Ik heb in Honolulu altijd overnacht in het Waikiki Beachside Hostel, leuk hostel met geweldige locatie. Gelijk ernaast zit nog een hostel maar die naam weet ik niet meer. Via het hostel krijg je korting op autohuur. Ik had toen met nog een paar van het hostel een auto gehuurd (kosten gedeeld) en het hele eiland rondgereden. Om de hoek zit een busstation, je kan met de bus naar Diamond Head en naar Hanauma Bay en naar Pearl Harbour. Dat was 2 USD per rit. Maar je kan met een overstapkaartje voor 2 USD het hele eiland rondreizen. Maar dan moet je echt om een overstapkaartje vragen dan kan je in en uitstappen. Maar hier ben je een hele lange dag + avond mee bezig voordat je dan het eiland Oahu rond bent.
Op Maui heb ik overnacht in de Banana Bungalow, het hostel is wel oke maar iedereen die daar komt gaat vooral voor de dagtochten die ze aanbieden. Elke dag hebben ze een dagtocht op het programma. Elke namiddag hangen ze op waar ze de volgende dag naar toe gaan en de kunst is dan om hier gelijk bij te zijn om je in te schrijven voordat het vol zit. De dagtochten die ze hebben zijn echt geweldig en je ziet echt alles van Maui. De dagtochten zijn gratis maar een fooi aan de chauffeur van het busje wordt op prijs gesteld. Ik gaf meestal 20 USD per tocht, want ja de tochten duren echt de hele dag en waren echt super dus ja had ik er wel voor over. Op dit eiland hoefde ik hierdoor dus geen auto te huren.
Op Kauai heb ik overnacht in Kauai International Hostel. Hostel was wel ok maar toen ik er was was er een eigenaar die hele vreemde regels had en kortom beetje raar was, maar ik had geen problemen met hem, maar volgens mij heeft dat hostel nu een andere eigenaar. Hier heb ik een auto voor 2 dagen gehuurd want in 2 dagen heb je alles wel gezien. Mocht je geld over hebben en een helicoptervlucht willen doen dan raad ik je aan om dit op Kauai te doen, echt geweldig mooi!!
Op the big Island Hawaii verbleef ik in Arnott’s Lodge in Hilo, wederom om de tours die ze aanbieden. Die zijn echt geweldig, vooral de hike naar de stromende lava van de vulkaan. De tours die zij aanbieden zijn goedkoper als je bij Arnott’s logeert dan als je ze gewoon boekt. Normaal bij andere aanbieders zijn deze tours ook veel duurder. Verder heb ik nog 2 dagen een auto gehuurd om zelf nog rond te rijden.
Het klopt inderdaad dat Hawaii weinig hostels heeft en degene die er wel zijn zijn snel volgeboekt maar ik heb gemerkt dat dit vooral voor Honolulu en Maui geldt. Op the big Island Hawaii en Kauai valt het nog wel mee. Vooral als de uni/schoolvakanties in de US zijn dan zitten de hostels nog sneller vol.
Tips voor Honolulu: elke avond is er een Hawaiiaanse dansvoorstelling vlakbij het standbeeld van de surfer. Dat is echt heel leuk. Ook staat er bij de pier tegenover de dierentuin een bord wat er te doen is, vaak hebben ze filmvoorstelling op het strand, die zijn gratis en overal staan etensstandjes aan het strand.
Als je goedkoop wilt eten is het handiger om in de straten achter de strandboulevard te gaan eten. Als je uitgaat neem altijd je ID mee want ze vragen het echt altijd.
Als je aankomt op Oahu hou er dan rekening mee dat je niet met je koffer of rugzak de gewone stadsbus in mag. Als je geen taxi neemt of geen auto hebt gehuurd moet je met een speciale shuttle bus. Ik ging toen altijd met de Roberts Hawaii bus. Dit is een grote tourincar die af en aan komt rijden. Je gaat er gewoon staan en als de bus komt zeg je waar je heen moet en ga je zitten, ze komen in de bus rondlopen waar je je kaartje dan kan kopen. Je kan een enkeltje nemen maar natuurlijk is een retourtje goedkoper. Als je een retourtje neemt moet je dit kaartje bewaren en 24 uur van te voren bellen om de bus te reserveren om weer terug te gaan naar het vliegveld.
Het snelst en niet duur zijn de vluchten tussen de eilanden. Er zijn een paar maatschappijen die vliegen en ze vliegen echt heel vaak dus er is altijd wel plaats. Ook doen ze niet moeilijk over veranderen. Zo kwam ik een keer te vroeg bij het inchecken (sja ik hield gewoon 2 uur van te voren aan…) maar was dus veeel te vroeg dus vroegen ze zelf of ik niet eerder wilde vliegen (gewoon zonder bijbetalen of iets).
Verder is er geen weerbericht voor Hawaii alleen een wavereport (of er moet natuurlijk een hurricane aankomen). Op elke surfwinkel hangt 's ochtends een A4 met waar de grootste golven zijn, dan weten de surfers waar ze moeten zijn en als je wilt kijken weet jij dat ook.