Hallo allemaal,
Onlangs heb ik een ticket geboekt naar Hong Kong. Ik kom aan op 29 juli en op 17 augustus vertrek ik weer.
Naast een paar dagen citytrip in Hong Kong (aan het begin of einde van de reis, dat weet ik nog niet) wil ik in die periode over het Chinese land naar Hanoi gaan en in ieder geval Ha Long Bay aandoen.
Maar ik heb behoefte aan gevraagd en ongevraagd advies v.w.b. het vervoer en locaties:
- Hoe ga ik van Hong Kong naar Hanoi via land. Trein of bus? Aparte visa voor Hong Kong, China (mainland) en Viëtnam (on arrival of van te voren regelen)? Tussenstops in bepaalde steden in China om te bezichtigen of niet? En wat kost het transport ongeveer?
- Ik vind meerdaagse hikes in de bergen altijd tof. Welke regio in noord Viëtnam is daarvoor geschikt (zoals bijvoorbeeld Chiang Mai in Thailand)? Of is het vanuit Hanoi ook te doen om naar Luang Prabang (Laos) te gaan? Hoe lang duurt dat dan ongeveer? Daar heb ik goede verhalen over gehoord.
- De Viëtnam oorlog boeit mij. Welke steden in noord Viëtnam zijn daarvoor interessant? Want voor de volledigheid, een stad als Hue ligt vast te ver uit de richting of zijn er goede (bus)verbindingen tussen Hanoi en Hue rijden (zo ja, hoeveel uur ongeveer, enkele rit)?
- Waar zijn mooie stranden of eilanden aan de kust van noord Viëtnam met een echte backpackers scene (zoals Koh Rong in Cambodja)?
- Zal ik dezelfde weg via land (Hanoi - Hong Kong) terug gaan, of vliegen? Of per boot misschien zelfs?
Natuurlijk is er in die drie weken niet de tijd om alles te bezoeken waar ik hier boven nieuwsgierig naar ben (ik zal keuzes moeten maken), maar ik ben benieuwd naar jullie suggesties.
Alvast een dikke thank you.
Groetjes, Willem
Van HK naar Hanoi zou ik vliegen. Is niet echt een interessant gebied om te bereizen, tenzij je wat noordelijker via Kunming en de Yuanyang rijstterrassen gaat. China heeft dieper het land in veel meer te bieden. En het zal lastig zijn om een visum te krijgen voor China wanneer je geen uitreisticket hebt.
Het noorden van Vietnam is prima voor hikes, je hebt voor sommige gebieden wel een permit nodig. Vooral Sapa en Bac Ha zijn populair. Over die regio is wel veel info te vinden, ook in het ‘archief’ van dit forum. De nachttrein van Hanoi naar Lao Cai ligt denk ik voor de hand voor wat jij wil.
Ik zou niet voor alleen Luang Prabang naar Laos gaan, maar minstens 2, maar liever 3 of meer weken alleen al aan dat land besteden.
In het noorden en oosten van Laos is het 1 en ander te vinden over de ‘secret war’ en sowieso heel veel bomkraters en nog steeds teams die ongeëxplodeerde troep ruimen, zoals in de Vallei der Kruiken bij Phonsavan (waar de kleurrijke Hmong minderheid interessant en gastvrij is).
Tussen Hanoi en Hue zou je een trein kunnen nemen (13h30).
Je zult eigenlijk geheel Vietnam moeten bereizen wanneer je in de oorlog geïnteresseerd bent. Hanoi, Dien bien phu, DMZ bij Hue, barakken bij Da Nang, Mi Lai als voorbeeld voor de Amerikaanse misdaden, tunnels bij Saigon en in Saigon zelf heb je het een en ander aan anti-Amerika musea (want dat is ieder aan de oorlog gerelateerd museum).
Zo merk je ook de verschillen tussen Noord en Zuid. In het zuiden kun je nog oudere mensen tegenkomen die met de Amerikanen hebben samengewerkt en in strafkampen hebben gezeten. Ik heb wel met ze gesproken (op fluistertoon…) en ook met Vietnamezen die het land ontvlucht zijn en ‘pelgrimsreizen’ deden vanuit hun nieuwe thuislanden.
Vietnam is een interessant land om te bereizen.
Voor het gehele land heb je ook al snel 3 weken nodig.
Johan