Wij gaan in november naar Bali en willen ook naar Lombok gaan.
Weten jullie ook of er dit jaar op Lombok ook malaria voorkomt?
Heb nog wel wat maleronetabletten over van een vorige reis.
Deze kan ik nog gebruiken t/m 2013.
Maar ja als het niet hoeft dan natuurlijk liever niet.
We nemen ook altijd Deet mee op reis, dit is superantimuggenolie. Werkt ook heel goed.
Bij de GGD krijg je het advies om Malaria tabletten te slikken als je naar Lombok gaat. Op Lombok zij er verscheidende plekken waar je Malaria kan oplopen. Echter ga je naar ee Gilis, dan hoef je geen tabletten te`slikken. We wonen hier al bijna 7 jaar en gedurende deze tijd hebben we nog niet iemand gehad die malaria heeft gekregen. Knokkelkoorts (Dengue) komt wel voor en dan meestal in het regenseizoen (Nov-Maart). Voor dit zijn er geen pillen.
In het hotel op Lombok hadden ze een klein apperaatje met zo’n stick erin in het stopcontact om de muggen te verdrijven. Dat hielp zooo goed. Het kwam gewoon uit de supermarkt voor een paar eurootjes. En de sticks waren ook heel goedkoop. Heb er wat van ingeslagen. Hou je alleen buiten nog over…
Voor buiten zijn er spiraaltjes of colts aansteken en de rook houdt de lieve beestjes weg.
Ook vitamine B1 1 x per dag houdt de muggetjes ver van je , tenzij je zoet bloed hebt (suikerziekte) dan willen ze wel hardnekkig zijn. 2 x vitamine B 1 mag ook het teveel daarvan plas je uit.
Ja, niet dus!!! ik heb speciaal een hoge dosering vitamine B 2 vesch. bij de apotheek gehaald omdat ik dat i.p.v. malariatabletten wilde nemen (ik ben erg gevoelig voor heel veel bijwerkingen in medicijnen)
Maar ondanks die hoge dosering vitamine B ben ik buiten helemaal lek gestoken!!! Had het ook ergens op een reisforum gelezen die tip over Vitamine B. Maar die vlieger gaat dus niet op…
Vitamine B 12 5000 mqg 3x per week en vitamine B1 en niet B2 heeft mijn arts in Denpasar voorgeschreven , ik heb zoet bloed en insmeren met Deet, bij mij werkt het.
Voorheen zag ik eruit als een gatenkaas (armen en benen). Die vitamine ruikt niet lekker voor die lieve stekertjes en dus blijven ze bij mij weg. Haal het hier in de apotheek veel goedkoper en ik heb het idee dat het ook sterker of anders is. Tijgerbalsam zou ook helpen maar alleen die lucht al…
Ik bedoelde 2 verschillende vitamine B idd. ook de b12 en de b1. bij mij hielp het dus niet. Maar 5000 mg. was ook niet te koop bij de apotheek. Maar ja, in Indonesië dus wel begrijp ik. Ik had in Candi Dasa een hoestdrank die in Nederland niet eens verkocht mocht worden. Bij mij hielp het niet maar bij mijn reisgenoot werkte het meteen. Hij heeft meteen wat flessen mee naar huis genomen. Zo zie je maar weer…
Maarre…ik wou dat het werkte die B-vitamine bij me want had 3 div. soorten muggenspul bij me (ook Off wat ik op Bali kocht en bij anderen hielp) maar dat hielp ook niet. En mailariatabletten daar ben ik huiverig van omdat ik van veel dingen de kleinste bijwerkingen al last heb…Dus tja…vandaar dat ik ook mijn hoop had gezet afgelopen keer op de vitamine B12+1…
Bescherming tegen muggen is eigenlijk simpel, insmeren met deet 50% en na zonsondergang bedekkende kleding dragen. Lange broeken, lange mouwen, sokken en alle blote delen insmeren. Nooit last gehad.
B12 5000mqg iedere dag is ook een optie, niet gevaarlijk zoals geschreven het overschot plas je uit, en daarbij is het ook nog een energie spender , wat je hier goed kan gebruiken.
Er moet toch een oplossing voor jou zijn.! Vermijd stilstaand water ook een kritisch oog in een mandi bak. Als je buiten zit een doorgesneden citroen naast je , of lemongras. Off helpt mij ook niet, maar wel de goedkoopste creme -lotion Dee-Dee.!! Alles uitgeprobeerd in die 10 jaar hier.
In hotels even checken of er veel stof is, daar zijn dan die lieverdjes ook. Cica,s en Gecko,s -Tokkeh 's eten die insecten dus niet wegjagen. Buiten een ventilator laten draaien…
Meer valt me niet in op het moment, maar Dee-Dee is een groene verpakking en kost Rp 4000,-
per tube.
Op Bali komt ook Malaria voor, niet in die mate als op de andere eilanden.
Wil je naar Lombok waar malaria wel voorkomt eerst wachten met innemen van die pillen tot je griepverschijnselen hebt. Ik begrijp dat je in november hier bent. Wees snel en haal een griepprik bij de huisarts , dan kan je die verschijnselen tenminste uitsluiten en zeg erbij waar je heengaat.
Ik was in maart op Lombok en met boottocht naar wat eilanden zoals Moyo, Rinca, Komodo. Heb dus geen malariatabletten geslikt. Voor Bali hoeft het niet (ook v.d. GGD niet. Voor dat andere waar ik geweest ben dus eigenlijk wel maar ja… dus niet genomen.
Ik ga niet a.s. november maar volgend jaar pas. In Bali vrijwilligerswerk en in de weekenden missch. wat uitstapjes en missch. nog Lombok. Erna nog kleine vakantie Sumatra. Misschien, heb nog alle tijd om alles uit te dokteren (hihi…leuke woordspeling in dit geval)
Enne…griepprik noooooit meer. Heb 'm jaren gehad (val in risicogroep) was ondanks dat bijna de hele winter ziek!! Het is troep en commercieel (goed voor de farmacieutische industrie). Vorig jaar heb ik 'm NIET gehaald en…ik ben de hele winter niet ziek geweest en als ik iets voelde opkomen nam ik eachinaforce-bruistabletten…Dusse…zo zie je maar weer.