Ik ben van plan om van 1 september t/m 1 december een rondreis te maken door Vietnam en Thailand. De bedoeling is te beginnen met een week (of 2) in Hongkong. Van daar met het vliegtuig naar Hanoi, en daar loopt het een beetje vast. Zijn er mensen die ervaring hebben met reizen in Vietnam en Thailand? Is het mogelijk met de trein van Hanoi, via Hoi-an, naar Ho Chi Min City te reizen? Hoeveel tijd zou je daarvoor moeten uittrekken? Daarna wil ik mijn reis vervolgen naar Bangkok. Is het aan te raden om dit met vlieg te doen, of eventueel met trein/bus via Cambodja?
Mooie keus, Thailand en Vietnam (en Hong Kong)!
Zelf ben ik ook in deze geweldige landen geweest en heb een super tijd gehad.
*“Is het mogelijk met de trein van Hanoi, via Hoi-an, naar Ho Chi Min City te reizen?” *Ja dat is mogelijk. Het is een behoorlijke afstand en met de trein duurt het een stuk langer (en vaak onconfortabeler dan de bus). Ook zijn er Open Bus tickets te koop, waarmee je van Hanoi naar HCM (of andersom) kan reizen. Een stuk goedkoper en je kan dit ticket ook in delen kopen, als je nog niet zeker weet of je alle trajecten gaat gebruiken.
Denk er ook eens aan om een Easyrider tour (meerdaagse trip achterop de motor) te doen als je in Nha Trang bent. Zo zie je veel meer dan vanuit de bus of trein! Een unieke ervaring.
Voor meer informatie kan je ook bij een van mijn andere posts kijken: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=50299&page=2
*“Hoeveel tijd zou je daarvoor moeten uittrekken?” *Als je een goed beeld wilt krijgen van zuid,- centraal,- en noord Vietnam en niet alleen op de gebaande paden wilt blijven zou ik minimaal een maand uittrekken. *
“Daarna wil ik mijn reis vervolgen naar Bangkok. Is het aan te raden om dit met vlieg te doen, of eventueel met trein/bus via Cambodja?” *Als je tijd wilt winnen zou ik gaan voor het vliegtuig. Via Cambodja is leuk, mooi en zeker te doen, maar…
als het je alleen gaat om er de doorreis naar Thailand te maken, zou ik al ‘t gedoe’ van bus in en uit, visum formaliteiten/kosten niet voor lief nemen en gewoon lekker het vliegtuig van HCM naar Bangkok pakken voor een paar tientjes! Neem de tijd voor Vietnam en Thailand, Cambodja volgende reis?
(Besluit je uiteindelijk toch Cambodja mee te pakken; je kan vanuit Chau Doc (VN) in de Mekong regio, in een dag met de boot naar Phnom Penh. Leuke, avontuurlijke trip… onthouden!)
Hoop dat je hier wat aan hebt en veel succes met de voorbereidingen!
Groetjes Broniya
Je zou eens op www.landenreizen.nl kunnen kijken, zodat je eerst een aantal video’s van bepaalde bestemmingen kunt bekijken. Ik denk dat je daar veel aan hebt.
Je zou ook kunnen vliegen tussen de plaatsen door als je het geld er voor over hebt. Wij hebben veel binnenlands gevlogen en waren daar 40 euro per persoon voor kwijt ongeveer met Vietnam Airlines.
Naar Bangkok over de grond is best wel te doen wij hebben het zelf gedaan. Je reist dan met bus of taxi wat ons 30 usd kosten van Siem Reap naar Biopet en gaat daar de grens over. Wij hebben ons toen bij de grens van Thailand naar het treinstation laten brengen en hebben de trein genomen van rond 12.55 uur naar Bangkok wat een rit is van zo’n 6 uur.
Een erg leuke rit dit goedkoop en waar je met lokale zit.
Je kunt ook van Siem Reap met de bus helemaal naar Bangkok dit zou ik niet aanraden omdat je weinig loopmogelijkheden heb. Dat heb je wel met de trein.
Vliegen schijnt ook te kunnen maar daar heb ik geen ervaring mee.