Homoseksualiteit Maleisië

Hallo allemaal,

misschien komt dit op sommigen van jullie over als een rare vraag, toch wil ik hem graag stellen. Sinds (hele) korte tijd is het idee ontstaan om samen met een vriendin van Thailand via Maleisië naar Singapore te reizen. Nu ben ik een hoop informatie over deze landen aan het lezen op internet en stuit ik op titels als “Maleisië maakt jacht op homoseksuelen”. Ik als lesbische jonge vrouw schrik hier van. Ik ben absoluut niet van plan om een liefje in Maleisië te vinden of te vozen met vrouwen, maar toch maak ik mij zorgen om het feit dat je in dit land lijfstraffen of zelfs 20 jaar cel kan krijgen voor een ‘afwijkende’ geaardheid.

Als ik geen enkele intentie heb om mijn geaardheid te uiten, loop dan ik een risico in dit land? Zou het een risico zijn als ik het ooit ergens (al dan niet per ongeluk) laat vallen? Of valt deze ‘jacht’ op toeristen wel mee?

Liefs,
Wortel

Zolang je niet praktiserend homo bent (in het openbaar dus :)) is er niets veel aan de hand. Daarnaast is homoseksualiteit bij mannen bij de islamitische cultuur een groter probleem dan homoseksualiteit bij vrouwen. Ik zou me daarom geen zorgen maken om je geaardheid.

Mocht je met een vriendin reizen, dan kunnen mensen misschien wel raar kijken als je vraagt om een double bed. Sommige hotels (met name de goedkopere) hebben echter geen twin rooms, dus dan lost het probleem zich vanzelf op.

Bedankt voor het duidelijke antwoord Jenny!
Ik lees ook dat ‘vozen’ in het openbaar sowieso niet zo geapprecieerd wordt in deze landen, of je nu homo bent of hetero. Aangezien ik niet van plan ben met mijn partner te gaan reizen zal het met bedden ook geen probleem zijn. Ik denk dat het vooral iets gevoelsmatigs zal zijn; het voelt niet kloppend om naar een land te gaan waar ik niet écht welkom ben. Maar dat lost zich waarschijnlijk vanzelf op als ik mijn koppigheid opzij heb gezet!

Nogmaals bedankt!

Nou ik zou als ik gay was echt zo een land die zo omspringt met homosexuelen, niet eens willen bezoeken uit principe.

Ik denk zeker mensen die zelf gay of lesbisch zijn zouden dit soort landen bewust moeten boycotten. En dan allemaal een brief naar het ministerie van toerisme sturen , dat je als gay het land niet wil bezoeken uit protest hoe men met gays omgaat.

Kies voor andere aziatische landen waar men wel normaal met anders geaarde mensen omgaat.

http://www.gayasiatraveler.com/blog/gay-asia-travel-to-philippines/

Mwah, dan laat je je leven dus door anderen beïnvloeden. Dat zou ik uit principe nooit doen :wink:

Nou denk eerlijk gezegd dat in groot steden als Bangkok of Kuala lumpur men niet gaat over struikelen dat gay of lesbische vrouwen elkaar recht in de ogen kijken.(bij manier van spreken) maar in kleinere steden of dorpen zou ik dit toch achterwege houden.
Ook moet ik nog kwijt dat er genoeg plaatsen zijn waar je melkaar recht in de ogen kunt kijken (als de nood hoog is) vb: in een park.

Nu ik las onlangs dat in Nigeria men anders denkt over gay of lesbische koppels.
In Nigeria krijgen lesbische vrouwen twintig zweepslagen en een gevangenisstraf als ze in het openbaar betrapt worden.

Tenslotte ,mensen moeten de zeden en gewoontes kennen van het land waar men op vakantie gaat ! ( do’s and de dont’s)

Ik heb Maleisiërs ervaren als een gastvrij en spontaan volk. Zij kunnen er ook niet veel aan doen dat hun politici controversiële wetten maken. Ik zou hier dus niet te principieel over denken. Uit een reis door Maleisië herinner ik me zelfs een homoseksuele treinconducteur met bijbehorend gedrag. Een behoorlijk openbare functie dus waar geen hond zich (openlijk) aan stoorde. Kortom, ik zou gewoon die reis gaan maken!

Wat mij overigens ook opviel in die regio: Indonesiërs, Singaporezen en volgens mij ook Maleisiërs lopen hand aan hand of gearmd over straat als het vrienden zijn. Ziet er altijd heel close uit. Dat zouden Nederlanders al gauw zien als “een stel homo’s”… Wat dat betreft heeft ieder mens en land een bepaalde bekrompenheid in zich…

Ik heb 3,5 in Maleisie gewoond. Noem het vreemd of geluk :slight_smile: maar het overgrote deel van onze vriendenkring daar was gay. Helemaal niks mis mee.

Het is puur de politiek die telkens weer wil ‘scoren’ bij de traditionele bevolking. Dit soort subjects scoren stemmende zieltjes, want wie durft zich er nu tegen uit te spreken (of voor).

Het probleem van gay zijn in Maleisie zit vooral in de lokale kampungs. Als daar iemand zich openlijk uitspreekt gay te zijn heeft die persoon problemen. Dit is ook waar het meestal de politieke conservatieven om gaat. Niet om buitenlandse reizigers, daar gaat het ze niet om.

Dat je in KL overal gays ziet rondlopen, en zelfs speciale pubs hebt…en andere plekken waar gays fijn rondhangen doet niemand moeilijk over. Ook niet over de ladyboys bij de parfumafdeling van de luxe warenhuizen.

Je doet verder ook de Maleisische gays een groot verdriet door Maleisie eventueel hierom te skippen, als ik dit ze vertel staan de tranen nader dan het lachen. Je kunt in heel Maleisie prima reizen als gay zijnde. Helemaal nergens een probleem. Niemand kijkt raar op dat twee vrouwen door Maleisie reizen, ook niet als twee mannen dat doen. Verder is men ook nauwelijk bezig met de uiterlijke kenmerken (wat soms vooral bij mannen aan de orde is) want zoals al terecht werd opgemerkt is vrouwelijk gedrag onder mannen helemaal niet zo heel vreemd (ook handjes vasthouden, omarmen etc).

Wij hebben overigens ook Nederlandse lesbische vrienden die samen op de fiets van Bangkok naar KL zijn gefietst, dwars door de meest authentieke gebieden van beide landen…ook zij hebben er niks van gemerkt en vonden het een fantastische reis.

Verder pak je bij boycotten de verkeerde mensen aan. Maleisie doet het namelijk erg goed qua toerisme en ik ben bang dat je er geen resultaat mee zult boeken. Nogmaals, het zijn een aantal politici die dit soort vraagstukken vooral aangrijpen om zich meer populair te maken onder hun vaak traditioneel ingestelde achterban. In de praktijk slaan die wetten nergens op.

"Niemand kijkt raar op dat twee vrouwen door Maleisie reizen, ook niet als twee mannen dat doen. "
Ze kijken eerder raar op als ze zien dat je als man alleen reist. Not done.

Hallo Allemaal,
Half maart wil ik (man 61 jr) een 10-daagse reis naar Maleisië maken om daar een chatvriend (voor het eerst) te ontmoeten en met hem te verblijven in een strandhotel in Cherating. Loop je hier risico’s wanneer je je in het openbaar “normaal” gedraagt ? Kan je problemen verwachten wanneer je als alleenstaande man in dit land reist? Mijn omgeving raadt het me af, ze zien allerlei problemen, maar ik wil het graag.
Graag reacties,

Waarom zou je problemen verwachten? Ik heb vaak (als vrouw) alleen gereisd en heb geen enkel probleem ervaren. In bepaalde wijken krijg je als man misschien wat extra aandacht van vrouwen, maar daar kan je nee tegen zeggen.

Er gelden waarschijnlijk best algemene zaken waar je je als 61-jarige, alleengaande reiziger aan zou kunnen houden. Ik zie mijzelf op mijn 61e echter prima alleen door Maleisie reizen, ik zie geen risico.

Ik vraag mij overigens af of je omgeving het als een probleem ziet vanwege het alleen reizen icm de leeftijd, of dat je iemand in Maleisie gaat ontmoeten die je nog niet kent…

Met het ontmoeten van ‘vreemden’ moet je natuurlijk altijd een beetje voorzichtig zijn, ongeacht of het een man of een vrouw is (en wat je zelf bent). Sommige mensen tonen oprecht interesse, andere zijn op je geld uit.

Ik sta meestal open voor het ontmoeten van nieuwe mensen (niet voor een relatie overigens ;)), maar ik zou niet snel bij hen thuis blijven slapen. Je kan op een openbare plek afspreken, kijken of het klikt, en misschien dan een stap verder gaan. Natuurlijk heb je dan nog steeds geen garantie dat het goed gaat, maar het is ‘veiliger’ dan meteen een hotelkamer te delen voor 2 weken met iemand die je nog nooit hebt gezien.

Ik ken deze jongen via skype en facebook sinds 1 1/2 jaar en ik heb alle vertrouwen in hem. Ik doe dat natuurlijk niet “zomaar”. Anderhalve week geen aandacht en verzorging zal het probleem wel zijn. Toch moeilijk om hier mee om te gaan. Maar goed, bedankt voor je reactie

‘In bepaalde wijken krijg je als man misschien wat extra aandacht van vrouwen, maar daar kan je nee tegen zeggen.’
Nog nooit opgemerkt in Maleisie.

Moet je eens door Chow Kit in KL lopen, rond middernacht naar de Beach Club gaan…en er zijn meerdere van dit soort infameuze plekken in de stad.

Rond middernacht slaap ik. Dat zal het zijn. (uitgezonderd op 31/12/12 waar ik het imposante vuurwerk in Melaka bijwoonde).,

Allemaal nog ontzettend bedankt voor de reacties en geruststelling. Ik heb een veel helderder beeld bij het land, de cultuur en het ‘homoseksueel zijn’. Zoals jij dat zei Ilya, daar had ik nog niet aan gedacht. Het lijkt mij ook geen fijn idee dat homoseksuele toeristen mijn land zouden skippen om die reden. Hoe komt het eigenlijk dat je raar wordt aangekeken als alleen-reizende man? Gaan mensen er dan vanuit dat je er iets zoekt, meer dan als vrouw zijnde?

Ik zou het niet weten. Als ik alleen door Maleisie reis maak ik nooit vreemde dingen mee. In Maleisie is men in ieder geval niet zo heel direct, dus heb je daar niet van die praktijken zoals in bepaalde Thaise of Chinese gebieden. Ik liep een paar maanden terug in mijn eentje 's avonds over the Bund (Shanghai) en dat was een domme keuze; daar werd ik enorm lastig gevallen. Er zijn in heel Maleisie misschien maar een paar plekken waar je wellicht hetzelfde kunt meemaken en als je daar bent/komt, dan vraag je er misschien ook wel een beetje om. Ik weet dat bij - vooral - Thailand, Cambodja, Vietnam en de Filipijnen mensen vaak bij alleenreizende oudere reizigers denken dat het ‘foute boeven’ zijn; maar ook daar is dit niet altijd het geval. Ik ken dit soort praktijken overigens niet in Maleisie (maar ik val ook niet onder die doelgroep).

Ik ga dit jaar wrs 2,5 week alleen door Maleisie reizen (heb het al wel eerder gedaan, maar toen altijd als korte trip vanaf KL); nu met de backpack op de rug. Ga wel merken of het inderdaad lastig is…

Nog even iedereen bedanken voor de reacties. De reis zit er al weer op en het was fantastisch. Nergens problemen gehad, hele soepele “immigrasie” en overal behulpzame, aardige mensen. Ik ga dit zeker wéér doen en kan het iedereen aanraden.