@ hotel voor de eerste nachten:
Wat voor iets zou je willen, en in welke prijsklasse? Hoewel de naam anders doet vermoeden, ligt het vliegveld ‘Den Pasar’ niet in de Balinese hoofdstad Den Pasar, maar een stukje verder naar het zuiden. De Balinese hoofdstad is niet bepaald interessant voor touristen, en daar zou ik dan ook niet blijven. Wel kan het leuk zijn om een paar dagen bij het strand in het zuiden van Bali te zitten, bv in Kuta, Sanur, Legian enz. Bekijk ook eens wat andere topics op het forum, daar staat het een en ander beschreven.
@ tips voor planning:
Wanneer je 4 weken naar Bali en Lombok gaat, heb je heel ruim de tijd om leuke dingen te doen. Je hoeft geen strakke planning te maken! Maar gewoon een globaal overzicht van de dingen en plaatsen die je wilt zien, en reis als je uitgekeken bent door naar de volgende plek. Vooraf boeken is niet nodig, dus geniet van de vrijheid 
Een paar dagen zuid Bali (bv Kuta), dan naar Ubud en dan naar Lovina zou een logische route zijn. Maar gezien de tijd die je hebt, zou ik zeker ook een aantal dagen oost Bali inlassen, vooral als je van duiken en/of snorkelen houdt. Als je niet duikt, zou ik voor Padang Bai gaan, omdat daar het meest te beleven is. Als je wel duikt, dan is Tulamben een aanrader. (Bovendien kun je op Bali ook leren duiken, of gewoon eens een keer een intro doen.)
@ activiteiten
Er is zoveel… Duiken, wandelen, zonnen, snorkelen, fietsen, tempels kijken, shoppen, uitgaan…
Ik heb een aantal maanden op Bali gewoond, zie hier mijn reisverslagen: Out of Asia.nl - ke(m)BALI
O ja, rabies komt op Bali wel voor, maar de epidemie is niet zo groot dat ik je zou afraden om plekken als Ubud Monkeyforest, Sangeh, en Ulu Watu te mijden.
@ malaria
Het middel wat je bedoelt is waarschijnlijk Malarone, en dat is absoluut niet meer zo nieuw!
Zelf slik ik voor Lombok geen pillen. Zoals je zelf al aangeeft, hoeft het niet voor de hoofdstad Mataram. Sengigi, een plek langs de westkust waar meer touristen komen, ligt meteen tegen Mataram aan. Het risico op malaria is daar ook niet groot, en op de Gili eilanden komen volgens mij helemaal geen malariamuggen voor. Ik kies er dus voor om 's avonds bedekkende kleren te dragen, en me in te smeren met een middel tegen muggen (DEET).
Mocht je er voor kiezen om toch pillen te nemen, dan moet je de bon bij de apotheek goed bewaren en indienen bij je ziektekosten verzekering. Vaak krijg je (een deel van) preventieve medicatie en vaccinaties op reis vergoed.