Over 5 weken gaan mijn vriendin en ik naar Oeganda op vakantie, hier gaan we 3 weken een rondreis maken.
Nu lees ik vaker dat je een hoed mee moet nemen. Is dit echter echt noodzakelijk? Ik draag namelijk nooit een hoed of pet. Ben ik met iets op mijn hoofd geen enorme toerist?
Ik ben erg benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn.
Je zou voor de zekerheid een pet mee kunnen nemen of zo’n katoenen hoed die je plat kunt vouwen. De zon staat pal boven je en is heel fel. Maar wie weet zit je wel gewoon in een busje met een dak en heb je die hoed helemaal niet nodig.
Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur, zelf vind ik een petje wel prettig met die enorm felle zon (hij schijnt gewoon bovenlangs je zonnebril in). Maar als je het echt niet prettig vindt, doe je het niet.
In Afrika lopen de jonge mannen ook met petjes rond.
Mijn gids David tijdens een safari in de Masai Mara, Kenia. *
Malawiaan Eman in Blantyre, Malawi
En een toerist ben je sowieso wel, ik neem aan dat je niet van Afrikaanse afkomst bent / dat je een lichte huid hebt… en misschien zelfs een afritsbroek of korte broek draagt… (Afrikaanse volwassen mannen dragen alleen lange pantalons, of hooguit van die hiphop driekwart broeken… korte broeken zijn voor kinderen… maar ze weten heus wel dat toeristen zich nu eenmaal anders kleden.)
Belangrijker is dat je vriendin haar schouders bedekt (anders wordt ze als hoer gezien) en geen hotpants draagt.
Het is essentieel om een hoed mee tenemen bij een Afrikaanse safari tocht.De zon overdag in Afrika is verzengend heet, en reizigers vaak worden blootgesteld aan het voor langere tijd tijdens het reizen in een open-top safari voertuig. Als gevolg daarvan moet je je hoofdhuid en gezicht te beschermen tegen zonnebrand. Een baseball cap is ook een geschikte keuze of Panama hoed ideaal omdat de rand bescherming biedt vanuit alle hoeken
Ja, nog in aanvulling op Georgessiam: als je toch geen pet/hoed op doet en wel in de open zon loopt of zit, smeer dan ook goed bovenop je hoofd, als je daar bijvoorbeeld een scheiding in je haar hebt of je haar niet heel erg dik is. Je zit vlakbij de evenaar en een kwartiertje is genoeg om te verbranden. Hoeveel mannen met verbrande hoofdhuid ik wel niet tegen ben gekomen in de loop der jaren.
Probeer jezelf daarin ook niet te vergelijken met Afrikanen (zo van: “maar de gids smeert ook geen zonnebrandmiddel of zegt dat het niet nodig is”), die sinds het ontstaan van de mensheid die felle zon al gewend zijn en gewoon een andere huid hebben. Wij in het noorden hebben dat gewoon niet opgebouwd, dus smeren met hoge factor! (En die kun je het beste zelf meenemen want is daar moeilijker te krijgen, of duur, of over datum.)
Dit felle licht heeft ook effect op je foto’s. De mooiste foto’s maak je 's ochtends vroeg vlak na zonsopgang, en 's middags na een uur of 4 wanneer de zon lager hangt en minder fel is (om uur of 6 - half 7 gaat de zon in enkele minuten onder, ploep licht uit). De rest van de dag zul je toch snel overbelichte foto’s krijgen met harde schaduwen, en op de gezichten van mensen ook rare slagschaduwen. Het kan dan helpen om ook overdag in te flitsen, vooral als je mensen met donkere huid fotografeert.
Goeie reis, safari nzuri! (neem een swahili phrasebook mee)
Cécile
Ik bedek meestal m’n hoofd op reis. Ik krijgt nl vrij snel hoofdpijn als ik het niet doe! Een hoed of pet zijn ideaal omdat er een klep zit die je beschermd tegen de zon. Ikzelf heb meestal een buff sjaaltje.
hoi, het is idd beter om het wel te doen. ik hou ook helemaal niet van petjes en hoeden, dus ik maak altijd maar een sultan van een sjaal. ook handig tegen de stof!
Ik kan deze aanbevelen. Je lijkt niet een enorme toerist en hij heeft een handig ingebouwd ventilatortje op zonne-energie. Heel veel mensen hebben hem op tijdens safaris, je ziet bijna niet anders. Misschien kan je ook een verrekijker om je nek hangen, altijd handig!