Wat zijn de "must-see" plekken in Zuid-Amerika?

Kunnen jullie mij helpen met het samenstellen van een lijst van populaire bestemmingen in Zuid-Amerika die met name een natuur of oude cultuur inslag hebben? Ik ben minder geïnteresseerd in hoe de bevolking nu leeft.

Ik begin met een paar. Vullen jullie het aan? Het helpt mij bij het plannen van een reis.

  • Galapagos eilanden (Ecuador)
  • Machu Picchu, Inca (Peru)
  • Rio de Janeiro, carnaval (Brazilie)
  • Paaseiland (Chili)
  • Iguazu, watervallen (Brazilie)

Bedankt!

Ehm, ik neem aan dat je de atlas er wel even hebt bijgepakt om de afstanden tussen deze must see’s in te schatten?!? :retard:

Maar goed, qua natuur mag dan natuurlijk Antartica niet ontbreken. Ontbreekt het je wel aan geld daarvoor (duuuuur!), kan je voor de Perito Moreno en andere gletsjers in het nationale park Los Glaciares gaan.

Península Valdéz is ook een aanrader als je walvissen van (erg) dichtbij wil zien (juli t/m november).

-Huaraz gebergte in Peru
-Salar de Uyuni in Bolivia
-Pantanal

om maar een aantal dingen te noemen. Vergeet ik de jungle zelfs nog, maar de jungle kan je vanuit verschillende landen bezoeken.

Bedankt voor de tips tot nu toe. Het komt al aardig op gang. Ik hoop op nog meer reacties. Ik weet dat de afstanden enorm zijn. Gisteren zag ik een reis met de naam “South American Highlights” in de brochure van TravelTrend staan. Het is een 24 daagse combinatiereis die o.a. langs Lima, La Paz, Santiago, Puerto Montt, Buenos Aires, Iguazu en Rio gaat, met daar tussenin een aantal bezienswaardigheden. Het idee trok mij wel (de prijs minder ;-).
Maar een aantal tussenliggende bestemmingen/activiteiten trok me minder. Daarom wilde ik eerst eens inventariseren wat er is, wat ik daarvan graag zou willen zien en vervolgens bepalen of het in één dure reis te vatten is, of dat ik het beter zou kunnen opsplitsen in meerdere kortere reizen. Aan vakantiedagen heb ik geen gebrek.

Het mogen ook relatief onbekende plaatsen zijn die de moeite waard zijn. Ik zoek ze wel in google op.

Bedankt!

Hoi! Wanneer wil je die kant op?

Hoi! Ik weet nog niet welke periode. Dat hangt er ook een beetje van af of sommige dingen beter in de zomer te bekijken zijn of beter in de winter. Als je maand / jaargetijde er bij vermeldt, zoals Flipsen_NL gedaan heeft, is het voor mij duidelijk.
Alvast bedankt!

ik ben al in enkele zuid-amerikaanse landen geweest en elke keer bezochten wij 1 land maar dan ook echt heel het land.
wat ik hier mee wil zeggen is dat een bepaald land zoals bv. ecuador,bolivia,chili beter verdienen dan snel even de “highlights” eruit te pikken en weer naar de volgende.
deze landen hebben zoveel meer te bieden en leer je een land ook echt beter kennen.
vergeet ook niet dat als je van land naar land reist je de nodige dagen verliest wat natuurlijk erg jammer is.
ik zou hier goed over nadenken en misschien is het financieel niet allemaal mogelijk, dan spaar je er gewoon voor en stel je het een paar jaar uit want deze landen liggen er over een paar jaar ook nog, maar persoonlijk zou ik het zonde vinden om een paar landen te bezoeken zonder het land echt te leren kennen.
verder wens ik je veel reisplezier in zuid-amerika

Wij gaan medio maart: eerst twee weken naar Zuid-Argentinië en Zuid-Chili en daarna twee weken Noord-Argentinië, Noord-Chili, het westen van Bolivia en het oosten van Peru.
Maart was voor deze combinatie het meest optimale. Maar het is altijd afwachten met de weersomstandigheden natuurlijk. Ik heb er zoooooooooooo’n zin in!

In dit (nog steeds ambitueze) reisplan zou ik in ieder geval gaan wandelen of een gletcher, in Los Glaciaros of Petito Moreno. Ook het merengebied in Chili/Argentinie moet je zeker aan doen. EIgenlijk moet je ook een dagje of twee kamperen in één van de parken in het zuiden, en (maar dat is mijn persoonlijke afwijking): een hele hele lange busreis maken door het niets in Patagonië.

ik zeg altijd: een reis naar Patagonie…dat zouden meer mensen moeten doen!
leestip: Op staande voet op Stap

Al met al teveel om op te noemen… Ik zou zeggen sla er een willekeurige reisgids van een of andere touroperator op na en kies daar een aantal highlights uit!!! Of check wat weblogs van reizigers die onderweg zijn.

Succes met de voorbereiding

Nog even mijn reactie op de post van Sideburner:
Ik begrijp jouw punt. Zelf vind ik het ook gek als er een buslading Japanners naar Europa komt en dan Londen, Parijs, Amsterdam, Berlijn en andere hoogtepunten komen bekijken. Dan leren ze het land inderdaad niet goed kennen. Maar voor sommigen is dat misschien ook niet de bedoeling.
Zelf wil ik eerst een beeld krijgen van wat de hoogtepunten zijn en dan kan ik daarna kijken wat in één reis in te plannen is en wat niet.

De totale lijst (tot nu toe)

  • Galapagos eilanden (Ecuador)
  • Cotapaxi, Chimboarzu (Ecuador)
  • Machu Picchu, Inca (Peru)
  • Cusco en omgeving (Peru)
  • Isla Ballestas (Peru)
  • Colca Canyon (Peru)
  • Rio de Janeiro, carnaval (Brazilie)
  • Paaseiland (Chili)
  • Lake District (Chili)
  • Iguazu, watervallen (Brazilie)
  • een hele hele lange busreis maken door het niets in Patagonië (Chili en Argentinie)
  • Gebied rondom Salta en Mendoza (Argentinie)
  • Antarctica
  • Perito Moreno en andere gletsjers in het nationale park Los Glaciares (Argentinie)
  • het merengebied (Chili/Argentinie)
  • een dagje of twee kamperen in één van de parken in het zuiden
  • Península Valdéz, walvissen van (erg) dichtbij, juli t/m november (Argentinie)
  • Huaraz gebergte (Peru)
  • Salar de Uyuni (Bolivia)
  • Pantanal (Brazilie)
  • jungle (verschillende landen)

Iedereen bedankt voor de hulp!

het is ook net zoals je het zelf wilt, maar ik garandeer je dat als je eenmaal in zuid-amerika bent geweest je er vast en zeker terug heen wilt , dat lees ik ook overal op de reissites.
ik ben met name nog steeds erg onder de indruk van de machtige andes.
in december/januari dit jaar gaan we 28 dagen met een huurauto in patagonie rondtrekken en dus ook park nacional los glaciers zoals je hierboven noemde.
het meren gebied in chili hebben wij nu 2 jaar geleden bezocht en was erg mooi en ontzettend mooie natuur en chili is een ideaal land om te reizen.
de cotopaxi zijn we ook opgeweest met een auto tot 4200 m. en dan omhoog lopen tot 4800 m., maar ik vond ecuador in het geheel erg indrukwekkend en een van de mooiste landen omdat het alles heeft zon zee strand, het hoge andes gebergte, en de jungle en dat alles niet ver van elkaar vandaan ook een ideal land dus.
1,5 jaar geleden ook naar bolivia geweest en 28 dagen met huurauto rondgetrokken en ook dit was weer erg indrukwekkend met salar de uyuni, maar ook de hele altiplano op ong. 4000m. met la paz tussen bergtoppen van meer dan 6000m. en dan zo over de “dodenweg” naar coroico 4000m. lager de jungle in.
waar ik me wel enigzins in vergist had hier waren de afstanden hier, wat op de kaart wel te doen leek bleek in werkelijkheid soms wel 8 tot 12 uur rijden over stoffige en erg hobbelige bergwegen.
misschien heb je hier nog wat aan
verder veel succes met je planning

Helemaal mee eens: ik reis al jaren naar Zuid Amerika maar blijf dan vaak maanden in 1 land. Natuurlijk is zoveel vrije tijd niet voor iedereen weggelegd maar als je meer tijd dan geld hebt is het reizen in een bus zeker te prefereren boven vliegen want ook voor een vliegreis van 2 uurtjes ben je al snel al met al een dag kwijt (ook heel vaak lange vertragingen!) en vliegen is o zo saai… Voordelen van reizen per bus is dat je echt veel meer van het land ziet (reis b.v. eens van Quito naar de kust in Ecuador) of neem een van die prachige comfortabele bussen in Buenos Aires naar welke uithoek van het land dan ook. Blijf langer in een land en laat het “op je in werken” je zal echt veel meer genieten dan van de ene toeristische trekpleister naar de andere te rennen!

heel interessant om volgen… zelf ben ik ook reeds een beetje aan het plannen om eens drie maanden Zuid-Amerika te doen… Wat me opviel is dat Uruguay nergens in het lijstje voorkomt. Aangezien dit een relatief klein landje is kan het gerust even meegenomen worden… Ik denk dat CABO POLONIO er ook wel de moeite is om eens iets ‘alternatiefs’ op te noemen…

Die hele lange busreis kan je maken van El Calafate (of El Chaltén) naar Bariloche (in het Argentijnse merengebied). Redelijk afzien trouwens, de bussen zijn minder luxe dan wanneer je meer noordelijker in Argentinië reist. Je moet waarschijnlijk overnachten in Perito Moreno (de plaats, dus niet bij de gletsjer!) wat redelijk in de middle of nowhere ligt.

Een veel leukere manier om Patagonië te doorkruisen is om met de Tren Patagonico te reizen van Bariloche naar San Antonio Oeste en daar de bus naar Puerto Madryn te nemen (ong. 3,5 uur). Andersom is de route trouwens het mooist. De trein rijdt 4x per week tussen beide plaatsen en heeft heerlijke camarotes, een restauratierijtuig en af en toe een bioscooprijtuig en discorijtuig! Ook niet duur trouwens, hoewel ook hier de prijzen dit jaar weer drastisch zijn verhoogd… Vertrek eind van de middag, aankomst eind van de volgende ochtend, maar geloof me, je ziet genoeg Patagonisch landschap aan je voorbij treken :biggrin:

Voor ideen kun je ook de volgende site is raadplegen,

www.freeway.tur.br

Ik denk dat de Angel Falls in Venezuela en Canaima in Venezuela ook zeker must see moeten zijn op het Zuid Amerikaanse continent.

OK, bedankt weer allemaal. Nog maar een update van de totale lijst (beetje gerangschikt naar land):

  • Angel Falls (Venezuela)
  • Canaima (Venezuela)
  • Galapagos eilanden (Ecuador)
  • Cotapaxi, Chimboarzu (Ecuador)
  • Machu Picchu, Inca (Peru)
  • Cusco en omgeving (Peru)
  • Huaraz gebergte (Peru)
  • Isla Ballestas (Peru)
  • Colca Canyon (Peru)
  • Titicaca meer (Peru/Bolivia)
  • salar de uyuni (zoutvlakte Bolivia)
  • altiplano (hoogland Bolivia)
  • Salar de Uyuni (Bolivia)
  • CABO POLONIO (Uruguay)
  • Rio de Janeiro, carnaval (Brazilie)
  • Iguazu, watervallen (Brazilie)
  • Pantanal (Brazilie)
  • www.freeway.tur.br (Brazilie)
  • jungle (verschillende landen)
  • Paaseiland (Chili)
  • Lake District (Chili)
  • een lange busreisdoor het niets in Patagonië (Chili en Argentinie)
  • het merengebied (Chili/Argentinie)
  • een dagje of twee kamperen in één van de parken in het zuiden
  • een lange busreis maken van El Calafate (of El Chaltén) naar Bariloche in het Argentijnse merengebied (Argentinie)
  • een busreis van Puerto Madryn naar San Antonio Oeste en daarna van daaruit met de trein Tren Patagonico naar Bariloche (Argentinie)
  • Gebied rondom Salta en Mendoza (Argentinie)
  • Perito Moreno en andere gletsjers in het nationale park Los Glaciares (Argentinie)
  • Península Valdéz, walvissen van (erg) dichtbij, juli t/m november (Argentinie)
  • Antarctica

Bij deze nog enkele suggesties:

  • Cartagena in Colombia. Prachtige coloniale havenstad…
  • Duiklessen in Santa marta, Colombia
  • Stadje colonia, in Uruguay. Tweedaagse trip vanuit Buenos Aires
  • San Antonio de Areco, Argentinië. Daar vieren ze “el dia de tradicion de los gauchos” in november
  • Las quebradas in Salta, Argentinië. Op steenworp van Bolivië
  • Watervallen van Iguazu, beide zijden zijn mooi, maar Argentijnse zijde is zéér impressionant
  • … y mucho màs

Grtz,

Sinfronteras.be

Vergeet in Bolivia de regio van Samaipata (tussen Sucre en St Cruz) niet, één van Bolivia´s veelzijdigste gebieden, waar Andes, Amazone en zuidwinden uit Argentinië zeer diverse landschappen en klimaten hebben geschapen. Goede pagina´s zijn www.samaipata.info en www.andorinasamaipata.com
Andrés