Ik ga in januari 5 maanden reizen, de landen die ik ga bezoeken zijn (op volgorde) Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja, Thailand, Maleisie, Indonesie en dan weer terug naar Thailand.
Nu zit ik heel goed na te denken hoe lang ik in Laos verblijf, maar kan eigenlijk niet echt een inschatting maken… Dit moet ik wel weten i.v.m. met malariatabletten.
Wat zijn jullie ervaringen ermee? Hoeveel tijd raden jullie aan om in Laos te verblijven?
In de Lonely Planet las ik ook iets over Wwoofing in Vang Vieng, iemand hier ervaring mee?
1.je betaalt voor een visum dat 30 dagen geldt. je kan tegen veel lagere kosten als in NL hetzij hier in BKK< hetzij in VTE een VNam visum regelen.
2.je hoeft dat helemaal niet zo precies te weten. Als je ertoe besluit die mlr tabl te nemen-er is veel discussie of dat nou echt wel nodig is-dan kan je ter plekke gewoon bijkopen tegen aanzienlijk lagere prijs als je er meer nodig hebt.
he bbkflyer begrijp ik nou goed uit je antwoord (sorry snap de zin niet helemaal), dat het dus goedkoper is om visum in bijv. bangkok te halen voor laos en vietnam?
(die vraag had ik wel ja, maar die staat niet in dit bericht…hmm… kan je mn gedachten lezen? of het is gewoon laat)
dit is BKK hier-nu 10.30 sochtends. uitgeslapen en wel-gister was het hier Konings birthday-dag met grootse festiviteiten.
VISUM voor Laos hoef je helemaal niet vooraf te regelen-aan de grens betalen-37 of 38 US$.
Visum voor Vnam-moet tevoren worden geregeld-maar dat hoeft niet in NL-dat kan hier in BKK (als je toch een paar dagen hier bent) of in VTE-zelfde (VTE is nl. nogal saai en heb je in 1-2 daagjes wel gezien). Prijs hangt af van hoe snel je het gedaan wil hebben-speed kost meer. Normaal is iets van 35/40US$ voor 3 dagen werktijd.
Visum voor Camb-aan de grens-20 US$ (hoewel, tja…), Indon: 25US$ voor 1 mnd. Het is slim dat geld in US$ afgeteld mee te nemen uit NL om de beste prijs te krijgen. je kan-soms=niet altijd-met lokaal geld betalen, maar dat kost altijd meer (bvb rekent Laos dan 1500 THB=45US$)
als ik jou was zou ik je reis iets omgooien. en dit ivm met de kou.
als je in thailand begint dan cambodja dan vietnam zuid/noord dan laos. want in laos en n-vietnam is het anders erg koud.
mocht je dit doen dan kun je in pnom phen je visum voor vietnam regelen. je moet namelijk op dit visum aangeven wanneer je wilt dat deze ingaat. eerder kom je dan het land niet in. later mag wel, maar dan heb je dus geen 30 dagen meer.
ja in jan-feb vooral in het noorden kan het heel koud zijn. de kou komt dan uit china. dit is ook voor noord vietnam.
later is het echt lekkerder weer.
wij waren er in jan-feb 2007 en we hebben in hanoi handschoenen gekocht het was 2 graden. en in het noorden van laos was het rond de 10/14 graden.
maart/april is het warme seizoen. ik heb toen ik er was (2006) in laos altijd wel in een T-shirtje kunnen lopen, ook 's avonds.
in het noorden van Vietnam, in Sapa, heb ik (in mei) verschillende keren best wel wat regen gehad, dus toen heb ik een aantal keren in een shirtje met lange mouwen of ee dun jack gelopen.