Materiaal veilig in guesthouses/hotels?

Hey, wij vertrekken binnen 2 weken voor een 7-weken rondreis in Laos en Cambodja!

Aangezien het de eerste keer is, heb ik een zeer praktische vraag!

Wij gaan ervan uit dat wij telkens minimum zo’n 2 dagen in een stadje/dorpje zijn. Als je dan in een guesthouse of hotelletje aankomt, is het dan veilig om je gerief (grote rugzak,kledij…) in je kamer te laten terwijl je zelf het dorpje gaat verkennen??

Het is toch niet zo handig om telkens je groot gerief mee te pakken? Natuurlijk pakken we telkens onze documenten en geld gewoon mee met een kleine rugzak!

Is het ook dezelfde regeling met je kamer te verlaten voor een bepaald uur in het algemeen of nemen ze dat daar niet zo nauw? Je kun thet maar weten op voorhand he :chin:!

Thanks alvast!!!

Ik laat altijd mijn spullen in de kamer liggen, nooit problemen mee gehad. Als je de zaak niet vertrouwd kun je je backpack eventueel dicht maken met slotjes.

Vaak moet je op de dag dat je je kamer verlaat uitchecken om 11.00u of 12.00u. Dat staat altijd wel duidelijk aangegeven. Aangezien de afstanden ver zijn naar je volgende bestemming, ben je meestal ruim voor die tijd weg. Wil je later vertrekken, dan kan je je bagage kosteloos een paar uur achterlaten. Ieder hostel heeft wel een plekje voor tassen van reizigers.

Ook als je een meerdaagse trekking wilt doen, bv bij Luang Prabang of Luang Nam Tha dan kun je je grote tas achterlaten.

1 like

Ik laat ook altijd alles achter in mijn kamer en nooit problemen mee gehad. Zou je paspoort en geld niet open op bed neer leggen maar als je gezond verstand gebruikt is er niets aan de hand.

Ik neem niet al mijn documenten elke keer mee de straat op. Mijn backpack is met een klein slotje dicht (en als er geen kluisje is in de kamer, dan zit in mijn backpack cash, credit card als ik hem die dag niet nodig heb, paspoort etc… sssst). Backpack zit ook weer met een dun kabelslotje vast aan een meubel. Dat slotje ligt buiten zicht om geen onnodige aandacht te trekken.
Ook als er wel een kluisje in de kamer is (ik heb daarvoor een eigen slotje bij me), maak ik toch mijn backpack vast aan een meubel want het lijkt me gewoon erg onhandig als die (leeg) gejat wordt. :slight_smile:
Dat soort slotjes zijn te koop bij outdoorwinkels, maar een simpel fietsslotje en wat mini hangslotjes (voor ritsen en kluisjes) kunnen ook volstaan.

Overigens is er nog nooit iets gejat uit mijn kamers, waar ook ter wereld, maar ik wil ze toch niet de gelegenheid geven of in de verleiding brengen. Er is wel een paar keer wat verdwenen van waslijnen in de openbare ruimtes… ik verdenk de andere toeristen! Mijn favoriete kledingstukken hang ik dus niet buiten te drogen maar in mijn kamertje.

Op straat neem ik alleen het hoognodige mee, juist zo min mogelijk waardevolle spullen. Ik draag ook geen sieraden, en misschien alleen een plastic horloge (of helemaal geen).

Als ik met ál mijn spullen onderweg ben (dus verkas van hotel naar hotel), is het juist andersom. In grote backpack niks van echte waarde; en spullen van waarde onder mijn kleding of in mijn handbagage, die ik geen moment uit het oog verlies (dus gaat mee naar wc bij eventuele tussenstops e.d.). M’n grote backpack stop ik **in **een aardappelzak (een flightbag kan ook handig zijn), net even wat extra bescherming tegen het vuil, vocht of scherpe dingen onderin de bus.