Met ons gezin op de bonnefooi rondreizen in Cambodja

Hallo medeforummers,
Ik heb een vraag aan jullie, komend jaar gaan wij met ons gezin ( met twee dochters, 11 en 7) een half jaar rondtrekken door Zuid Oost Azie. Met Thailand hebben we al wel ervaring maar nu plannen we ook om naar Vietnam, Cambodja, Laos, Maleisië ( vaste land en sabah/sarawak) en eventueel Indonesië te gaan . Voor Cambodja zijn we nu op zoek naar goede tips en adviezen. Aangezien we dus met een gezin reizen, moeten we rekening houden met accommodatie ( liefst 4 persoons/ familie room), activiteiten ( 4 daagse trekking zit er nu niet in) en interessante plaatsen om aan te doen met kinderen. Nu zijn de meiden wel wat gewend van de vorige reizen, Tempels vinden ze “cool”, 7 uur in een gammele bus met lokale mensen en kippen is “erg gezellig”, eten op een nachtmarkt is “ lekkere sticky rice hebben ze hier.” Oftewel we mogen blij zijn met zulke makkelijke reismeiden. Toch is een zwembad en nu en dan de 4 P’s ( Pizza, Patat, Pannenkoeken en Pasta) een welkome afwisseling.
We proberen echter zo veel mogelijk de ECHTE toeristenhotels te mijden en hebben dan liever een leuk guesthouse met zwembad en gaan dan wel met de tuktuk naar de 4 P’s en daarna weer snel terug naar “ons rustige balkon in de tropische tuin waar onze bungalow staat”… ( get the picture?)

Alle info die jullie ons kunnen geven die daar op aansluit is dus meer dan welkom….

Alvast bedankt!

Marty.

www.mawekafloinazie.nl

In Siem Reap (ankor) en Phnom Pehn stik het van de hotels,hostel,guesthouses in alle soorten en maten. Je gaat gewoon naar de toeristendisticten (dat is wel het leukste want in de rest vande stad is nikste doen) van de steden en je hebt het voor het uitzoeken. Gewoon met een tuktukie ben je voor een paar dollar in het gebied.

Je hebt verder overal wel pizza’s en hamburgers alleen is dat vooral in verhouding met het locale eten behoorlijk prijzig. maar voor een paar keer is het wel te doen en eens wat anders dan rijst, rijst of rijst :slight_smile:

Verder natuurlijk alle toeristische dingen doen in beide gebieden. SR natuurlijk naar Ankor en verder vond ik het niet zo bijzonder. Wel leuk om over het platteland te fietsen. Ook heb je daar het Tonle Sap meer. Zelf vond ik dat nog al een afzetterij. Moesten 20 euro p.p. betalen om met een bootje over het meer te gaan. Dat hebben we dus maar niet gedaan.

In PP heb je het Royal palace wat echt heel mooi is en kan je naar de de Killing Fields en het Tuol Sleng museum (s-21) maar weet niet of dat leuk is voor kinderen want het is behoorlijk indrukwekkend en vooral het museum heeft behorlijk schokkende fotos hangen.

Heel veel plezier in iedergeval!

gr. jeroen

Hoi Jeroen,

Fietsen over het platteland is wel een leuk idee. afgelopen jaar hebben we in Thailand ( Sukhothai) ook met de meiden gefietst en dat was erg leuk.
De killing fields zitten we erg over te twijfelen. De meiden bewust maken van het feit dat er ook minder mooie dingen in de wereld zijn (gebeurd) is 1 maar als ik lees hoe en wat er allemaal tentoongesteld word… Als ik al lees dat volwassen mensen met tranen in de ogen naar buiten komen lijkt het me niet iets om een kind aan bloot te stellen.

Wij gaan lekker verder met voorbereiden. met zulke reacties moet dat zeker lukken…

Marty

P.S. je ondertekening is helemaal waar!!!

Hee Marty,

Ik was in Kep vorig jaar November, en heb het er erg naar mijn zin gehad.
Ik vond Kep geweldig, veel leuke dingen beleefd, goede restaurants, mooie zonsondergangen,
(nog) niet toeristisch, Kep heeft zelfs 's avonds nog geen straatverlichting!
http://www.kep-botanica.com/index.php. Stefan is een Belg, dus dat communiceert makkelijk,
en de fietsen zijn gratis. Leg de eet-wensen van de kinderen bij hem neer, en het moet geen probleem zijn. Probeer zeker de Passievrucht-shake, gemaakt met Passievruchten uit eigen tuin, die is ongelooflijk, ik nam er zeker twee per dag.

Duurder, maar ook veel luxer is in Sihanoukville
http://www.orchidee-guesthouse.com/nederlands.htm

De eigenaar komt uit Rotterdam, en je logeert tegenover het (vakantie)huis van de premier
van Cambodja, de heer Hun Sen. Hij is er alleen nooit.
Het ontbijt is voortreffelijk, mede door het Nederlandse bruin brood wat je verder nergens op je reis gaat tegenkomen. Sihanoukville is toeristisch, maar heeft goede stranden.
Uiteraard kun je, net als op het vorige adres in Kep, alle vragen aan de eigenaar stellen,
hij weet op alles antwoord.

Hans.

Hoi Hans,

Ik heb meteen een mail aan Stefaan gestuurd ( Kep) om te vragen wat hij voor een gezin in de aanbieding heeft qua accomodatie. Een goeie tip gezien de website!!! Sanoukville nemen we ook mee in de planning.

bedankt voor je reactie!!

het tuol sleng museum is voor kinderen zeker te heftig. De killingfields moet je zelf inschatten. Het is nu eigenlijk een behoorlijk vredig weiland met kuilen er in. dat klinkt heel denigrerend maar je moet me niet verkeerd begrijpen. Er lopen gewoon koeien te grazen dus als jullie je verhaal een beetje aanpassen hoeft het niet heel heftig over te komen.
Er is wel een monument met een toren vol schedels. Ik weet niet hoe dat bij kinderen van jullie leeftijd valt.
Ik wil jullie toch aanraden er zelf in iedergeval WEL heen te gaan. desnoods om de beurt terwijl de ander met de kinderen iets onderneemt.

Phnom penh is een gezellige stad maar het is er ook vies en het stinkt. Bij de heuvel Wat Phnom staat iedere dag een olifant en in die omgeving hangen de aapjes in de electriciteitsdraden. Het Royal palacer is ook mooi en er schijnen 's avonds heel veel vleermuizen uit het nationaal museum te stromen maar dat moet ik nog steeds zelf eens zien. dus dat kan ik niet garanderen

In Siem Reap heb je bij de ingang van Angkor Wat ook een mijnen museum. over de achter gebleven landmijnen etc. Er is ook een tuin waar je mijnen kan “zoeken”. dit kan ook leuk zijn voor kinderen. Op die manier leren ze niet zomaar overal heen te rennen in Cambodja en Laos. Maar zorg wel dat ze niet te bang worden om ergens te lopen.

Sihanoukville is even lekker aan het strand. met name het stuk Occheuteal beach is relaxed. niet heel veel luide muziek tenten enzo.
http://www.aroundtheglobe.nl/hostels/cambodja/sihanoukville/markara.html

in Vientiane…jaja, ik weet dat de vraag over cambodja ging. is Budha land grappig. heel veel budhabeelden met een hoog disney gehalte.

oh, nog even een waarschuwing: Bestel niets dat HAPPY heet!!! dat betekend dat ze er een kruidenmengsel ala Wiet op of door hebben gedaan. Dan worden je kinderen wel heeeel erg happy