Eind januari ga ik 6 weken naar Azie, in mijn eentje. Welke landen ik precies ga bezoeken, weet ik nog niet. Wat ik wel weet is dat ik vlieg op Kuala Lumpur en dus wil beginnen met Maleisie. Welke plaatsen zijn het allermooist in Maleisie en welke plaatsen mag ik dan ook niet overslaan? Ik heb natuurlijk al het eea gelezen en wat ik nu in gedachte heb is 2 nachten in KL blijven en dan naar Taman Negara te gaan. Ik las dat je daar met een bus en boot kan komen in een dag. Is het beter om bijv in KL een soort van tour te boeken naar TN of kun je als je daar aankomt ook goed zelf een hostel zoeken en daar bijv een tour boeken (gids) of…? Verder wil ik graag de Cameron Highlights bezoeken. Hoe kan ik daar het beste vanaf TN naartoe gaan? En ook voor hier weer dezelfde vraag: zelfstandig doen of een tour boeken? Verder wil ik graag naar Penang en misschien Langkawi, al vraag ik me af of dit leuk is voor als je alleen reis. Iemand tips? Hoe ik er nu over denk wil na Maleisie naar boven naar Thailand, alleen leek me Kota Bharu ook erg leuk. En natuurlijk de Perhentian Islands. Maar klopt het dat de Perhentian Islands in januari niet aan te raden zijn? Zo ja, is het dan wel de moeite om alleen voor Kota Bharu naar het oosten te gaan en lang te reizen (hoe lang van Penang naar Kota Bharu per bus?)? Kortom: veel vragen en alle tips zijn welkom! Misschien zijn er nog vele mooiere plekken dan de plaatsen die ik nu in gedachte heb. Ik hoor het graag! Alvast bedankt!
Ik vind twee nachten KL erg weinig, in de stad is zoveel te doen en zoveel te zien! Bovendien ben je na een lange vlucht waarschijnlijk moe, en dan doe je de eerste dag sowieso niet veel…
Bij een bezoek aan KL zou ik in ieder geval naar de KL tower gaan (leuk aan het eind van de middag, dan zie je de zon ondergaan) en naar de Petronas Towers (vroeg op, er is maar een beperkt aantal kaarten). Verder zou ik naar Little India gaan, China Town, Merdeka Square en wellicht naar een paar shopping malls - zelfs als je niet van winkelen houdt.
Ik ben naar TN gegaan via een tour. Dat gaat prima.
In Kota Baru ben ik nog nooit geweest, en ik heb er ook nog nooit goede verhalen over gehoord. Ik zou zelf van Penang naar Langkawi gaan en daarvandaan naar Thailand reizen. Je komt ter plekke altijd wel iemand tegen, dus ik zou me daar niet te druk om maken. In Penang (Georgetown) liggen een paar mooie Inndiase tempels en je kan daar ook lekker Indisch eten.
Jenny, bedankt voor de tips! Misschien dan beter om 3 nachten in Kuala Lumpur te blijven ja.
Weet jij of het klopt dat ik in januari beter niet naar de Perhentian Islands kan gaan?
Jij bent dus via een tour naar TN gegaan. Maar ik hoef daarna niet meer terug te gaan naar KL; neem aan dat dat ook een optie is? Kan je deze tours in KL makkelijk boeken? Aan welke prijzen moet ik ongeveer denken?
Langkawi is dus ook leuk als je alleen reist? Ik had het idee dat daar weinig mensen alleen waren maar dit klopt dus niet?
Ik ben niet naar Perhentian geweest, maar heb zelf ook op verschillende plekken gelezen dat januari niet het juiste seizoen is.
Wat het kost om naar TN te gaan vanuit KL weet ik niet meer. Verder weet ik niet hoe het zit met bussen vanuit TN naar CH, het zou me weinig verbazen als je via KL moet. Alleen touristen willen rechtstreeks die kant op Helaas heb ik geen Lonely Planet meer van Maleisie, maar dergelijke dingen zijn daar prima in te vinden! En wellicht kan iemand op dit forum je verder helpen.
Maakt het uit of er op een plek veel of weinig mensen zijn die alleen reizen? Je kan ook een keer wat gaan eten met mensen die niet in hun eentje zijn. De meeste stelletjes hoeven echt niet continu samen te zijn, en er zijn ook voldoende niet stelletjes. En misschien kom je eens een keer niemand tegen om langere tijd mee op te trekken - nou en? Ik heb maanden alleen door Azie gereisd (en kortere tijd door Z-Afrika, alles samen ruim een jaar!) en ik heb me nooit alleen gevoeld. Sterker nog, eens dagje alleen is soms best fijn. Je moet je niet teveel focussen op het ontmoeten van anderen, dan komt het vanzelf goed. Echt.
In de LP staat dat er een verbinding is tussen Taman Negara en de Cameron Highlands per bus (RM65). Er staat ook in dat er een boot is van CH naar TN (RM85), maar weet niet of die ook de andere kant opgaat.
Kota Bharu sla ik zelf over, is volgens mij niet de moeite zeker niet als je daarvoor alleen vanaf de westkust gaat. Ik vertrek trouwens zelf in maart naar Maleisië waar ik ook alleen ga rondreizen en ben ook van plan om naar Langkawi te gaan. Wat ik erover gelezen heb moet je je er prima in je eentje kunnen vermaken.
Lijkt me ook, maar bij alles staat dat 't heen en terug gaat en hier staat alleen iets over de reis van CH naar TN en zelfs bij TN staat er niks over de boot vermeld. Maar goed zal toch wel terug gaan lijkt me ja, word anders erg druk daar:smile:
Oh dat zou mooi zijn, met de boot van TM naar CH!
Dan ga ik de Oostkust maar overslaan denk ik en dan toch Langkawi meepakken. Als ik dan KL-TM-CH-Penang-Langkawi doe, heb ik dan de belangrijkste/mooiste dingen in Maleisie gezien of zijn er nog andere plekken die ik zou kunnen combineren?
Je zou kunnen overwegen om Malaka mee te pakken, alleen ligt dat niet helemaal op de route. Grappig koloniaal stadje met een stukje Nederlandse (VOC) geschiedenis.