:chin:Als ik ga rondreizen in Laos en Thailand lijkt het me leuk om ook op wat rustiger plekken rond te kijken en echt iets mee te krijgen van bevolking in cultuur. Ik lees e.e.a. over “homestay” adressen: hoe werkt dit precies, en hoe kom ik daaraan?
Hoi,
Je krijgt waarschijnlijk meer antwoorden in het Laos Reiscafé: http://www.wereldwijzer.nl/forumdisplay.php?f=862 (tja ben ik ook maar al doende achter gekomen… indeling van WW is niet altijd even duidelijk).
Zulke homestays kom je meestal gewoon al reizende tegen. Soms kun je het boeken via een soort tourbureautje. Is niet echt op internet te vinden denk ik.
Ik kwam er in eentje terecht in het gat Ban Kong Lo vlakbij de Konglor Cave in centraal Laos. Maar bij Luang Prabang in de buurt heb je het vast ook wel. En in het noorden waar je die trekkings kunt doen ook.
Ik was wel blij dat het onderdeel was van een tweedaags tourtje met gids, want die mensen spraken geen woord Engels. Met een Point It boekje en handen en voeten kom je ook maar zo ver… Via de gids konden we tenminste toch nog gesprekjes voeren. Anders duurt zo’n avond wel heel lang… ![]()
In Nicaragua heb ik ook wel eens twee nachten homestay gedaan.
Homestay kan heel leuk zijn maar:
- het is wel sociaal intensief, je voelt je al gauw bezwaard om zomaar even een boek te gaan lezen of in je dagboek te gaan schrijven ofzo. Je hebt wel het gevoel dat je de hele tijd met die mensen moet praten. Alhoewel ik soms wel even met mijn camera een rondje ga lopen in de omgeving in mijn eentje. Ik ben wel iemand die af en toe momenten voor mezelf nodig heeft.
- Ik vind het altijd lastig te bepalen of je nou wel of niet moet helpen in het huishouden. In verhouding betaal je vaak een fortuin voor die mensen (wat ze normaal in een week verdienen of zelfs in een maand, betaal jij voor 1 nachtje). Dus eigenlijk denk je dan: dan hoef ik toch niet te helpen met de afwas of met water halen? Maarja dan voel je je ook weer bezwaard… althans dat heb ik dus wel bij homestays.
- De homestay waar ik zat in Laos, was de rijkste familie van het hele dorp, zij hadden als enige tv en radio enzo, doordat zij dus zo bizar veel verdienen met dat huisvesten van toeristen. Het voelt dus ook een beetje krom ten opzichte van de buren, die ook ‘last’ hebben van jouw aanwezigheid in het dorp, vooral als dat heel klein is (en met bamboe huisjes dus geluid wordt niet tegengehouden).
- Vaak is het ook erg primitief, bijvoorbeeld misschien geen stromend water, alleen wat zij zelf ergens vandaan hebben gedragen; en misschien een gat in de grond ver van het huisje als wc); misschien geen electriciteit om je camera / mobiel te kunnen opladen; bamboe huisjes waardoor je alles net zo goed hoort als in een tent, ook de haan, en de buren die om 6 uur 's ochtends met machines beginnen te werken; maar dat alles kan wel bijdragen aan de charme en de beleving van het echte Laotiaanse leven.
Na een paar van zulke nachtjes vind ik het meestal toch wel relaxter om weer in een hotelkamertje te zitten waar ik helemaal mijn eigen gang kan gaan zonder sociale verplichtingen, en met een wc waarvoor ik niet eerst door een donkere jungle hoef te lopen. ![]()
Goeie reis!
Hoi Cecilia, super bedankt voor de info: helpt idd om een beetje een beeld te vormen! En inderdaad zijn homestays waarschijnlijk leuk voor een paar nachtjes, maar kan me voorstellen dat het ook intensief is!
Heb jij ook ervaring met reizen in Laos en Noord thailand in de zgn hoogseizoenperiode? Ik had me voorgenomen om op de bonnefooi te gaan, maar lees nu her en der dat het in die periode behoorlijk duur is en dat je soms echt moet zoeken voor een beetje leuke niet al te dure plekken? Ik overweeg begin/half december naar Thailand te gaan, dan eerst een dag of 10-14 in een klooster in Oost Thailand te gaan in de buurt van Ubon Rachathani en dan van daaruit Laos in te gaan en op m’n gemak naar het Noorden te reizen richting naar o.a. Luang Prabang en misschien Luang Namtha en vervolgens terug richting Chiang Mai en Bangkok . Is dan doenlijk volgens jou?
hartelijke groet, Jeanette
Geen idee, ik was er volgens mij in september / oktober… misschien even een nieuw topic openen in dat Laos reiscafé! http://www.wereldwijzer.nl/forumdisplay.php?f=862
Thanx: ga ik doen!
groet Jeanette