Hoogte ziekte op de Annapurna

Hierbij een link naar mijn tocht in oktober 2009, wat anders is gelopen dan ik van te voren had gedacht

http://luddo.freehostia.com/Nepal/Nepal.htm

http://luddo.freehostia.com/Nepal/P1010008_th.JPG

5 likes

Dank je voor dit verhaal, goed voor anderen om iets over hoogteziekte te lezen (en kapotte schoenen :)). Ik heb er in 2008 eentje moeten evacueren bij de Everest trekking. Die was 's avonds vrijwel fit en moest de volgende ochtend aan het infuus en direct in de heli naar Kathmandu. Hele vreemde ziekte is het.
3 Dagen later moest er weer iemand afhaken (zijn eerste verschijnsel was een hele dag niet kunen plassen), maar die kon nog net teruglopen.

Inderdaad fitheid heeft helaas niets te maken met hoogteziekte, juist fitte mensen worden eerder geraakt omdat ze harder doorlopen.
Ik had alle voorzorgsmaatregelen genomen, langszaam stijgen en Diamox, maar dat mocht niet baten.

Hoi,

Bedankt voor je verhaal, leuk om te lezen! Wel heftig wat je hebt meegemaakt!

Ik ga 2 oktober naar Nepal en zal dan ook de Annapurna trek gaan lopen.

Ik heb nog wel een vraagje. Je schrijft op een gegeven moment dat je geld te kort kwam. Hoeveel geld heb je ongeveer nodig tijdens de trek? Ik wil uiteraard genoeg meenemen maar teveel lijkt mij ook weer overbodig.

Je hebt niet veel nodig. In het begin had ik wat problemen met de pinautomaten in Kathmandu omdat er te weinig geld in de stad was vanwege de feesten. Je geeft circa 1500 tot 2500 NPR uit per dag voor eten en accomodatie. Ik begon de trip met 25000 NPR en had daar dus prima een groot aantal dagen uit kunnen houden. Ik had echter geen rekening gehouden met onvoorziene uitgaven en de extra dagen. Voor de zekerheid had ik dollars en euro’s bij me, dus in nood kon ik altijd wisselen.

Je hebt nog een kleine bank in Chame, zonder pin mogelijkheden. In Jomson kan je weer volop pinnen.

Een prachtig verslag van je reis. Vooral de filmpjes van de bergen vind ik geweldig.

Wat een leuke verslag! Vervelend dat je je trekking moest afbreken. Gelukkig is het goed afgelopen. Ik ben ook op 3000 m hoogte geweest, Poonhill, maar gelukkig geen last gehad van hoogteziekte. Wij zijn blijven slapen in Ghorepani en weer afgedaald naar Nayapul. Deze trek is makkelijk te doen in 4-5 dagen.

Na het afbreken van de Annapurna circuit ben ik ook nog op Poonhil geweest (in drie en een halve dag) en had daar ook nergens last van.

Het blijft een verradelijke ziekte.

Heel erg indrukwekkend !!! Heel mooi om te lezen en prachtige foto’s en filmpjes !!! Wil er zoveel mogelijk over weten , ben van plan om er ook heen te reizen :slight_smile:
De complimenten voor dit mooie verhaal !!!
Groet Marie-Therese