Wim?letterkundige van beroep?
Dan snap ik niet dat je het woord hypocriet gebruikt…
Wim?letterkundige van beroep?
Dan snap ik niet dat je het woord hypocriet gebruikt…
jammer dat deze nuttige discussie weer helemaal de verkeerde kant op gaat
Ok,bloem…we laten het’‘toevoegende’'commentaar van Wim voor wat het is.
Stil ineens qua reacties…
ja sorry
heb mn zegje gedaan maar er komen niet veel andere reactie’s of weerwoord…
Het is zo jammer dat deze discussie een zure smaak krijgt door de opmerking van Wim over het al dan niet correcte Nederlandse taalgebruik van Hans. Ik wil Wim dan ook zeggen dat ik het een beetje flauw vind dat hij hierop ingaat. Bovendien bevinden wij ons hier op een forum en gaat het erom dat men elkander begrijpen kan. De één is nu eenmaal beter in een de opbouw van een duidelijke zin, kan beter met een pc overweg of is grammaticaal sterker dan menig ander forumlid. Ik vind het laag om daarover een denegerende opmerking te maken. Mag ik ook even kwijt dat Wereldwijzer ook veel bezoekers heeft welke geenszins Nederlander zijn en ontzettend hun best doen toch in het Nederlands te posten doch dit niet hun moedertaal betreft! Ik ben van mening dat we de kwestie moeten laten rusten. Bovendien is Wim in deze topic, zij het in correct Nederlands, de meest onbegrepen persoon, want we weten nu nog niet waarop de term “hypocriet” terugslaat?!
To the point:
Ik vind dat iedereen, op welke wijze dan ook, zijn mening of denkwijze kenbaar mag maken. In dit geval is dat via de kunst en dat moet gewoon kunnen in Nederland! De Islamieten, en dat bedoel ik niet verkeerd, voelen zich zo snel op hun pik getrapt. Alles voor het geloof en waag het niet te bespotten! Oké…, met de wens het niet te bespotten kan ik leven, maar het incasseringsvermogen van de meeste moslims is op dat gebied erg laag. Er wordt ook totaal niet meer gekeken naar de werkelijke betekenis of achterliggende gedachte van het werk, maar er wordt direct geroepen: “Beledigend! Schande! Dood aan de kunstenaar! Enz…”. Waar moet dat heen met deze wereld als we dat allemaal zouden doen? Hoe vaak worden God en/of Jezus Christus wel niet bespot in kranten, cartoons en tijdschriften? Honderden keren en maken wij er zo’n groot probleem van? We lachen erom, of niet, besteden er verder geen aandacht aan en lezen verder.
Hetzelfde met de “teddybeer-lerares” die veroordeeld zou worden tot een half jaar gevangenisstraf en zweepslagen omdat ze haar pupillen had toegestaan een mascotte Mohammed te noemen. (Raar: je kind mag je wel naar de profeet noemen, maar een mascotte niet!?) Als je geloof dat voorschrijft vind ik een achterlijk geloof. Daarmee bedoel ik niet dat ik het geloof stom of debiel is o.i.d., maar dat het achterloopt in haar opvattingen en zodoende niet meer past in een moderne samenleving en de tijd waarin wij nu leven.
Het doel van het kunstobject was de problematiek van homoseksualiteit bij moslimgelovigen aan de kaak te stellen en dan met name na de kwesties over homoseksuelen en uitzetting naar Iran. De kunstenaar heeft dus helemaal niet tot doel gehad met zijn werk de profeet, of enig ander, te beledigen, maar wil gewoonweg op een ludieke en artistieke manier aandacht trekken voor deze problematiek. Ik ben dus van mening dat het een ieder geheel vrij staat wat dan ook te zeggen, de vraag of het tactvol is op dat moment is een andere discussie. Zo is de aankondiging van Dhr. Wilders een film te maken waarin hij de Koran als een facsistisch boek wil afschilderen gewoonweg niet tactvol. Van mij mag hij die film maken hoor, hij heeft net zo goed het recht zijn mening op welke wijze dan ook kenbaar te maken. Of het slim is is natuurlijk een tweede.
Dan nu…: welterusten allemaal.
Wouter v. Kuijk
@ wouter, dat bedoel ik dus ook
soms vraag ik me af of sommigen gelovigen, en dan in dit geval de moslims, wel kijken/ luisteren naar de boodschap… krijg steeds meer het idee dat er gedacht wordt: dit is een ingang om weer te bewijzen dat wij ‘gediscrimineerd’ worden en meteen de ‘slachtoffer-rol’ aan te gaan…
dat vind ik jammer, als ze als gelijken beschouwd willen worden, dan zal er 1 lijn getrokken moet worden en daar hoort kritiek en dingen aan de kaak stellen nu eenmaal bij…
Komen we weer tot de kern,Theo van Gogh registreerd een film en wordt vervolgens lafhartig vermoord…ik denk zelf dat de extremisten binnen het islam tegenwerking geven in onze samenleving;als die nu eens inzien dat we naast erkaar samen leven…aan ons zal het niet liggen…we dulden het dat turkse/marokaanse elkaar spreken in hun eigen taal;ik kan leven daarmee;maar ga het aub niet ralicaliseren
Ik vind dat dus meer dan ergerlijk… Niet alleen van de turken en marokanen, maar van alle medelanders(Dus ook de friezen!)
Zij praten in hun eigen taal, niemand weet waar het over gaat… Als wij dat doen terwijl iemand onze taal niet spreekt, wordt er gevraagd in engels/duits te doen omdat dan ‘iedereen’ het verstaat… Nou ik versta geen marokaans/turks!
Wat betreft het extreem…das nooit goed… Alles waar TE voor staat is verkeerd, behalve bij TEvreden…
zie net op het nieuws dat die kunstenares die de foto’s van homo’s met maskers van de islam profeet is moeten onderduiken vanwege bedreigingen.
Was te verwachten dit.
Overpubliciteit via de media.
Zou me zelfs niet eens verbazen dat het een stelletje grapjassen zijn die zelfs niet eens gelovig zijn die deze bedreigingen hebben gedaan.
en nog even algemeen.
Toen ik laatst over dit onderwerp terug dacht schoot me te binnen dat het in turkije best wel meevalt met het anti-homo zijn.
In een oost afrikaanse moslim landen, aantal arabische en zeker in een deel van indonesie is het stukker erger.
Heb het ook gezien,Antonie en heb daar over nagedacht…kan,de tijdgeest leert je zoiets.
Toendertijd met Ruhstie met de duivelsverzen werd het openlijk verkondigd om jacht op hem te maken…nu dus een bericht vanuit de media en geen bronvermelding.
Klopt,doodstraf;maar daar horen we niks over want dat komt niet tot ons via de media.
Onderschat de media niet;wat er ter plaatste gebeurd wordt niet altijd"juist"doorgegeven en zo komt het tot ons en moeten het als’'juist"beschouwen.
andersom is het even zo.
Ik heb m.b.v schotel jarenlang ook zenders uit de ver weg landen kunnen kijken.
Mijn talenknobbel helpt ook nog steeds mee.
Evenzo vrienden uit bepaalde regio’s die insite informatie gaven.
Bronnen genoeg dus om een reeel beeld te krijgen .
Antonie;idem en als je dan ziet wat over bepaalde onderwerpen leest hoe het in de nederlandse kranten komt terwijl jij en ik beter weten hoe het echt gegaan is…
Verdraaing noem ik het…heeft denk ik te maken met overdracht en sensatielust van de desbetreffende journalist ter plaatse die ook de druk voelt om iets af te leveren…
Maar dat is een discussie waarover we lang kunnen doorpraten.
Gaat nu dus om het onderduiken;we houden de ontwikkelingen in de gaten
die foto, waar dit topic mee begonnen is
was nu weer op het nieuws
ding is nu al vaker in beeld geweest en meer in de belangstelling geweest dan als ie gewoon in t museum was gekomen!!
Dit bericht is verwijderd door mij wegens grof taalgebruik
Het kan aan mij liggen hoor, maar ik vind de bovenstaande reactie ietwat over het toelaatbare heengaan… Ik bespeur een lichtelijk idee van ondergeschiktheid, spot en afgunst. Als de beste man dat vindt, prima, maar dat mag best wat genuanceerder gebracht worden in plaats van deze ronduit obscene verafschuwende reactie.
We hadden hier een serieuze discussie, toen kwam Wim, we herstelden sportief en nu komt “Naturist1959” de boel een zure toon geven. Ik denk dat Hans hier even moet ingrijpen en de bovenstaande reactie tot een onleesbare moet maken.
Dank,
Wouter
Nee hoor Wouter, het ligt niet aan jou, ik vond het ook een nogal grove reactie.
Idd het betreft een zeer grove
reactie