hoe ziet een dag in Lwengo eruit?

(origineel bericht op be-more.nl)

hoe ziet een dag in Lwengo eruit?

Hallo allemaal.

Dit wordt mijn laatste bericht. Zoals je hebt kunnen zien zijn er al een paar berichten vanuit Nederland verzonden. Oorzaak In Uganda weinig gelegenheid om te internetten.
Hoe zag voor mij een dag in Lwengo Nakyenyi eruit?
's Morgens om 7 uur wordt het hier licht. Als ik rond 6.30u met koplampje de latrine bezoek zijn er al kinderen met lege jerrycans op weg naar de waterpomp of vijvertje. De zelfde kinderen komen dan zingend en lachend met het gewicht van 20 liter {vies} water op hun hoofd een uurtje later weer voorbij.

Ons ontbijt bestaat uit toast met (hollands zoet beleg), eventueel een hard gekookt eitje, koffie of thee en een bak met vers fruit.

Om 8.30 u/ 9u staat onze lokale staf klaar om te vertrekken. Voor elke activiteit gaan er twee, soms drie stafleden mee en ook onze groep van vijf wordt verdeeld. We hebben twee bodaboda’s, die rijden een paar keer op en neer (met minimaal twee passagiers) om ieder op zijn bestemming te brengen. Onbeschrijfelijk wat een feest om zo ’s morgens in alle vroegte op de bodaboda de streek te verkennen en op plekjes te komen waar de tijd gedurende eeuwen blijkt stil te staan. ……
In een schema staat precies welke activiteiten op die dag gepland zijn. Ik schreef al over stoven bouwen, was racks in elkaar zetten of familiebezoek afleggen. De werkzaamheden in de ochtend duren ongeveer tot 13 uur. Dit zijn voor mij de mooiste momenten van de dag. Samen met de lokale mensen de handen uit de mouwen steken en iets tastbaar maken met sobere middelen. (takken, bananenstammen, bananenbladeren, zand, water, gras,……)
In het kort wil ik nog 2 activiteiten noemen die in het ochtend plaatsvinden. Namelijk helpen in het health center en de watertanks bouwen.
<u>In het health center</u> helpen we met de administratie bij de inentingen en bij het afgeven van medicijnen. Of we helpen bij het wegen van de baby’s en kleintjes in een hangweegschaal en noteren het gewicht op een daarvoor bestemd formulier, waarop ook de inentingen en gebruikte medicijnen vermeld staan. Maar wanneer een moeder haar formulier niet bij heeft of kwijt is, wordt er gewoon een nieuwe gemaakt en zijn alle vorige gegevens verloren. .
<u>En dan iets over de watertanks.</u> Deze worden gebouwd in de buurt van een aantal huisjes zodat meerdere gezinnen gebruik kunnen maken van het opgevangen regenwater. Zo moeten de kinderen niet meer in alle vroegte en na schooltijd de soms onveilige weg lopen om bij een waterpomp of vijver te komen. Onveilig omdat kinderen een makkelijke prooi zijn om verkracht te worden. In een watertank wordt regenwater verzamelt, die dan nog gekookt moet worden vooraleer het gedronken mag worden. Dit gebeurt niet altijd, maar het is in ieder geval beter dan slootwater. Het bouwen is een heel karwei. Van te voren worden de stenen gemaakt en gedroogd/ gebakken. Daar zijn speciale mallen voor met en iets gebogen vorm. Voor het bouwen van een tank komen wel professionele bouwvakkers aan te passen, die betaald moeten worden. Met hun waterpas zorgen ze ervoor dat de opbouw volgens de regels van de kunst gebeurt. Cement wordt met de hand gemaakt en truffels zijn aanwezig om de boel buiten en binnen te stuken. Een tank is een aantal meters hoog en dus moet er tussendoor een trapje gemaakt worden om zowel de binnen- als de buitenkant te stuken. Wij worden vooral ingezet als hulpje en om te stuken. Het regenwater op het dak komt via een goot en pijp terecht in de tank en daar het in Uganda regelmatig regent (vooral in de 2 regenseizoenen) is de voorraad opslaan een geweldige vooruitgang. In een tank kan ongeveer 20.000 liter bewaard worden. Het dak bestaat uit golfplaten en onderin wordt een kraantje gemonteerd om water te tanken.

Rond 13.30u / 14u staat het diner op tafel: droge rijst, gekookte aardappelen met een beetje tomatensaus, bruine bonen of kikkerbonen, pompoen en koolsalade. Als toetje fruit.
Na de middag zijn er weer activiteiten: readingclub op school, verschillende womanclubs bezoeken, familiebezoeken, of iets leuk ondernemen met de disable children. Deze activiteiten doen we tot ongeveer 17u en om 18u staat het eten weer op tafel: rolex met gebakken ei of/en met tomaat; maar soms ook pasta of samosas gevuld met groenten.

En ja om 19u is het donker. Heel veel mensen hebben geen licht dus dan houdt het leven op.
Daar de elektriciteit vaak uitvalt hebben ook wij regelmatig geen licht. Dan maar vroeg in bed kruipen onder een muskietennet en nog een beetje lezen…. Want morgen is het weer vroeg licht.
De maand Afrika zit er voor mij op. Ik heb ongelooflijk genoten van deze unieke ervaringen Heel veel beelden staan op mijn netvlies gegrift. Ondanks de armoede zie ik de lachende kinderen en de vrolijke gezichten van de volwassenen. Misschien komt het door de altijd schijnende zon.

(origineel bericht op be-more.nl)