ik op het hele eiland geen werkende ATM vinden. In Wakububak is sowieso geen pin, en de automaten in Waingapu accepteren geen Nederlandse pasjes.

Hi Yen,

Ik heb nog nooit geprobeerd om hier " lief" over te komen.:wub: Ik bedoelde eigenlijk een hotel in Kuta, maar in ieder geval bedankt voor de tip.

Wat betreft de ATM, dat vermoedde ik al, ik ben vandaag al aan het trekken geweest :smiley:

Ik ben heel benieuwd naar Sumba, want dat deel van Indonesie ken ik niet zo goed. Ik was 1,5 jaar geleden op Oost Flores en vond dat tegenvallen, afgezien van Larantuka en Solor. Ik vond die Florijnen een beetje link met geld, ik ben toch wel iets gewend op dat gebied. Had achteraf spijt dat ik niet naar Lembata was geweest. Maar dat kan ik nu evt. doen als Sumba niet bevalt of als ik daar snel uitgekeken ben.

In Kuta zit ik meestal in AP inn, Jl Popies I. Ligt aan de beruchte Poppies, maar dan net om een hoekje dus het is er redelijk rustig. Laatste keer dat ik er zat, zaten er echter veel luidruchtige Zweden in het hotel, dat was een beetje een domper.

Lembata wil ik ook nog een keer bezoeken, wss als trip vanuit Kupang, Alor, Lembata en dan Flores. Ten oosten van Maumere ben ik nog niet geweest, en wil ik nog eens zien. Net als Ruteng en mss ook wel de dorpen rondom Ende.

Hi Yen,

Sinds gisterenmiddag zit ik in die AP inn, een beetje bunkerachtig gebeuren, maar zeer schoon en alles werkt. Kamer een beetje Spartaans ook nog, ik heb de kamer die het verst van het kantor front opis ligt, dus zeer rustig. Ik lach me helemaal een ongeluk hiero, ik heb in 20 jar nog nooit zoveel toeristen in Indonesie gezien en echt van dat toeristische vee, lachen. Ik moet het uitzingen tot donderdag, dan vlieg ik naar Waingapu, sneller ging niet, er schijnt Pasola te zijn op Sumba. :smiley:

Jammer dat je pasola mist, ik was vorig jaar ook net te laat. Maar ach, je bent iig net op tijd weg voor Nyepi. Mensen die dat in Kuta hebben ‘gevierd’, waren daar absoluut niet over te spreken :slight_smile:

Ik schijn net op tijd te zijn voor Pasola in Waingapu. Nyepi? God-beware-me :D, wanneer is dat ik moet nl. ook nog terug via Denpasar.

Nyepi is volgende week dinsdag.

Ik ben in 6 dagen van Oost naar West Sumba geweest, per auto, indrukwekkend qua klimaat en landschap heel anders dan de rest van Indonesia. Cultuur heel bijzonder, mensen OK, hotels zeer matig, eten hebben ze daar niet :smiley: Behalve op de door jou genoemde pasar malam, heb voor het eerst in 5 jaar weer es sate kambing gegeten was echt klasse evenals de soto ayam met lontong.

O ja, bij de BNI te Waingapu kan je pinnen.

He hallo allemaal,

Wij zijn net terug van een geweldige tijd op Bali. Wij zijn terecht gekomen in een hotel in legian street (kuta) Maar van de drukte merkte je helemaal niks als je in het hotel zat.
Dit hotel is ook niet bekend bij de Nederlanders en zodoende had je ook het gevoel dat je echt op vakantie was. Het hotel is prima, het zwembad is mega lang, de kamers zijn mooi en schoon. Vanaf je eigen terras was er een trapje zo het zwembad in (niet bij alle kamers), erg vriendelijk personeel en het ontbijt was in buffetvorm. Daarbij heeft onze dochter van bijna 4 haar eigen ook prima vermaakt. Het strand is een kleine 10 min lopen en de winkels zijn er gelijk als je het hotel uitloopt. Wij vonden dit hotel echt geweldig en gaan er volgend jaar weer naar terug.
Als er iemand meer info wilt of foto’s wil zien dan moet hij / zij dat maar even laten weten …

wat is de naam van dit hotel Candice?

Het hotel heet Kuta Lagoon Resoort.
Bij Nederlandse reisburo’s is dit hotel niet te boeken.
Maar wil je hier ook graag heen en wil je meer info en eventueel boeken.
laat het dan even weten. Familie van mij heeft connecties met dit hotel en kunnen deze ook boeken. Zo hebben wij het ook gedaan,