Hallo, ik ga in januari in mijn eentje twee weken rond reizen in Maleisië. Aangezien de moslim cultuur erg aanwezig is hoor ik dat je als vrouw zijnde op sommige plekken op moet passen omdat dit gevaarlijk zou zijn. Kan iemand mij vertellen welke plekken ik moet mijden en waar ik wel zonder problemen naar toe kan? Hierbij ook denkende aan veiligheid mbt nemen van een taxi, Ov. En misschien wel tot een bepaalde tijd naar buiten kunnen gaan…
Nou wat betreft Kuala Lumpur dat is een veilige stad om als vrouw alleen naartoe te gaan.
Andere steden moet je wel een beetje oppassen vooral s’avonds,loop niet door donkere steegjes.
Wanneer je niets doet wat je in NL ook niet doet (met name in het donker) dan is Maleisië veilig. Ik ben er verschillende keren alleen geweest.
Daarnaast is het een vooroordeel dat moslimlanden minder veilig zouden zijn dan niet-moslimlanden. Al is het wel zo dat uit RESPECT voor de lokale mensen (mannen en vrouwen) je beter niet te naakt rond kan lopen. Dus broekje of rok tot op/over de knie en schouders bedekt. Je zult merken dat als jij respect toont, dat je zelf ook meer respect krijgt.
Ok bedankt voor het antwoorden! En weten jullie ook of het veilig is om van Maleisië naar thailand te gaan over land? En via welke plaats dit gaat en of hier nog iets voor nodig is?
Hoi Nadieh,
Je kunt op meerder plaatsen de grens oversteken. Vanuit Kota Bharu - Hatyai. In 2003 was dit prima te doen, maar ik lees dat in deze streek regelmatig onrustig is. Dit zou ik dus even nazoeken op internet.
Alor setar- Hatyai ook deze grens overgang in 2003 gemaakt, was toen veilig. Nu volgens mij nog steeds. Deze route wordt door veel reizigers gebruikt. (al ligt het wel ook in onrustiger gebied)
Langkawi - Ko lipe (grens overgang per boot) Zelf de overgang niet gemaakt, maar op beide eilanden geweest. De grensovergang schijnt heel makkelijk te zijn, het wordt regelmatig gebruikt om een nieuwe entry stempel te krijgen voor Thailand.
De laatste overgang zou ik je dan ook zeker aanraden. OOk omdat beide eilanden heel mooi zijn!
Verder wat de rest schrijft. Let op je kleding en doe dingen waar je je zelf veilig bij voelt (dus niet 's avonds alleen over straat, als het niet druk is)
Vanaf Penang kun je per minibus naar Hatyai in Thailand. Het is inderdaad nogal onrustig in het Zuiden van Thailand, dit is al jaren zo. Desondanks gaan duizenden reizigers elk jaar over land van Thailand naar Maleisië en omgekeerd. Dit is dus prima te doen, houd alleen de situatie op dat moment even in de gaten.
Wat betreft het reizen als vrouw in Maleisië. Dit is prima te doen en ik heb me zelden echt onveilig gevoeld. Wel moet ik zeggen dat van de Zuidoost Aziatische landen waar ik geweest ben ik in Maleisië het meeste last had van de mannen. Ik werd regelmatig aangesproken door mannen en soms lopen ze een stuk met je mee. Gewoon negeren, dan gaan ze uiteindelijk wel weg. Verder niet in afgelegen steegjes komen, in het donker liever niet alleen over straat, niet te bloot kleden etc.