Voor het geval je het het nog niet wist. Denver ligt op Mile High, dus op 1600 meter en de toppen van de Rockies zijn op 4300 meter.
Dit is niet mis en niet te vergelijken met de Alpen. Er zijn verschillende passen op hoogten boven de 4000 meter. En zelfs de gewone snelweg, I-70, lopend van Oost naar west gaat over 3300 meter.( Eisenhower tunnel). Aldaar beginnen ook de skigebieden.
Ook een gezond mens reageert anders op deze hoogten. Met 20 procent minder zuurstof kan je duizelig worden, eerder moe worden, druk op de oren, hoofdpijn krijgen en ergere dingen. Heb je astma/hart/ bloedverdunners etc. Vraag vooral aan je huisarts of dit wel zo verstandig is.
Degenen , die in Denver aankomen: tenzij het niet anders kan!Wen eerst maar eens een dagje op 1600 meter, voordat je de bergen ingaat en drink die avond ervoor weinig of geen alcohol. Je kan hier anders op reageren, dan normaal op zee niveau.
Hoe kun je dit voorkomen! Water drinken en met de grote hoeveelheden. Indien erg misselijk en een stevige hoofdpijn: Niet maar doorrijden: ga naar lagere hoogten. Dit kan gevaarlijk zijn.
Ook hitte: heb altijd minimaal een gallon water per persoon bij je, naast het drinken van je alledaagse water.
Drink liters water per dag om hoofdpijn, misselijkheid, uitdroging te voorkomen. ( geen caffeine/alcohol)Krijg je deze verschijnselen, bak dan niet in de zon door. Ga zo snel mogelijk naar schaduw en of airco area of houdt het hoofd/kruis/oksels koel om heat stroke te voorkomen.
Dan het rijden in de bergen: Houdt afstand en ga zeer tijdig van je gas af om remmen te voorkomen. laat niet een geladen semi vlak achter je rijden bij een daling. Rem niet continue met je rempedaal. Omdat de dalingen lang zijn kunnen de remmen ( ook met minder heet weer) oververhit raken en dan heb je niets meer.( aan I-70 zie je uitrijstroken met grind, die een paar honderd meter omhoog gaan: dit is voor de semi’s, als ze geen remmen meer hebben) De meeste auto’s/campers hebben een automaat: schakel je automaat, naar 3 of 2 versnelling. ( ligt aan snelheid ).Dit kan je ook helpen om de berg op te komen (ook I-70). Tijdens het rijden kun je dit gewoon veranderen( net als handversnelling).
Dit kan je ook helpen om met een hogere toerental de berg op te komen. Het kan zijn dat je een extra “Tow” versnelling hebt. Zet het dan in Tow. Dit voorkomt dat de truck in overdrive gaat en het houdt een hoger toerental.
OVERHIITING voertuig : het is niet ongewoon, dat de voertuigen oververhit kunnen raken, vooral bij de klim in de bergen of gewoon met temperaturen in de schaduw van boven de 35. Dus houdt een oogje in het zeil: je voertuig zit normaal rond de 200 F./210F Zie je het behoorlijk oplopen, gooi dan je raampjes open, zet je airco uit en doe je verwarming op heet en gooi de fan omhoog. Het is toch al heet buiten, dus die verwarming doet je weinig, maar het verkoelt de motor. Zie je de temperatuur daarna nog opklimmen…ga op tijd van de snelweg af, zet het in de schaduw en laat het afkoelen. Mocht je dit niet halen, probeer op een recht stuk naar de vluchtstrook te gaan. Parkeer zover mogelijk rechts. sta je op een gevaarlijke plek ( let wel er zijn vele semi’s die rijden met hete remmen): ga dan aan de bijrijders kant eruit en zet je motorkap open. Misschien is het verblijven in je voertuig wel gevaarlijk…blijf dan niet in het voertuig zitten en loop ver de berm in, of ver voor het voertuig.
Ik ken van een aantal de Nederlandse mentaliteit: ach, het zal allemaal wel meevallen, het zal allemaal niet zo’n vaart lopen, het gebeurt mij niet, stelletje watjes. Welnu: ik denk dat de meesten, die op grote hoogte en in hitte hier zijn geweest er mogelijk na hun bezoek hier toch even anders over denken. Let wel: hulp is soms niet direct in de buurt.
Misschien kunnen sommigen hun ervaring hierover met ons delen.