Hostels

Ik zou eigenlijk wat meer willen weten over Hostels in het algemeen.
Ik heb er altijd zo’n beeld van gehad van kamers met stapelbedden die vies zijn en vol met feestgangers zitten.
Waarschijnlijk dat ik het mis heb. Althans dat hoop ik. Wie kan me er wat meer over vertellen?

Zijn de kamers over het algemeen schoon?
Waar laat je je bagage? Als je bv een koffer meeneemt?
Douches, zijn dit meerdere douches per kamer of 1 douche/wc per kamer?
Kun je er goed slapen of is het meestal lawaaierig?

Ik ben dus nog nooit in een hostel geweest, maar wil graag op reis, alleen zijn die hotelkamers zowat onbetaalbaar als alleen reizende.

Ik weet echter niet of een hostel de goede optie voor mij is.
Hoe gaat het allemaal in zijn werk, je slaapt met vreemden op de kamer. Iedereen gaat natuurlijk op een ander tijdstip slapen, hoe doe je dat dan?
Hoe laad je bv je camara/telefoon op? Normaal doe ik zoiets s nachts als ik terug kom van een dag sightseeing, maar om mijn camara/telefoon nu aan een lader te hangen terwijl je slaapt lijkt mij niet zo prettig met allemaal vreemden op je kamer.

Als iemand zin heeft om te antwoorden hoor ik het wel. Zijn een beetje veel vragen zo :wink: THX

Ben gek op hostels maar kan me voorstellen dat je twijfelt. Tegen de vooroordelen in ogen hostels meestal brandschoon en bevatten ze voldoende schone douches/wc’s. Er gelden regels in hostels (daar moet je vaak voor tekenen) wat betekent dat het bijvoorbeeld tussen 0.00 en 06.00 uur stil moet zijn en de lichten uit gaan. Ik gebruik dan meestal het schermlicht van m’n gsm of een zaklamp om de weg te vinden.

Hostels hebben vaak een soort huiskamer waar je andere reizigers kunt ontmoeten en waar ook stopcontacten zijn. Een uurtje socializen en je accu is bijna vol. Reizigers in hostels zijn vaak goed van vertrouwen: je struikelt soms over de onbewaakte gsm’s en laptops in laders en sommigen doen zelfs geen slot op hun kluis. Ik prop ook haast nooit m’n backpack in een kluis, alleen wat waardevolle spullen. Het wereldwijde keten HI Hostels ervaar ik als de beste: van Brazilië tot aan Zuid-Korea.

Is er dan niet iets negatiefs? Het spijt me Sportgirl, ik crash liever niet met vrouwen op een mixed-dorm. Heb genoeg egoïstes meegemaakt. Ik weet niet wat dat is… Mannen onderling is heel sociaal en relaxed. Maar goed, ik kan wel een boek schrijven over hostels, ze zijn in zoveel soorten en maten.

Ik reis al jaren, maar in het begin was ik ook een beetje sceptisch over dorms in hostels.
Maar zo nu en dan kwam ik toch terecht op slaapzalen omdat er simpelweg niks in mijn prijsklasse beschikbaar was.

En ik moet zelf bekennen dat ik er heel vaak gebruik van maak. Gewoon omdat het zoveel goedkoper is, en ook heb je snel aanspraak van andere mensen.

In vele hostels zijn er grote kluisjes op de kamer waar precies een tas in past. (of laden waar je zelf een slot aan kunt hangen)
Wanneer dit niet het geval is, zorg dan ervoor dat eventuele waardevolle spullen goed opgeborgen zitten in je tas waarvan je de rits op slot kunt doen. Zo neem ik zelf altijd een staalkabel met slot mee die ik vast kan zetten aan een bed/tafel en ook een padlock is echt een must!
Maar wat axelfoy zegt, mensen zijn sociaal met andersmans spullen, vaak zie je veel waardevols liggen rondslingeren.

Qua rust is het per dorm verschillend. Bij de ene zitten er nu eenmaal herrie makers, die het bijvoorbeeld nodig vinden om midden in de nacht een compleet gesprek te houden. Maar over het algemeen zijn de meeste mensen gewoon stil na middernacht.

Je hebt dorms ensuite, dat betekend dat er 1 of meerder badkamers in de kamer zitten (meestal maar 1) en je hebt dorms die meerdere wc’s en douches op de gang hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar douches op de gang, omdat er dan bijna altijd meerdere zijn en je dus 's ochtends niet hoeft te wachten voor een douche of wc bezoek.

voordat je beslist vraag of je een kijkje mag nemen in de slaapzaal. Ik heb in een slaapzaal geslapen met 14 bedden (7 stapelbedden) met een looppad van 50 cm ertussen. Dit was echt zo ontzettend krap (maar helaas even niks anders beschikbaar)

Vaak kun je op de kamer gewoon je camera of telefoon opladen. maar wel zo snel mogelijk weer verwijderen zodat andere ook gebruik van kunnen maken.

In iedergeval heel veel plezier!

bedankt voor de info. Was de topic kwijt vandaar de late reactie.
Hebben ze trouwens wel beddengoed of moet je een slaapzak/kussen meenemen in hostels?

Overal is beddengoed, maar je moet er soms wel om vragen. Ik neem vaak een lakenzak mee voor als het smoezelig eruit ziet (vaak in azie). Een kussen meenemen ook niet nodig, die zijn er altijd.
Maar ook een of meerdere sarongs voldoen als laken. Deze kun je ook weer op het strand gebruiken als handoek.