Bij ‘Het laatste Thailand-nieuws’ dat je hierboven terug kan vinden, heb ik zojuist een artikel geplaatst over een homestay in Thailand.
Ik heb zelf een Thaise vriendin die uit een klein dorpje komt in de buurt van Udon Thani en verblijf hier dus regelmatig bij de hele familie op het platteland.
Ik kan absoluut iedereen aanraden om eens zo’n homestay te doen. Op deze manier kom je echt in aanraking met de lokale bevolking en leer je de gewoonten en gebruiken van deze mensen nog beter kennen.
Mocht je geïnteresseerd zijn in een homestay en dit wel eens willen doen, dan raad ik je aan om dit in het oosten van Thailand te doen, een gebied dat ook wel bekend staat als de Isan. Dit is ook het armste gedeelte van het land en is nog niet ontdekt door het massatoerisme. Hier dus ook geen massa’s toeristenbussen elke dag, maar vooral rust en het authentieke Thaise plattelandsleven.
Vooral bezoekjes aan de lokale marktjes waar van alles verkocht wordt (onze Keuringsdienst van Waren zou er handenvol werk hebben) en het helpen bereiden van de Thaise maaltijden zijn erg leuk.
Mocht je ook nog je handen uit de mouwen willen steken, dan kan je altijd een handje helpen op bijvoorbeeld de rijstvelden of het zorgen voor de ‘huisdieren’ van de familie.
Mocht je zo’n onvergetelijke ervaring willen ondergaan, dan zou ik zeker even het verslag bij ‘Het laatste Thailand-nieuws’ doorlezen !
En als je een homestay gedaan hebt, zijn we hier natuurlijk erg blij met jullie ervaringen !
Vertrek op 1 april voor de derde keer naar Thailand (Phuket) en dit voor 17 dagen. Samen met m’n vriendinnetje gaan we naar haar famillie om thai nieuwjaar te vieren van 10 tot 14 april. Haar famillie woont ook in de omgeving van Udon-Thani, meer bepaald;
tumboom. nonsung
amper. mung jangwat
Udon-thani 41330
Heb al verschillende kaarten van deze streek bekeken en kan er nergens iets van terug vinden. Is het dorpje zo klein dat het gewoon nergens bij op een kaart staat of zijn de gegevens die ik via sms van mijn Thaise vriendin gekregen heb niet correct? Dit zou best mogelijk kunnen zijn omdat haar Engels ook niet al te best is. Omdat uw vriendin ook uit die streek komt en u er, naar ik kan lezen, toch al enkele keren bent geweest kunt u me misschien hierover meer informatie geven en ook omtrent bezienswaardigheden en do’s en dont’s zou ik graag wat meer informatie willen.
Nog één vraagje; is het gebruikelijk dat, wanneer je bij de ouders van je vriendin op bezoek gaat, je een geschenk meeneemt voor hen? Dit werd me door een vriend hier in belgië verteld?
Het plaatsje dat je noemt zegt me niks, maar het zal dan ook wel een klein dorpje zijn verstopt in de Isan. Ik ga straks even mijn grote kaart erbij pakken en kijken of ik het (m.b.v. mijn vriendin) kan vinden.
Dat ze je meeneemt naar haar familie zegt erg veel. Thaise vrouwen nemen niet zo maar iemand mee naar hun familie, alleen als ze zeker weten dat het de juiste persoon is voor een relatie. Thai zijn hier een stuk terughoudender in als wij westerlingen. Wij nemen elk vriendinnetje mee naar huis en stellen haar voor aan onze ouders. Wordt het uiteindelijk niks, jammer dan… Thaise vrouwen daarentegen nemen niet elk vriendje mee naar huis om voor te stellen aan hun familie. Wordt het uiteindelijk niks, dan betekent dit gezichtsverlies voor de Thai en dit willen ze voorkomen.
En het is idd vrij normaal om iets mee te brengen voor de familie. Dit hoeven geen luxe, dure cadeaus te zijn. Het gaat meer om het gebaar, naam-jai zoals de Thai zeggen, wat zoveel betekent als ‘gulheid’.
Of zoals Steven zegt, betaal de dorpsdisco (als die er is) een paar keer voor ze, of neem de hele familie mee uit eten (waarbij jij, als de in hun ogen, rijke farang, alles betaalt natuurlijk).
Wij rijden voordat we naar de familie gaan ook altijd even langs de shopping mall in Udon Thani en doen daar inkopen voor de familie (frisdrank voor de kinderen, flesje sterke drank voor opa etc etc).
Heel erg veel toeristische bezienswaardigheden zijn er niet te vinden in de Isan (omgeving Udon). Mocht je uitstapjes willen maken dan kan je wellicht naar Ban Chiang (oude opgravingen), Ban Kamchanot (tempel) of naar Laos.
Zelf vind ik de lokale marktjes altijd echt een bezienswaardigheid; kan hier echt paar uur overheen struinen. Geweldig om te zien…onze Keuringsdienst voor Waren zou hier jarenlang werk hebben…:slywink:
Een goed boek over Thai - Westerse relaties is Thailand Fever. Hier staat veel nuttige info in, voor zowel de farang als de Thai (linkerpagina’s zijn Engels, rechterpagina’s zijn in Thai).
"Haar famillie woont ook in de omgeving van Udon-Thani, meer bepaald;
tumboom. nonsung
amper. mung jangwat
Udon-thani 41330
Heb al verschillende kaarten van deze streek bekeken en kan er nergens iets van terug vinden. Is het dorpje zo klein dat het gewoon nergens bij op een kaart staat of zijn de gegevens die ik via sms van mijn Thaise vriendin gekregen heb niet correct? "
Dit adres moet je zo lezen:
Tambon (sub district, deelgemeente) Nonsung
Amphu (district, gemeente) Muang
Tjangwat (provincie) Udon Thani
Muang staat hier voor de hoofdstad van de provincie en die heet eveneens Udon Thani.
Aan allen die op mijn vraag gereageerd hebben,dank u.
Heb ook zelf nog op onderzoek geweest en heb ondertussen het dorpje op de map van de provincie Udon-Thani kunnen vinden. Het bleek niet Nongsun te zijn maar wel Nong Sang. en het is gelegen ten zuiden van Udon-Thani, juist boven het Phu Kao Pu Phan Kham National Park en de Ubonrat Dam. Ik had dus gelijk ivm haar Engels maar gelukkig had ze het ook in het Thais mee doorgestuurd zodat ik na veel gezoek en vergelijken het toch op de kaart heb kunnen vinden (Thais lezen, hoe krijg je dat ooit geleerd). Wat betreft het familliegeschenk weet ik nog niet goed wat daarmee te doen. In hun ogen ben ik misschien wel de rijke farang maar ik moet toch ook elke maand uitkijken wat ik met m’n loon doe om toch maar iets te kunnen overhouden. Uit eten gaan…, naar de disco…, allemaal mooi en wel maar over hoeveel famillieleden praten we dan en hoe liggen de prijzen daar? Zal het daar eerst met m’n vriendin nog wel eens over hebben, ben toch nog 10 dagen met haar in Phuket voor we naar haar thuis gaan.
Het voorstel om naar haar thuis te gaan kwam trouwens niet van mijn vriendin maar van mijzelf, dus wat die ideale persoon voor een relatie betreft weet ik niet hoe haar gedachten daaromtrent zijn. Het is wel zo dat ze hier direct zeer enthousiast over was. Bij mij is het (voorlopig) in de eerste plaats te doen om eens het echte Thailand en zijn bevolking te leren kennen en niet enkel de touristische plaatsen zoals Phuket. Niet dat ik niets voel voor mijn vriendin (heel veel zelfs), maar om nu al echt van een vaste relatie en eventueel nog meer te spreken, vind ik het toch nog een beetje te vroeg. Ook al is ze zeer mooi, heeft ze een geweldige lach en kan ik met haar over alles en nog wat praten, ze is toch nog steeds het meisje dat ik heb leren kennen in een bar en daarom ben ik op dat gebied wel een beetje terughoudend. “De ideale man voor een relatie”…, moet het er met haar toch eens over hebben. wat is trouwens jullie gedacht hierover?
Ga het hier bij houden nu, er moet ook nog gewerkt worden.
Tot wederhoren