Met ons gezin op de bonnefooi rondreizen in Laos

Hallo medeforummers,
Ik heb een vraag aan jullie, komend jaar gaan wij met ons gezin ( met twee dochters, 11 en 7) een half jaar rondtrekken door Zuid Oost Azie. Met Thailand hebben we al wel ervaring maar nu plannen we ook om naar Vietnam, Cambodja, Laos, Maleisië ( vaste land en sabah/sarawak) en eventueel Indonesië te gaan . Voor Laos zijn we nu op zoek naar goede tips en adviezen. Aangezien we dus met een gezin reizen, moeten we rekening houden met accommodatie ( liefst 4 persoons/ familie room), activiteiten ( 4 daagse trekking zit er nu niet in) en interessante plaatsen om aan te doen met kinderen. Nu zijn de meiden wel wat gewend van de vorige reizen, Tempels vinden ze “cool”, 7 uur in een gammele bus met lokale mensen en kippen is “erg gezellig”, eten op een nachtmarkt is “ lekkere sticky rice hebben ze hier.” Oftewel we mogen blij zijn met zulke makkelijke reismeiden. Toch is een zwembad en nu en dan de 4 P’s ( Pizza, Patat, Pannenkoeken en Pasta) een welkome afwisseling.
We proberen echter zo veel mogelijk de ECHTE toeristenhotels te mijden en hebben dan liever een leuk guesthouse met zwembad en gaan dan wel met de tuktuk naar de 4 P’s en daarna weer snel terug naar “ons rustige balkon in de tropische tuin waar onze bungalow staat”… ( get the picture?)

Alle info die jullie ons kunnen geven die daar op aansluit is dus meer dan welkom….

de 4 p’s zul je wel missen in laos denk ik.
behalve in luang prabang en vang vieng.

alleen de ene p , patat kun je overal wel krijgen, alleen niet in hele kleine plaatsjes.

luang prabang is een mooie stad.
vang vieng mooie grotten en genieten van de rivier.
tat lo waterval en mooie omgeving.
vientianne mooi boeddha park.

gh denk ik dat je meestal 2 kamers moet hebben, familie kamers hebben we niet veel gezien.

pannekoeken zijn meestal ook wel te krijgen. in Laos mss iets minder dan in de andere landen van ZO Azie, maar ook daar staan ze regelmatig op het menu, met name als ontbijt.

middenklas hotels hebben vaak 2 1 persoonsbedden die bijna net zo breed zijn als bij ons een 2 persoonsbed. dus dat zou door kunnen gaan voor een gezinskamer. die kosten rond de €25 per kamer.

Zwembaden zijn vrij schaars en ook hamburgers kan ik je niet aanbevelen. die zijn niet lekker en ook niet gegarandeerd veilig. ik zou het dan toch meer gokken op patatjes, pannekoeken en pizza.

In het zuiden bij de 4000 eilanden kan je rivierdolfijnen gaan spotten. dat is erg leuk! je moet wel geduld hebben en ze zullen geen salto’s maken maar toch is het de moeite waard. $9 voor een boot waar 6 mensen in kunnen. je kan het combineren met een tripje naar de grootste waterval (even de naam kwijt).
Een paar dagen op die eilandjes is leuk. het is erg basic maar je kunt leuk rondwandelen en fietsen. Met name op don det en don Kon. don Khong ligt net te ver van dingen af en is wat meer ontwikkeld. Hier zijn wel de luxere accomodaties.
De mekong oversteken op een catamaran kano is leuk voor kinderen.

Chamapsak is ook een lieflijk en zeer rustig plaatsje. een goede uitvalbasis om Wat Phu te bezoeken.
je kunt met de boot naar Pakse vanaf daar. Leuk omdat het niet heel lang duurt (uurtje of 4 meen ik)

In Luang Prabang en Vientiane zit Big Brother Mouse. Een geweldig project waar ze leesboeken maken voor kinderen. Iets dat geen kind in Laos nog kent. De boekjes zijn meer talig en ik heb ook al veel westerse kinderen op die manier wat van de taal zien leren. Een hele leuke manier voor je kinderen om contacten te leggen met de lokale kinderen (vooral het aap noot mies alfabetboek)
Die boekjes kan je ook kopen en onderweg uitdelen aan kinderen of naar een schooltje brengen. Een echte aanrader voor je kinderen om te zien hoe de kinderen daar naar school gaan.
De scholen aan de doorgaande routes zien er voor Laos begrippen erg goed uit. Maar als je eens een beetje of the beaten trek gaat dan zie je wel wat anders. Als je eens ergens met een gids ofzo naar toe gaat kan je vragen of je naar een schooltje kunt.

Vang vieng is een backpackerstadje waarvan bij mij de haren overeind gaan staan. Er is een helehoop heel relaxed en comfortabel qua pizze enzo maar de stomdronken jongeren op straat geven me een zeer groot gevoel van plaatsvervangende schaamte. Ik zou met mijn kinderen daar niet graag midden tussen in zitten. Iets buiten het stadje ligt Vang Vieng Resort die hele betaalbare hutjes heeft. ( ik meen onder de $20). daar kan je met je hele gezin in. vanafdaar heb je wel de mooie uitzichten op het karstgebergte en de rivier en kan je heel eenvoudig naar een paar mooie grotten.

Laos is nog erg onontwikkeld en heeft niet veel echt grote bezienswaardigheden. Comfort is daar ook vaak ver te zoeken. Bereid jezelf en je kinderen daar goed op voor. Jullie zullen het plezier moeten halen uit het contact met de lokale bevolking want echte kinderatracties zijn er niet.