Hoeveel tijd minimaal nodig?

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een reis naar Argentinië en heb wat interessante plekken opgeschreven die ik wel zou willen zien. Dit zijn, in willekeurige volgorde:

Buenos Aires
Iguazu
Salta
Bariloche
Ushuaia
Punta Arenas / Torres del Paine (de “W”) / El Chalten

Puerto Madryn / Peninsula Valdez
El Calafate / Perito Morena Glacier

Hoeveel weken heb ik daar minimaal voor nodig? Ik vind het geen probleem om binnenlandse vluchten te nemen, maar wil ook wel stukken over land reizen. En ik wil niet iedere dag hoeven te verplaatsen, maar vind het geen probleem om dit elke paar dagen te doen.

Ik hoor graag jullie meningen en ervaringen, bij voorbaat dank!

Even heel kort door de bocht kan je uitgaan van het volgende, maar smaken verschillen uiteraard!

Buenos Aires - 3 a 4 dagen
Iguazu - 2 a 3 dagen
Salta - 7 dagen
Bariloche - 3 a 4 dagen
Ushuaia - 2 a 3 dagen
Punta Arenas 0 dagen :wink:
Torres del Paine (de “W”) 5-7 dagen
El Chalten - 2 a 3 dagen

Puerto Madryn / Peninsula Valdez 2 a 3 dagen
El Calafate / Perito Morena Glacier 2 a 3 dagen

Dit zijn ´volle´ dagen, dus exclusief een reisdag. Vandaar dat je bijvoorbeeld bij onze bouwpakketten veel programma´s ziet van 4 dagen.

Het hangt er ook van af wanneer je gaat, want bijv Puerto Madryn is eigenlijk veel interessanter als er walvissen voor de kust rondzwemmen. De periode om walvissen te spotten is van juni tot begin december. Als je buiten die periode reist kun je ook overwegen Madryn links te laten liggen en bijv Mendoza te bezoeken of de mooie nationale parken in La Rioja (Talampaya & Laguna Brava) te doen…

Veel plezier,

Jan

Bedankt voor jullie reacties, erg nuttig! Ik ben wel benieuwd waarom er zoveel dagen voor Salta worden uitgetrokken, is dat alleen voor de stad zelf of juist ook dagtripjes vanuit Salta naar de omgeving?

Ik zou eventueel in januari / februari gaan, dus dan zou ik misschien beter Puerto Madryn kunnen overslaan? Of is er wel nog iets anders te zien daar ook als er geen walvissen zijn, bijv. zeeleeuwen of zo?

In de Península Valdéz zijn in jan/feb nog genoeg interessante dingen te zien. Je hebt kans om orca´s te spotten (maar die laten zich heel wat minder duidelijk zien/sturen dan walvissen), je hebt grote groepen zeeleeuwen en er huist een kleine pinguinkolonie. Daarnaast zal je op het land ongetwijfeld mara´s en ñandu´s en guanaco´s zien en met de reguliere excursie ga je lunchen op een estancia (excl), waar je heerlijk Patagonisch lamsvlees krijgt van de parilla.

Ten zuiden van Puerto Madryn ligt natuurlijk Punta Tombo, met de enorme aantallen pinguins die letterlijk voor je voeten lopen. In jan/feb hebben zie jongen, die zwemles krijgen, zeker een aanrader. Ook kan je bij Puerto Rawson aan boord van een zodiac op zoek naar de grappige kortsnuitdolfijnen (tonina overa), dat lijken net mini-orca´s.

Salta zelf is prima in een dag te zien, maar je móet daar echt een huurauto nemen en de omgeving bezoeken. Ten noorden de plaatsjes Purmamarca, Tilcara en Humahuaca bijvoorbeeld, met de Salinas Grandes (zoutmeer) en de Berg met de Zeven Kleuren. De dorpjes zelf zijn nog ´echt´ Zuid Amerikaans, waar Patagonië veel Europeser overkomt. Ten zuiden van Salta kan je het circuit Valles de Calchaquiés rijden, via Cachi en Cafayate. Zeer de moeite waard, hoewel je in jan/feb wellicht beter een 4x4 kan huren omdat je dan kans hebt op flinke regenbuien.