Op 15 oktober gaan mijn vriend en ik voor de eerste keer naar Bali. Aangezien ik in Holland helemaal lek wordt gestoken door de muggen, denk ik dat het op Bali niet veel anders zal worden. Ik heb op verschillende fora gekeken naar de ervaringen van anderen, maar die verschillen nogal. Dus mijn vraag is: hoe zit het nu echt? Ik heb bij de GG&GD, het advies gekregen om me in de ochtend eerst in de zonnebrand creme te zetten ( ik heb nogal een lichte huid), en een half uur later helemaal met Deet in te smeren. Ik vind dit nogal wat, en vraag me af of dat wel echt nodig is. Hoe hebben andere Bali gangers dat gedaan? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik heb op Bali (bijna) nooit last van muggen, sommige vrienden van me wel. Maar… overdag smeer ik me niet in met DEET, 's avonds doe ik dat wel braaf. Ook draag ik 's avonds meestal bedekkende kleding.
Het verschilt gewoon van persoon tot persoon hoe lekker de muggen je vinden, en pas op Bali kom je erachter hoe de muggen daar op jou reageren. Niemand kan je van hieruit adviseren. Dit klinkt misschien stom, maar hoewel ik in NL en op Bali nooit last van muggen heb, word ik in Oost-Europa juist heel veel gestoken!
Houd er trouwens rekening mee, dat een keer zonnebrand per dag niet genoeg is voor mensen met een lichte huid. Ook niet als je een hoge beschermingsfactor gebruikt. Ik kan je verder aanraden om waterproof zonnenbrand mee te nemen, die blijft beter zitten als je het water in gaat, of als je zweet.
Bedankt voor je snelle antwoord Jenny.
Fijn om te horen, dat ik dus niet de hele dag met Deet in de weer moet zijn. Ik heb begrepen dat de muggen na zonsondergang het meest aktief zijn?
Ik weet dat ik me ettelijke keren met zonnebrand moet gaan insmeren, dat is in Nederland zelfs al zo… Wel een goeie tip over die waterproof zonnebrand. Is dat daar ook te koop? Is er een goed en beetje betaalbaar merk? Ik had nl. al 5 flessen van mijn eigen (niet waterproof) merk ingeslagen. ![]()
Ikzelf koop meestal zonnenbrand van het Kruitvat of de Lidl (huismerk = goedkoop). Deze is goedkoper dan de merkzonnebrand die je op Bali koopt. Bovendien: de beschermingsfactor van zonnenbrand wordt heel snel minder, na een jaar is al een aardig deel van het werkame stofje verloren. Nu kan je hem dan gewoon nog gebruiken, maar de factor 30 van de fles is ineens factor 25 of lager! (En dus moet je vaker smeren…) Ik heb daarom meer vertrouwen in de creme uit Nederland, gewoon omdat deze vers is.
Ikzelf smeer me altijd in met DEET als het net een heel klein beetje begint te schemeren, een klein uur voordat de zon ondergaat.
Sommige kamers hebben een klamboe, sommige kamers niet. Mijn reisgenooitje sprayt wel eens antimuggenspul voor het slapen gaan, maar zelf doe ik dat nooit (ik reis ook vaak alleen). Je hebt overigens ook wierrook tegen de muggen, dat vind ik fijner dan een spuitbus.
Zelf heb ik nooit last van de muggen, mijn vriendin wel.,Hier in indo kan je ook anti muggen spul kopen. Oranje fles. Maar na het in spuiten is het maar nog steeds de vraag of ze je prikken of niet…
Een oranje fles, dat ga ik onthouden. Eigenlijk ben ik niet zo van de chemische middeltjes, maar als ik helemaal gek word van de jeuk, denk ik dat alles wel een optie is… Ik ga in ieder geval zeker wierook kopen, goede tip Jenny!
Op dit moment verblijf ik tot eind november in het zuiden van Bali, het is aangenaam warm, een prima tijd dus om hier te vertoeven. Ook ik word altijd “lek” geprikt en het worden dan ook heel grote , lelijke plekken die je 's nachts (onbewust) openkrabt. Als je niet uitkijkt gaan ze ook nog ontsteken.
Er wordt geadviseerd dat je je het beste kunt insmeren met Deet (een hoog percentage deet moet het product bevatten) maar ik heb nu zelf bij de Hema anti mug gekocht (veel goedkoper als bij de apotheek) en het werkt tot nu toe uitstekend. Wel preventief gebruiken tegen dat het schemerig wordt. Een andere tip las ik op internet als je dagelijks een hoge dosering vit.B ( 2x daags 100 mg. slikt vinden de muggen je ook niet lekker meer, er zit Thiamine in of zo iets, vraag het maar 'ns na bij de apotheek. Het kan geen kwaad, het teveel wordt afgevoerd via de urine. Wel een week van te voren beginnen met slikken dan zit het al goed in je bloed als je aankomt. Ik slik nu al 2 weken vit. B en ben hier nu bijna een week en heb nagenoeg geen last meer van muggen. Dit is echt een verademing, voor de zekerheid smeer ik mij voor de avond valt nog wel in, maar 1 x is nu voldoende, ook 's nachts nergens last van! Ik wens je een goede reis en heel veel plezier op dit prachtige eiland!!
Groetjes Annemiek
Hallo Annemiek,
Bedankt voor de tips!
Ik ben op aanraden van een kennis ook vitamine B gaan slikken. Alleen werd mij geadviseerd niet meer dan 100 mg. per dag te nemen. Ik zie wel wat er gebeurd op Bali, en anders ga ik gewoon twee tabletten nemen ![]()
Ik had ook al bij de Hema voor dat anti muggen middel gekeken, maar kon het helaas niet vinden. Mijn vriend heeft nu twee flesjes Deet bij de GG&GD gehaald. Ik hoop dat dat genoeg is voor drie weken voor twee personen.
Jouw verhaal heeft me wel weer hoop gegeven, want ook ik krab mezelf altijd helemaal open. Die jeuk is gek makend!
Ik heb ontzettend veel zin in mijn vakantie, en ga er zeker van genieten. Jij ook nog een heel fijne tijd toegewenst.
Tijgerbalsem helpt prima tegen de jeuk, en is in Indonesië overal te koop.
DEET koop ik altijd bij het Kruitvat.
Meestal neem ik geen antimuggenspul naar Bali mee omdat ik daar Soffell koop. Penolak Nyumuk. Het heeft 13 % Diethyltoluamide.(deet) Het zijn kleine flesjes van 80 g. en verkrijgbaar in 2 geuren. Werkt uitstekend.
Te koop o.a. bij Delta in Ubud.
Uiteraard kost het veeeel minder dan spul in Europa.
Mijn ervaring is ook vitamine B 100 slikken 1 x per dag en 2 x per week vitamine B 12 5000 mqg. Verder tegen de avond insmeren met autan of sofitel. Zonder vitamine B werd ik ook lekgeprikt, die vitamine heeft een onaangename geur voor muggen.
Fijne vakantie >>>
Ze zeggen ook wel eens dat rokers minder gestoken worden dan niet-rokers. In het geval van mij (niet-roker) en mijn rokende reisgenoot is dat niet waar: hij wordt altijd geprikt ![]()
Hallo Frommeltje,
Ik dacht ook aan 100 mg genoeg te hebben , maar de apotheek (een hele goede) raadde mij aan 2 x daags te slikken. Als je bijv. 's ochtends om 9 uur slikt dan ook 's avonds om 9 uur. Zo blijft constant je bloed "vies " voor de muggen. Waar verbljven jullie op Bali? En blijven jullie op 1 plek of ga je naar meerdere plekken.
Groeten, Annemiek
Misschien overbodig om te melden: vitamine B werkt niet voor iedereen. Was het maar zo simpel, dan zou niemand waar ook ter wereld een risico meer lopen om ziektes als malaria of dengue te krijgen.
Jenny, ik had al gehoord dat het niet bij iedereen helpt om vitamine B te slikken, maar ik vind het het proberen waard.
Ik ben zowiezo blij met alle tips hier. Iedereen heel erg bedankt!
Annemiek. We gaan eerst 5 dagen naar Benoa, waarin we ook nog één overnachting hebben op Lembongan. Daarna gaan we 2 nachten naar Ubud. We sluiten af met 12 nachten in Seminyak, en hebben daar voor 4 dagen een gids gehuurd. 15 Oktober vertrekken we. Ik kan haast niet wachten. Waar verblijf jij?
Hoi Frommeltje,
Ik verblijf ook in Seminyak, afgelopen voorjaar ben ik hier ook geweest eb heb daar samen met mijn partner een villa gehuurd. Dit is zo goed bevallen en we hadden lang nog niet alles gezien. Zo besloten we om weer te gaan.
Het is werkelijk prachtig en er is heel veel te zien!! Een goede vriendin woont in de buurt dus aanspraak genoeg. Je hebt gelijk dat je vit. B gaat slikken, je kunt het allicht proberen, niet geschoten is tenslotte altijd mis nietwaar?
Nogmaals een heel goede reis en heel veel plezier op Bali!!
Hoi Frommeltje,
Ik verblijf ook in Seminyak, afgelopen voorjaar ben ik hier ook geweest en heb daar samen met mijn partner een villa gehuurd. Dit is zo goed bevallen en we hadden lang nog niet alles gezien. Zo besloten we om weer te gaan.
Het is werkelijk prachtig en er is heel veel te zien!! Een goede vriendin woont in de buurt dus aanspraak genoeg. Je hebt gelijk dat je vit. B gaat slikken, je kunt het allicht proberen, niet geschoten is tenslotte altijd mis nietwaar?
Nogmaals een heel goede reis en heel veel plezier op Bali!!
Tegen de jeuk is azijn een prima middel, gewoon veel op een watje doen en wrijven maar.
Werkt uitstekend ook bij schaaf en of brandwondjes
Suc6 Paulana