hallo iedereen,
midden augustus zou ik voor een 3-tal weken willen rondtrekken in laos.nu ben ik op zoek naar goeie en niet te dure guesthouses in laos,ondermeer in luang prabang,vientiane ,pakse en vang vieng.ook tips zijn welkom ivm plaatsen die ik zekers moet bezoeken,ik heb al de lonely planet gelezen maar ben er nog niet uit welke plaatsen ik ga bezoeken buiten de toeristische trekpleisters.
alvast bedankt voor jullie reacties
Ik kan natuurlijk alleen vertellen over de guesthouses waar ik zelf verbleef.
Luang Prabang: het relatief nieuwe Nittaya Guesthouse, 4 euro per nacht voor eigen kamer met privé badkamer met warm water. Ze verhuurden ook simpele fietsen. Het badkamertje was wel een beetje knullig (leek later in de kamer te zijn bijgebouwd) maar verder prima, ook een prima bed. Goeie locatie ook, vlakbij de avondmarkt en het Joma Café (heerlijke koffie). Ik weet niet of het al op internet ofzo te vinden is, maar het is echt pal om de hoek van Joma, ik denk dat mensen op straat daar het wel weten.
Luang Prabang vond ik een mooie, leuke, rustige stad met veel te zien, ook in de omgeving.
Vang Vieng:
- Le Jardin Organique: ongeïntereseerd personeel, relatief hoge prijs, kabaal van verbouwingen (van de kamer pal naast mij) vanaf 6 uur 's ochtends en toen ik daarvoor een lagere prijs vroeg, nul op rekest. Ze zitten niet meer aan de rivier want daar zit nu een ander complex tussen, namelijk:
- Bansuan bungalows: veel aardiger personeel. 7 euro voor een eigen bamboe bungalow met privé badkamer, verandaatje, uitzicht op tuin en rivier.
Bansuan Bungalows, Vang Vieng
Bij Vang Vieng had ik een haat-liefde gevoel. Het heeft een ongelooflijk mooie omgeving, maar het trekt zuipende en drugsgebruikende jonge reizigers aan die het dorp verpesten met hun asociale gedrag, geschreeuw, gekots, op straat rondlopen in bikini terwijl dat echt tegen de zeden van de Lao in gaat, etc.
Vientiane: Vayakorn Guesthouse (er is ook een andere Vayakorn, de Vayakorn Inn ofzo), best duur met US$25 per nacht maar het goedkoopste wat ik kon vinden met privébadkamer (en die snel een kamer beschikbaar hadden na een lange nachtbus-rit). Wel een sjieke kamer.
http://images.travelpod.com/users/cecilia74/thumbnail.xlarge.6.1256463184.my-room.jpg
Vayakorn Guesthouse, Vientiane
Vientiane vond ik wat saai, en wijds. Alleen de Champa Spa vond ik heerlijk (massage-oord). Het schijnt toch wel een leuke stad te kunnen zijn, vraag dan wat tips op het Lonely Planet forum, daar zitten een paar Vientiane-fans ![]()
Pakse:
- een kijkje genomen bij Sabaidy 2 guesthouse, $10 vond ik véél te duur voor een hok van 2x1 meter zonder raam en zonder badkamer, viel erg tegen na Lonely Planet beschrijving, jammer want een paar leuke mensen uit de bus gingen wel daarheen.
- Sedone guesthouse: stinkend, sfeerloos, vreselijk.
- bij een tweede verblijf: een of ander groot hotel aan de hoofdstraat, ik weet de naam niet. Was ook niet echt de moeite waard, maar wel okee voor de prijs.
Pakse is niet zo leuk. Als het lukt, probeer dan direct door te reizen zonder overnachting.
Kijk ook eens hier voor veel reviews, op volgorde van prijs of populariteit:
http://www.travelfish.org/accom/laos
Klik ook aan de linkerkant op de regio’s, via dat kun je ook voor de kleinere plaatsjes de hotels vinden.
Verder kun je in mijn blog lezen wat ik zoal gezien en gedaan heb en daar ideeën uit halen. Er staat ook telkens bovenaan waar ik verbleef en of ik dat aanraad of niet.
Ik neem aan dat je vliegt op Bangkok, het is wel handig om een route te bedenken. Bijv. veel mensen reizen naar Chiang Mai in noordelijk Thailand en dan naar Luang Prabang, of eerst nog naar Luang Nam Tha (wandelen, homestays), en dan pas naar Luang Prabang. En dan uiteindelijk door Laos naar het zuiden, en dan weer naar Bangkok (of eerst nog langs een Thais eiland).
Zelf was ik met de nachttrein via Nong Khai naar Vientiane gereisd en dezelfde dag door naar Vang Vieng, toen Luang Prabang, maar daardoor moest ik dezelfde weg terug naar Vientiane, voordat ik verder kon naar het zuiden. Dat zou ik je niet aanraden want dat is een lange weg over slingerende bergwegen, dus niet fijn om 2x te moeten doen.
Met 3 weken heb je misschien alleen tijd voor noordelijk Laos en dan weer terug van Vientiane via Nong Khai naar Bangkok.
Of je zou moeten vliegen van Bangkok naar Luang Prabang en dan over land naar het zuiden reizen, ofzo.
Qua andere mooie plekken vond ik Tat Lo heel relaxed en mooi.
En ook de Konglor Cave en het verblijf in een homestay in Ban Kong Lo, maar ik weet niet of dat voor jou haalbaar is met maar 3 weken.
4000 islands vond ik een beetje tegenvallen, er is echt maar weinig te doen en niet elk guesthouse heeft lekkere hangmatten, en de kamers zijn vaak heel gehorig en ik had wat pech met luidruchtige (nachtelijke) buren die zelfs door mijn oordoppen heen gingen.
Goeie reis!
Cécile
Ik zou de homestays proberen… dat is de meest authentieke ervaring… waarschijnlijk…