Hoogtepunten Zuid-Amerika in krappe maand?

Dag allemaal, dit is mijn eerst post hier.

Graag willen we (mijn vriendin, haar zoontje van 12 en ik) een reis ondernemen door Zuid-Amerika.
Liefst zouden we een paar maanden rondtrekken, maar dat kan helaas niet (vanwege onze banen en school). En omdat we bovendien nog heel veel willen zien, en een verre reis niet elk jaar mogelijk is, willen we toch veel combineren in maximaal 4 weken.
Een beetje zoals Japanners Europa gaan zien (waar ik altijd hartelijk om lach), maar het is in dit geval niet anders…

Een vraag aan de mensen met ervaring in het reizen in dit gebied.
Zou de volgende reis een beetje te doen zijn in 4 weken? (EVENTUEEL OMGEKEERDE VOLGORDE).

Argentinie/Brazilie:
-Iguacu watervallen (liefst 1 hele dag aan Argentijnse kant en 1 dag aan Braziliaanse kant, indien dat niet al te ingewikkeld is, en niet 1 kant zwaar onder doet van de andere).

Bolivia/Chili (of eerst Peru, ik weet niet welke volgorde het handigste is):
-4 daagse excursie: Uyuni zoutvlakte met isla de pescado en het treinenkerkhof en de Tatio gijzers en eventueel de gekleurde meren bij San pedro de Atacama
Ik denk dat ik Sucre links laat liggen aangezien we al naar Cusco, Quito en eventueel Cuenca gaan (of is het echt de moeite waard???)

Peru:
-Cusco en de markt in Pisac (samen 3 dagen?)
-Machu Picchu (EXCLUSIEF REIS 1 dag)

Ecuador:
-Quito (2 a 3 dagen?)
-(evenueel) Cuenca (is dit een “must”? (zie opmerking bij Sucre…)
-4 tot 7 dagen Galapagos eilanden (liefst op een niet al te dure boot, al dan niet te regelen vanuit Quito)

Als fotograaf richt ik me het liefst op de fotogenieke plekken. Geijkte plekken ook in dit geval, dat besef ik, maar ik wil ze toch heel graag eens zien.
Wel hoop ik dat het een beetje veilig is met mijn kostbare apparatuur.
Mede daarom zou ik niet zo snel naar Rio gaan (hoewel die stad mij wel trekt).

Qua (opgetelde) verblijftijd in de verschillende plaatsen lukt het makkelijk, maar ik snap dathet verplaatsen ook veel tijd kost.
Sowieso moeten we vliegen tussen Argentinie en Peru/Bolvia (afhankelijk welke het handigst is eerst te doen).
Ik denk over land in Peru en Bolvia (of is dat niet te doen?)
Vliegen naar Quito en vliegen naar Galapogos.
En misschien ook wel geaclimatiseerd wat betreft de hoogte (Bolivia/ Peru)?

Wat denken jullie er van? Is dit haalbaar? Mis ik absolute hoogtepunten?
Misschien dat ik ooit een apparte reis door Pantagonie en de Paaseilanden maak, want dat lukt sowieso niet.

En hebben jullie nog tips m.b.t. het regelen van de (voordeligste) vluchten binnen het continent? Ik neem aan dat verblijf (afgezien van de eerste nachten) steeds zonder al te veel problemen daar geregeld kan worden?
De uitdaging is om het zowel efficient (het verplaatsen dan) als zo voordelig mogelijk te doen. Ben erg benieuwd of het enigzins betaalbaar blijft…

Bedankt!

U vergist zich in de afstand en de tijd daarvoor.
In mijn optiek ONMOGELIJK.

Mijn motto: je kunt beter 2 of 3 dingen goed en rustig bekijken .
Dan 5 snel.

vb:
incatrail 4 dagen.
zoutvlaktes 4 dagen.
galapagos 7 dagen.
Dit is alleen al meer dan 2 weken.

Wat denkt u van Antartica?

Succes en een tip: maak verstandige keuzes.

Bedankt voor de reactie, en zeg maar je hoor:)

Waarschijnlijk heb je gelijk.
Zelf was ik ook al tot de conclusie gekomen dat als er iets geschapt moest worden dat ik dan het beste Iguacu laat zitten (omdat het weer een vlucht scheelt).

Het kiezen is wel moelijk.
Die vierdaagse trip tussen Uyuni en San Pedro de Atacama met de zoutvlakte, de gekleurde meren de de gijzers wil ik zeker zien!

• een lange dag bij Machu Picchu. Kun je daar ook voor zonsopgang komen zonden en meerdaagse trail te lopen? Zelf zou ik wel een lange route willen, maar voor mijn gezelschap is dit een minder goed idee.
  • Galapagos.
    Maar nu ik meer en meer lees, trekt Parc Lauca (met Lago Chungará en de vulkaan Parinacota) ineens ook erg… Ik denk dat dit mooier is dan Cotopaxi in Ecuador (iemand die op beide plekken geweest is??)
    Titicaca lijkt me bijvoorbeeld ook wel mooi, maar toch minder spectaculair dan bovengenoemde natuurgeweld.

Kan iemand mij vertellen welke stad het mooiste en veilig fotograferen is (Quito, Cusco, Surce of Suenca)? Met het bezoek aan ten minste één mooie autentiek ogende stad (liefst met veel koloniale gebouwen, pleinen en kleurrijke markten en niet perse al te modern ogende inwoners) kan ik heel goed leven.

Quito, echt een hoofdstad.
Cusco, voldoet het meest aan je beschrijving.
Surce, vond ik persoonlijk wat tegenvallen.
Cuenca, verbazend en verrassend positief!

Waarom is Suenca je zo bevallen, en waarom viel Sucre zo tegen?

Cusco (en ook Pisac) zou sowieso wel op het programma komen als vertrekpunt naar Machu Picchu.
Het zal wel een van de meest touristische plaatsen zijn denk ik.

Even over fotografie:
Staat het bekend als een veilige plaats (ivm fotoapparatuur)? Ik ben niet de kleinste, en ik ben altijd heel voorzichtig (allert en verantwoord zeg maar), maar ik ontkom er niet aan om regelmatig een lens te verwisselen en zo, dus geheim houden dat ik wat apparatuur bij me heb zal niet lukken. Niet dat ik een super grote fototas mee sjouw, maar wel een rugzak).
Ik ga als ik naar zo’n mooie bestemming ga, als fotograaf nu eenmaal niet met een pocketcameraatje op stap, want dan krijg ik echt spijt.
Dat vind ik het verontrustende aan Zuid-amerika (of zit ik er naast?). In Indonesie had ik dit gevoel niet. Al zal ik niet snachts op spooky plekken gaan gaan fotograferen natuurlijk.
Zijn er hier nog meer hartstochtelijke fotografen die hier ervaring mee hebben?

En is het ivm hoogteziekte verstandig om eerst eerst naar Cusco te gaan (en Machu Picchu) voor de zoutvlaktes en de gijzers, of juist andersom?
Het praktische aspect geldt natuurlijk ook want daarna moet er naar Quito gevolgen kunnen worden voor de Galapagos.

zie hier mijn verhaal over bolivia:

En hier ecuador:

Wat betreft hoogte verschil kun je cusco beter als laatste doen, ligt namelijk het hoogst.

Er zijn meer toeristen, dus op het plein in bijv. cusco kun je rustig een lensje verwisselen.

Persoonlijk liep ik met mijn camera op de buik door het oude gedeelte van Quito, waar ik gewaarschuwd werd door de politie op “dieven”. Echter voelde ik me er veilig en blijf rustig (maar waakzaam) als een Japanner doorlopen :).

Als je nog goeie tips nodig hebt raad ik je mijn website aan. Ben nog volop aan het reizen (nu centraal amerika) maar heb 7 maanden door Zuid America gereid. Was echt super!

Lees er alles over en check mijn top 5`s! Staan veel leuke tips in!

http://www.websnacks.nl

Succes!
Sebastiaan.