ik ben in april/mei in chili. Nu las ik dat er in vietnam of Laos een backpacker was overleden aan bedwantenspray. Daar heb je van die vliegjes die worden bestrijdt met deze giftige spray. Het backpackende meisje was na 4 dagen gevonden. Overleden aan deze spray.
Nu vroeg ik me af of er in de hostels nog giftige dingen worden gebruikt of dat iemand dit ooit is tegengekomen.
Dan nog een vraag aan ervaren reizigers in chili.
Ik ben op zoek naar een goed,veilig, (schoon) hostel in onder andere,
Ushuaia(argentinie), tussen Ushuaia en punta arenas, In punta arenas zelf,In puerto montt of Puerto varas, tussen deze steden en santiago, in santiago zelf en in calama of san pedro vlakbij.
Persoonlijk zou ik veel liever in Puerto Varas verblijven en Puerto Montt laten voor wat het is. Afstand tussen beide plaatsen is slechts 20 kilometers en er rijden bijna elke 15 minuten wel een minibus van Puerto Montt naar Puerto Varas en visa versa.
En in het noorden zou ik voor San Pedro de Atacama kiezen en niet in Calama verblijven tenzij het echt noodzakelijk is i.v.m. een vroege vlucht o.i.d. San Pedro heeft geen eigen vliegveld namelijk…
Ik had gelezen over een overleden Nederlandse backpackster in Laos, maar dat dit door een bugspray veroorzaakt zou zijn is nieuw voor mij… Ik ben nieuwsgierig naar je (betrouwbare) bron van dit verhaal.
Bedwantsen kunnen helaas voorkomen in de meest eenvoudige hostels tot de meeste luxe 5-sterren hotels dus overnachten in een duur hotel is zeker niet garantie voor bedwantsenvrije nacht. Vooral in New York schijnt het heel erg te zijn.
Het zijn vaak de reizigers zelf die ze verpreiden van de ene hostal of hotel naar de andere. Je kunt jezelf enigszins beschermen door een slaapzak te gebruiken, je backpack, kleren e.d op te hangen i.p.v. op de vloer te zetten e.d.
Ben je van plan het eiland Chiloé te bezoeken? Daar weet ik nog wel wat goede hostels. Puerto Montt is inderdaad niet spectaculair maar een stuk minder toeristisch dan Varas. Ik ben blij in Varas geweest te zijn, maar het sfeertje dat er hangt gaat vrij snel vervelen. En dan was ik er nog hartje winter.
Maak je vooral niet al te veel geen zorgen om dat bugsprayverhaal. Er zijn grote verschillen tussen een vrij modern land als Chili en een zeer arm land als Laos en dat zul je ook aan de hostels merken.
Anekdote:
In Indonesië had ik een keer een kamer in een normaal hotel (dit soort dingen kunnen overal gebeuren) vol met grote tropische mieren. Een andere kamer was er niet en er werd een oud mannetje ingeschakeld om wat aan het probleem te doen. Terwijl we samen mieren doodsloegen aan de hand van hand-en-voet-communicatie kwam de manager weer binnen en die stelde voor even flink met een gifspuit te gaan doorpakken. Resoluut stuurde ik hem de kamer uit en toen heb ik me nog drie uur gebezigd met het uitmoorden van de mierenpopulatie, die steeds via vreemde manieren weer aangevuld werd. Toen de kust uiteindelijk vrij was, ben ik maar gaan slapen en heb ik maar geaccepteerd dat alles misschien de volgende dag vol zou zitten met mieren. Maar nee, ik had ze verslagen.
De conclusie is dat op elke reis er rare dingen kunnen gebeuren. Ook in Chili. Maar de kans zal er minder zijn dan in straatarme landen zoals Bolivia, of Laos