Hoi,
Heerlijk dat jullie op reis gaan.
Het stuk in Argentinië ken ik niet, ben ik niet geweest.
Rondom San Pedro de Atacama zijn mooie dingen te zien. En vanuit daar kun je de meerdaagse jeeptour maken naar Uyuni, over de zoutvlakten en langs gekleurde meren en bergen, langs bizarre rotsen en megacactussen, ook wel bekend onder ‘Salar de Uyuni’ tour. Die miste ik in jullie schema! Een van de mooiste landschappen die ik ooit op aarde heb gezien. En handig dat je dan eindigt in Bolivia.
Sucre vond ik een leuke stad maar dat was in 1997, weet niet hoe het nu is.
La Paz vond ik toen niet zo super, gewoon een grote grijze stad, en met veel steile straatjes en heel weinig zuurstof (4000 meter!) en het is 's nachts koud. Alleen de markt bij de San Francisco kathedraal vond ik wel tof, en de begraafplaats heel mooi. Maar de stad is inmiddels misschien leuker geworden.
Santa Cruz ken ik niet.
Mocht je de Amazone jungle in willen, dan kun je dat in Bolivia doen, ik geloof bij Rurrenbeque. In Peru kan ook maar dan is het al iets duurder. Wel moet je malariamedicatie slikken als je de jungle in gaat.
In het Andesgebergte en aan de kust heb je geen malaria.
Wat ik een heel leuk plaatsje vond was Sorata op 5 uur met de bus van La Paz, lager gelegen dus meer zuurstof en warmte, groene omgeving, mooi voor wandelingen. Er schijnen nog steeds niet superveel toeristen te komen, lees ik op internet.
De eilanden in de Peruaanse helft van het Titicacameer vond ik ook erg leuk ook al was dat in 1998 al behoorlijk toeristisch en dat schijnt nu nog wel erger te zijn. Maar waar ter wereld zie je zelfgemaakte drijvende eilanden van riet waar mensen op wonen? En ook de vaste eilanden vond ik leuk. Geef je gewoon een beetje over aan het feit dat het al heel lang toeristisch is, met de verplichte dansjes en verkopertjes van dien. Je kunt bij een gezin overnachten wat een leuke ervaring kan zijn.
Puno, de uitvalsbasis aan wal, is een grauw stadje. De markt is wel leuk maar verder zo kort mogelijk blijven.
Andere mensen vinden de eilanden in de Boliviaanse helft leuker. Die eilanden zijn ook niet lelijk hoor. Maar daar heb je geen drijvende rieten eilanden. Uitvalsdorp Copacabana was in 1997 al übertoeristisch met alleen maar pizzatenten.
Tussen Puno en Cuzco kun je kiezen uit een toeristenbusje dat bij een paar highlights stopt, of een gewone bus (dag of nacht) of een trein die maar een paar keer per week gaat, duurder is, en trager is, en waar veel geroofd worden (hele tassen het raam uit). Dus maak dan wel je tas vast met een slotje en blijf erbij. Bussen zijn handiger… gaan veel vaker, goedkoper, sneller.
Cuzco is een leuke stad. Loop ook eens de minder toeristische straten in, en ga naar de markt (pas wel op voor zakkenrollers, en afleidings-trucjes). Veel in de omgeving te zien.
In Cuzco kan ik van harte het Niños Hotel aanbevelen. Los van dat het hotel comfortabele bedden, een leuke patio en de beste douches van Peru heeft, gaan de opbrengsten allemaal naar hun projecten voor ondervoede en verwaarloosde kinderen en tegenwoordig ook jongeren. De kinderen krijgen maaltijden, huiswerkles, sociale vaardigheidstraining, sport, een dokter en tandarts die af en toe langs komt etc. Het is meer dan 15 jaar geleden opgestart door de Nederlandse Jolanda. Inmiddels hebben ze meer dan 80 Peruanen in dienst die dus ook stuk voor stuk weer een gezin kunnen onderhouden.
Het is wel populair dus ik zou vooruit boeken als dat lukt. Het hotel aan Calle Meloq is het leukst.
Je kunt er alles over lezen op hun site. Niños | Hotel and Restaurant in Cuzco Peru
En daar lees je ook waar ze behoefte aan hebben, mocht je iets willen schenken. Bijvoorbeeld kinderschoentjes en ondergoed. Als je dat dan ook nog ter plaatse op de markt koopt, sla je twee vliegen in één klap en maken die marktkooplui ook nog extra omzet (en hoef jij niet wekenlang met spullen te slepen voordat je in Cuzco bent).
Maar je kunt ook natuurlijk gewoon alleen daar slapen, dan gaat je geld ook al naar een goed doel.
De meeste mensen vinden Lima alleen maar een grote stinkstad en dat is het ook wel. Maar als je het wat meer tijd geeft kun je ook leuke pleinen en parken ontdekken, en prachtige gebouwen en het grappige China Town. Vooral het historisch centrum vind ik leuk. Bijvoorbeeld het hoofdpostkantoor is heel mooi van binnen: koloniale stijl, superhoge plafonds, donker hout.
Ook de San Pedro (jezuïeten)kerk is prachtig met overdreven veel goud. “Waar elk meisje uit Lima wil trouwen.”
Hopelijk heb je er wat aan. Heel veel is ook te vinden in je reisgidsen en op blogs (bijvoorbeeld www.waarbenjij.nu )
En ik weet niet wat jullie reiservaring verder is en hoe ‘streetsmart’ jullie zijn qua veiligheid? Je valt wel overal op als toerist (je kunt niet opgaan in de menigte), en er wordt erg veel stiekem gestolen. En heel soms ook onder bedreiging maar dat hoor ik maar zelden. Maar je moet natuurlijk geen domme dingen doen (bv. sieraden dragen, in het donker ergens gaan lopen in een grote stad waar je de weg niet kent en waar weinig mensen zijn, je tas met waardevolle spullen in het vak boven je hoofd in de bus leggen of op de grond, en dan gaan slapen; op een buitenterras met je dure iPad gaan zitten spelen), en ook wel oppassen voor nep-taxi’s. Bij twijfel laat je door een hotel een taxi bestellen.
En ik weet niet of jullie Spaans spreken?
Veel voorpret nog gewenst!