Homestay, Cambodja

Sanne Quick schreef meer over haar ervaringen in Cambodja:

Dag 1
Na weer een dag die veel te snel voorbij is gegaan vertrok ik naar mijn verblijf voor deze week. Bij de moeder van Jane (jongen uit medium) mag ik een weekje logeren. Het is een huis op palen en de hele boven verdieping is voor mij. Zij (Jane, zijn moeder Chunh, broertje Bukh en zusje Kane, vader is overleden) slapen zelf beneden dat doen ze overigens altijd. Nadat ik was afgezet en het geld aan de familie was gegeven vertrok moeder gelijk om wat te eten te halen en ze kwam ook terug met nieuwe slippers voor Jane. De afgelopen tijd zijn er een aantal vrijwilligers geweest die de home stay hebben gedaan en nu met dit laatste paar heeft de hele familie nieuwe slippers. Het geld komt dus gelijk goed terecht.
Na een beetje met de (buurt)kinderen te hebben rondgehangen en met handen en voeten praten want die kleintjes kunnen naast teacher geen woord Engels en ik natuurlijk twee woorden Cambodjaans. Kreeg ik warme komkommer met stukjes vlees en rijst als avondeten, eigenlijk best lekker. En dan is het 19.00 uur, pikdonker en dus bedtijd. Ik ga nog heerlijk even (een uurtje of 2) lezen.

Dag 2
Afgelopen nacht een paar keer wakker geworden vanwege de harde  ondergrond, het is bepaald geen Hästens matras maar goed ik slaap nog op  een soort van matrasje de mensen hier slapen gewoon op de harde  ondergrond. Ook vandaag uit school weer met de kinderen gespeeld vandaag  geknikkerd en tikkertje gedaan en een paar geweldige foto’s gemaakt.  “Teacher eat rice” betekent het eten is klaar. Dat was vandaag rijst met  een soort atjar en een paar satéstokjes met volgens mij het vet van een  varken. Van dat laatste was ik niet zo gecharmeerd maar gelukkig kon ik  daar de kids blij mee maken. En na het eten gezellig met de hele  familie zitten “kletsen”. Er wonen hier drie zussen bij elkaar en van  elke zus gaat één kindje naar het PDC. De kinderen vertaalde maar  eigenlijk kwamen we niet verder dan van elkaar de leeftijd opnoemen en  die van de rest van de familie. Nou pap opa hier is 64 dan zie jij er  toch echt nog een stuk jonger uit.

Dag 3
Super slecht geslapen afgelopen nacht ik hoorde overal muizen, ratten  en andere onverklaarbare geluiden (of althans dat dacht ik). Ik steeds  maar met mijn zaklamp schijnen maar niks te zien. Toen maar middenin de  nacht 2 uur een boekje gelezen. Ik was dus gesloopt toen alle hanen uit  de buurt me om 6 uur wekte. Weer een heerlijk dagje gewerkt. Met de kids  op school zand gekleurd en dat in laagjes in een flesje gedaan. Ze  mochten het mee naar huis nemen en ik zag aan het einde van de dag  overal het gekleurde zand liggen, ze waren namelijk helemaal blij met  het kleine plastic flesje. Prima gegeten vanavond rijst met komkommer en  toe heerlijke watermeloen. Voordat iedereen ging slapen werd er een  kampvuur gemaakt (eigenlijk werd al het vuil verbrand maar kampvuur  klinkt toch leuker). Nu ben ik super moe het is per slot van rekening al  half negen dus ik ga hopelijk een nachtje heerlijk slapen. Mijn  oordoppen gaan in ieder geval in.

Dag 4
Jeetje wat gaat de tijd toch snel dit is alweer mijn laatste avond van  de Homestay. Ik was lekker op tijd ‘thuis’. Toen ik aan kwam fietsen  kwamen de buurkinderen ook gelijk mee. We hebben gezellig met z’n allen  muizentrapjes gevouwen van de restjes gekleurde bamboo bladeren die  moeder gebruikt om mandjes mee te vechten. Daarna werd ik levend klimrek  en draaimolen. Heerlijk gegeten soort spinazie in bouillon met ei en  natuurlijk met rijst. Moeder liet me daarna nog zien hoe ze de mandjes  vlecht. Ik heb daarna de stop motion filmpjes laten zien die ik ook dit  keer met mijn klasje heb gemaakt. Heel de familie werd erbij gehaald en  er werd hard gelachen (zie een kort stukje van de filmpjes hieronder).  Het werd daarom een latertje, ik vertrok namelijk pas rond 19.30 uur  richting mijn plank (want bed kun je het niet noemen).

En nu zit het er alweer op. Zowel mijn homestay als mijn  vrijwilligerswerk. Met de homestay was ik wel een beetje klaar, het was  een fantastische ervaring maar ik zeg nu dit nooit meer (dat kan morgen  best weer anders zijn). Ik ben super moe, niet schoon te krijgen en kan  de komende drie maanden geen rijst meer zien. 

Wat betreft het lesgeven was het weer een geweldige ervaring die veel  te snel voorbij is gegaan. De kinderen zijn bij het PDC in hele goed  handen! Vandaag hebben we het met de kinderen over dromen gehad en wat  ze later willen worden. Het kwam steeds terug dat als ze later groot  zijn ze toch heel graag bij het fijne PURE willen blijven. De één wil  namelijk PURE dokter worden en de andere schoonmaakster bij het PDC net  als haar moeder. De volgende vrijwilliger gaat er met strong ook vast  weer een hele leuke tijd van maken. Maar volgende keer (???!!!!???) ………  ga ik zeker langer dan vier weken. 

Maar nu nog even van mijn weekend genieten! Met nog wat leuke  uitstapjes, heerlijk westers eten, een paar goede cocktails, de zon en  een heerlijke massage!

Liefs, teacher Sanne

Meer ervaringen van vrijwilligers kun je lezen op: http://www.pureforkids.nl/127-weblog.html