dat ben ik ook zeker wel van plan hoor! Ik wil de stad zeker in gaan, maar het lijkt me wel prettig om een slaapplek te hebben waarbij het vliegveld makkelijk bereikbaar is, zodat ik de volgende dag rustig aan kan doen.
Heb je daar nog goede ideeen voor?
je hebt geen idee hoe goed het OV in Hongkong is! Je hoeft echt niet in een duur hotel in de buurt van de luchthaven te blijven. Je bent binnen een uur (ik zou bijna durven zeggen een halfuur) met de trein en de metro op Hongkong island! Er zijn genoeg metrostations, de lijnen kun je uitprinten van wikipedia, en het is zo makkelijk, je bent heel snel wegwijs in hongkong. Ook hoef je niet bang te zijn dat je te laat ergens aankomt, want daar gaan de treinen en metro’s altijd! (en geloof me, ik heb echt een OV-fobie in nederland, maar daar was alles zo duidelijk!)
Nu was ik er maar 2 dagen en 2 nachten, maar wat je zeker moet doen als je in Hongkong bent is s’avonds naar de Avenue of Stars gaan waar om 20.00 u een heel mooi lichtspektakel te zien is aan de overkant! Ik was er toen bij toeval dus dat was echt een verrassing, en zeker de moeite waard!
Ik heb geslapen in het hongkonghostel, heel goedkoop, en verwacht niet teveel, maar goed te doen en heel aardig personeel, er is 1 computer met internet, dus dat is ook wel handig want ik kon nergens in het centrum een internetcafé vinden. Het is eigenlijk ook wel aan te raden een soort plattegrond van het centrum mee te nemen, die had ik niet en al die chinese straatnamen maakten me soms een beetje gek, ik was ook vaak de weg kwijt…
Nou hopelijk heb je wat aan mijn informatie, en als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel.
Hoi Thole, dank je dat je op mijn vraag antwoordt! Ziet er goed uit, is meteen ook oplossing voor de andere zoekenden op dit forum.
CK=CK guest house? Ik zat al te kijken naar dat beruchte chungking… maar als ik dat lees over hun reputatie dan neem ik wel wat duurders. Ik heb die foto daarvan op wikipedia gezien en dan zou ik niet eens weten hoe je daar de ingang vindt.
Heb je evt nog wat andere aanraders, dat boeda beeld misschien geen idee waar je dit kunt bezichtigen. Ik hoor van vrienden dat ik per se naar sham shui po moet gaan = electronica shopping mall en naar sha tin, ook zoiets.
@Thole : Leuk dat je in hetzelfde hostel als ik ben verbleven! Herinner me nu dat ik de lift eerst niet eens zag bij 1e aankomst. Met rugzak iets van 8 steile trappen eerst :S
Goed bevallen dus? En wat vond je van HK zelf ? Ik vind het een magische stad! It has it all…
CK staat voor chungking, MM voor mirador mansions.
Tian Tan Budha kun je vinden op Lantau island, pak gewoon de MTR naar Tung Chung en aldaar de kabelbaan of bus. Retourtje met kabelbaan is zo’n 10 euro en zeker de moeite waard. Vergeet ook niet naar the peak te gaan. Sham Shui Po is voor elektronica zeker een aanrader, kijk dan in de “Golden” malls een complete markt vol met pc’s/laptops/aanverwante artikelen. Een andere optie is om met de MTR richting Lo Wu te gaan en daar de grens over naar Shenzhen. Visum kost zo’n 18 euro aan de grens (te betalen in RMB - welke je ter plekke kunt krijgen door HKD om te wisselen) en is ter plekke te regelen voor 5 dagen. Als je vervolgens daar de metro pakt naar Hua Qiang Lu en naar de SEM electronics markt gaat, zit je perfect, 10 verdiepingen vol met elektronica en vol met mensen die graag afdingen (50% afdingen is veelal geen probleem).
Zeker goed bevallen, ik kreeg een gratis upgrade naar een 2 persoons kamer omdat de 1 persoons al vol waren Iedere dag een schone kamer was ook zeker een plus, dat zie je in veel hotels nog niet eens (niet zó schoon tenminste).
HK zelf was druk, warm maar erg leuk om eens een keer gezien te hebben. Ben jij zelf overigens ook nog naar Macau gegaan? Dat viel mij persoonlijk namelijk een beetje tegen…
dat klinkt goed dan van die kamer ! Leuk dat het jou ook bevallen is.
Nee, Macau niet geweest omdat me dat uiteindelijk toch niet zo trok. Had wel graag naar Lama Island gegaan eigenlijk, maar helaas niet meer van gekomen. Jij daar toevallig geweest? Schijnt mooi te zijn!
Toevallig wel ja, is inderdaad erg mooi. Als je nog een keer terug gaat, zeker proberen een bezoekje te brengen. Had jammer genoeg maar 1 dagje daar maar achteraf gezien had ik beter Macau kunnen overslaan en er 2 van kunnen maken. Heerlijk om daar even uit te waaien na een tijdje in de stad zelf rondgelopen te hebben.
Bedankt voor de tips. Ik zie op de MTR kaart waar de kabelbaan ongeveer is. Kun je victoria peak eigenlijk snel doen? Ik blijf helaas maar 3 dagen, maar zou het wel interessant vinden als dat shenzhen makkelijk is om te doen. Ik heb net even op google maps gekeken en ik zie dat de hele grens daar is gecensureerd en dat de overgang niet meer in het engels is. Dat kan ik ook fout hebben hoor, maar is dit plan net zo makkelijk als dat het klinkt?
Ja, het enige risico is dat de douanebeambte aan de grens je niet aardig vindt en je geen visum verstrekt. The Peak is ook makkelijk te bereiken, trek er echter wel een uurtje of 3 voor uit (op z’n minst). Vervoer naar boven met de tram is wel het leukst Denk er ook om dat Lo Wu vanaf TST East zo’n 1 uur met de MTR is, de overgang je ook zo’n 15-30min kost en je dan nog de metro daar moet pakken (ca. 20min) voordat je überhaupt bij SEM bent… en je moet ook nog terug. Misschien is Golden in SSP dan een betere optie.
Overigens zou ik The Peak overslaan als het niet helder (genoeg) is, dan voegt het niet heel erg veel toe…
Toffe tips. Op zich lijkt me naar shenzhen toe gaan al kick, alleen al voor het avontuur en je krijgt vast ook een hele mooie zegel in je paspoort? Alleen zegt een vriend van me dat er daar veel zakkenrollers zijn en dat veel spul daar nep is en snel kapot. Hij zegt ook dat je dan beter die opdringeringe pakistaanse horlogeverlopers op nathan road kunt verkiezen boven die grimmigheden in shenzhen. Hoe is die paar uur reizen naar de grens dan? Heb je mooi uitzicht, is het er druk en benauwd, is er veel oponthoud door bruggen en verkeerslichten? Is afdingen in HK dan ongebruikelijk en is apparatuur in china vergeleken met HK nog goedkoper?
Mooi is de zegel niet te noemen maar dat is natuurlijk subjectief. Zakkenrollers ben ik niet (meer) tegengekomen dan in HK zelf, sowieso helpt het gewoon goed op jezelf + je spullen te letten. Ik zelf vond Shenzhen toch wel een stuk fijner dan Nathan Road, je koopt er dezelfde troep maar kunt er veel beter/makkelijker afdingen heb ik gemerkt.
Onderweg naar de grens zit je gewoon in de MTR, geen bruggen/verkeerslichten oid dus. Het uitzicht wisselt erg, soms mooi, soms minder maar ook dat is weer subjectief. Het is vaak wel erg druk op die lijn maar dat merk je vanzelf.
Tja, als de tijd het toelaat wil ik dit zeker uitproberen. Misschien moet ik daarvoor heel vroeg gaan opstaan, of bespaart het wat tijd als ik me er met een taxi naar toe laat brengen. Ik heb wat verhalen gehoord van mensen die dat wat vaker deden, maar dan met de auto gingen. Dat moeten ze wel via bruggen en speciale wegen daar naar de grens en als ze vanuit shenzhen terugkomen worden ze ook gecontroleerd op sars (vooral als je een beetje verdacht hoest, zegt men). Treinencoupe’s in de treinen van china naar HK schijnen ook zonder waarschuwing te worden bespoten met desinfectatie vloeistof. En dat hoorde ik dus van mensen die er afgelopen december nog zijn geweest. Hoe gaat dat omwisselen van die HK dollars eigenlijk, kost dat ook extra geld, of levert dat weer wat voordelige wisselwinst op?
Ik ben in juni ook een paar dagen in Hong Kong, op de terugweg van Australie en lees hier zeker een aantal goede tips!
Maar wat kost een hostel/guesthouse in Hong Kong nou zo’n beetje?
voor een beetje relaxte, schone,veilige plek was ik zo’n 35 euro per nacht kwijt. Maar was zeker het geld waard! Lee Garden Guesthouse. Gebooked via hostelbookers.com
Kan ik ook aanraden, heb overigens rechtstreeks geboekt
@Brett, volgens mij duurt het langer met auto/taxi maar dat weet ik niet aangezien ik daar geen ervaring mee heb. Wat ik wel weet is dat je sowieso bij de grensovergang met een hittecamera bekeken wordt om te zien of je koorts hebt (ivm birdflu). Dat bespuiten heb ik niet meegemaakt maar heb sowieso nooit personeel aan boord van die MTR gezien Overigens is het alleen maar fijn lijkt me.
Verwacht geen koerswinst te maken met het wisselen, hoogstens een klein verlies. Ik geloof dat ik 1 HKD cent toelegde per ingewisselde dollar, niets schokkends dus.
@Thole. He bedankt. Maar ligt het prijsniveau in shenzhen dan ook lager dan in HK. Of zijn de prijzen gelijk en is het afdingen juist datgenen dat je eens moet uiproberen daar. Ik neem aan dat zo’n immigtratiekaart ook makkelijk te vinden en in te vullen is, engels en al.
Is de MTR nou eigenlijk een soort metro of een trein, er wordt overal gesproken over trein. Men zegt dat met de trein het het snelst gaat, echter met de bus heb je wel het beste uitzicht en directe verbinding naar je eindbestemming, maar het is wel trager en ook goedkoper
@centraal, ik vond nog een goede informatiesite over HK met onderwerpen die varieren van veiligheid van het drinkwater tot het onderscheppen van oplichters. Hierzo. Zeker het lezen waard. Degene die dit artikel geschreven heeft, heeft zich flink uitgesloofd. Veel ervaringen daar van mensen die er 6 jaar hebben gewoond. Hier nog een gedetailleerde plattegrond van MTR.
Het prijsniveau ligt ongeveer gelijk maar door (gemakkelijker) afdingen lager. Die immigratiekaarten zijn inderdaad in het Engels en Chinees en erg simpel in te vullen. De MTR is een metrosysteem maar gaat ook bovengronds en veranderd dan in een soort van trein.