Hoe vertellen aan je omgeving / ouders?

Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw en ben zoals de meeste behoorlijk verliefd op mijn lieve O.
Ik ken hem nu al ongeveer een jaar een half, maar heb pas sinds kort een relatie met hem. Ik zie hem echt super graag en hij mij ook.
Maar nu het probleem, ik ben 18 jaar en heb nooit echt een goeie band met mijn ouders gehad. Ik heb het al tegen mijn beste vriendin gezegd over O. en ik word niet echt gesteund door hun. En dat maakt mij zoooo ongelukkig. Gisteren nog zei mijn beste vriendin, ik wens u een goed BELGISCH lief terwijl ze maar al te goed over O. afweet. Ze heeft hem zelf al gezien dus ze weet dat het een goeie jongen is.
Ik moet het nu dus ook nog aan mijn ouders vertellen, want ik ben van plan om in april naar daar te gaan ( hij heeft nu nog dienst). Maar aangezien ik nog thuis woon heb ik toestemming van mijn ouders nodig.
Nu daar knelt het schoentje. Op kerstavond waren ze over turken bezig en wie daar iets mee begint dat dat ongelofelijk naief en dom is. Want ze zijn daar nog zo anders en het is niet mogelijk om als westerse vrouw daar gelukkig te worden…
Als je zulke verhalen hoort dan durf ik het thuis gewoon niet meer te zeggen, we hebben nu al zo vaak ruzie. Ik schaam me absoluut niet voor hem, maar als je telkens negatieve commentaar hoort dan zeg je liever niets meer…
Iemand die ook voor deze moeilijkheid heeft gestaan? En hoe hebben jullie het jullie omgeving verteld?

Liefs

lobje welkom hier, ik ga voor je nadenken om je verstandige woorden te geven. Misschien is het ondertussen een idee om eens te kijken bij tlk daar zitten allemaal meiden met een relatie of gebroken of wat dan ook, maar zijn net 4 nieuwe meiden bij en meiden met langere relatie en zij kunnen ook goed advies geven! maar ik ga nadenken!

Lobje* allereerst, wat kt dat je allerbeste vriendin zo’n opmerking maakt, terwijl ze weet van het bestaan van O en dat jij stapel bent op deze jongen.
Er zijn in het verleden en heden best veel meiden geweest waarvan de ouders en omgeving het niet accepteren en er zelfs rasistisch tegenover staan. Tenminste dat haal ik ook bij jou eruit, door de discussie over turken. Eigenlijk was dat een goed moment geweest, maar goed die is nu te laat.
Ik snap dat je het eng vindt om te vertellen, je bent jong en je hebt ouders waar je niet mee overweg kan en dan moet je ook nog eens gaan vertellen dat je een relatie hebt met een TURK, wat in hun ogen ondenkbaar is.
Maar je zegt je hebt hun toestemming nodig, maar dat hoef je niet, je bent 18 jaar bijna of helemaal dus dan is dat niet meer nodig en kan je gewoon boeken of ze het nou leuk vinden of niet…!
**
Hoe vertel je zoiets… IK zou er voor kiezen om ze te zeggen pap mam ik vind het moeilijk om het te zeggen en weet dat jullie boos worden, maar ik heb al 1,5 jaar een relatie met een turk en of jullie het leuk vinden of niet als ik 18 ben ga ik naar hem toe!
**
daarna zul je een boel boze opmerkingen krijgen en beschuldigingen en vooroordelen etc. En wie weet wat er allemaal kan gebeuren, maar het gekke is, we denken altijd aan het ergste en vaak is daarna de opmerking, nou dat viel me mee.
**
Gooi die BOM meid, het blijft hoe dan ook in hun ogen verschrikkelijk nieuws, maar jij houdt van deze jongen en omgekeerd en tja dan moet het een keer gezegd worden en dan voel jij je beter omdat je je grote geheim kwijt bent, daarnaast kan je er altijd voor kiezen om op het topic wat ik gister zei mee te praten aangezien daar meiden zijn die je helemaal begrijpen en dat is ook lekker als de rest van je omgeving je niet snapt!!!
**
Ik wens je succes met wat je ook gaat doen, maar het moet eruit! En wat er daarna gebeurt zie je daarna wel weer!
**
Dit is mijn advies, maar misschien denken andere mensen er wel heel anders over… dus wacht eerst meer reacties af, kijken hoeveel er mee eens zijn hoeveel mee oneens!
**
succes!!!

Hey Lobje,

Leuk, nog een Belgische meid op het forum! :slight_smile:

Je verhaal treft, want afgelopen donderdag heb ik het aan mijn moeder verteld. Ik was eigenlijk pas van plan het omstreeks april te vertellen omdat ik nog maar sinds november samen ben met K (ontmoet in juli), maar m’n vader is erg ziek en ik ga volgend weekend naar K toe dus moest ik haar wel zeggen dat ik er niet zou zijn dit weekend.

Nou, de reactie was niet goed. Ik zal je zeggen wat ze gezegd heeft zodat je misschien met zulke reacties rekening kan houden.

Ze vond dat ik heel m’n opvoeding en alles wat ze in me geïnvesteerd heeft gewoon weggooi. Ze zei tevens dat m’n ‘klok tikt’ en ik dus op dit moment niet meer met zo’n ‘zever’ moet afkomen (ik ben 27 dus dat geldt alvast niet voor jou, kan je dan zo ook zeggen, ‘ik ben nog jong en kan gerust nog wat proberen’).

En dan was er natuurlijk het feit dat hij maar ‘een onnozele barman’ is, daar kan ze ook niet mee leven.

Oh ja en ze heeft een nicht die destijds met een Afrikaan is getrouwd, die kerel heeft die nicht bestolen van al haar bezittingen én haar kinderen, die nicht heeft vorig jaar zelfmoord gepleegd dus voor m’n moeder staat het nu al zwart op wit geschreven hoe ik aan m’n einde zal komen :wink:

Nou, goed om te weten is wel dat m’n ma nogal zot is eigenlijk.

MAAR wat ik je zou aanraden: wacht alleszins af tot je 100% zeker bent over je relatie. Het heeft m.i. geen zin om die rotte situatie mee te maken zonder dat je 100 (of 99 :slight_smile: ) procent zeker bent.

Als je dat bent, zou ik het toch op een gegeven moment zeggen. Wanneer je het zegt zou ik de positieve kanten benadrukken: zeggen dat je echt zeker bent en dat hij ook van zijn kant toont dat hij het meent (want wij worden als vrouw toch afgedaan als emotionele kippen die niet meer kunnen nadenken), en dat je geen domme dingen zal doen.

Laat zien dat je er echt over nagedacht hebt en dat jullie zeker zijn van elkaar, en met elkaar verder willen.

En je kan voorstellen om er echt altijd eerlijk over te zijn met hen en in samenspraak met hen je vakantie te boeken (ik zou het eerder in het begin zo voorstellen dat je hen er echt in wil betrekken dan te zeggen dat je gaat met of zonder hun toestemming, want dan zet je hen voor het blok en voelen ze zich sowieso aangevallen). Vaak loopt zoiets fout omdat er geen goede communicatie is, jij gaat er van uit dat ze slecht zullen reageren dus je bent misschien geneigd het wat bot te formuleren, zij krijgen een ingrijpende boodschap van hun dochter op een botte manier en worden op hun beurt bevestigd in hun ‘negatieve’ ideeën over jou.

Stel het voor als dat je het echt met hen wou delen omdat je hun mening belangrijk vindt.

Misschien kan je ook voorstellen dat ze hem eens ontmoeten op MSN? Of eventueel, omdat je nog jong bent, nagaan of ze geen contact kunnen hebben met zijn ouders die dan kunnen bevestigen dat ze een oogje in’t zeil zullen houden?

Als ze echt slecht reageren kan je nog altijd zeggen dat je toch je zin doet.

En uiteindelijk vrees ik dat het erg moeilijk is om mensen van hun vooroordelen te doen afstappen, het zal pas geleidelijk aan zijn wanneer ze zien dat het echt wel lukt en dat je echt gelukkig bent, dat ze zullen bijdraaien.

Los daarvan vind ik het ook een nare opmerking van je vriendin, en als ze echt je vriendin is zou ik haar daar toch eens op aanspreken!

Het is alleszins erg moeilijk, en dat weten we hier allemaal, dus je bent alvast meer dan welkom wanneer je je ei kwijt wilt! Ik zit hier zelf ook nog niet zo lang maar het is onvoorstelbaar wat ik aan dit forum al gehad heb!

Succes meis!

Eerst en vooral super hard bedankt!

Als ik dit allemaal lees maakt het mij wel wat rustiger. Ooit zal ik het toch moeten zeggen en ze zullen indd in shock zijn, maar uiteindelijk het blijven indd je ouders.

Ik hoop gewoon dat ze me een beetje steunen, want dat vind ik het moeilijkste aan heel het verhaal. Van de mensen van wie ik verwachte dat ze mij zeker gingen steunen, die doen het niet en dat kwetst mij het meest.
Maar jullie hebben wel gelijk dat ik niet al op voorhand moet verwachten dat ze slecht gaan reageren, dat beïnvloed alleen maar mijn manier van vertellen.

ps: Liesje, wat toevallig ik ben niet alleen van belgie, maar ook van Aalst :stuck_out_tongue:

hey lobje…

als ik jou was, zou ik het hen ook gewoon op een rustige manier vertellen.
en of ze het er nu mee eens zijn of niet, het is jouw leven en je bent oud genoeg om je eigen beslissingen te nemen.

natuurlijk lastig om te moeten aanhoren dat geen enkele turk deugt…maar dat valt wel mee…ik ken er genoeg die wel deugen :wink:

ik denk dat iedere ouder gewoon wil dat zn kind gelukkig is…en of dat nou met een belg een rus of een turk is, maakt dan niet zo heel veel uit…

succer ermee

groetjes
filiz

Lobje kom je uit dezelfde buurt als liejse? Dan is het helemaal makkelijk kan je misschien de eerste keer samen vliegen, maakt het voor je ouders nog makkelijker omdat er een volwassen persoon meegaat :wink: Er zijn nog 2 meiden uit belgie namenlijk fieeh en svelfu 2 meiden die elkaar hier ontmoet hebben en sindsdien met elkaar naar hun askims vliegen!

oooh wat leuk! Mutlu, is Pookie trouwens ook niet van België? We beginnen te groeien in aantal! :smiley:

Lobje als je eens wil bijpraten stuur me gerust een persoonlijk bericht! We kunnen ook op FB of MSN babbelen.

Alleszins veel courage gewenst, ik hoop dat je eruit geraakt!

En dat samen vliegen is zeker een goed idee, tenzij je natuurlijk naar de andere kant van Turkije moet :wink:

klopt pookie ook idd! en birgul ook, maar die komt niet vaak heel soms even langs, voorheen vaker! Ja als jullie de andere kant op moeten is het lastig,maar anders gezelliger dan in je eentje en makkelijker om te overtuigen!

Ik ga in april naar Bodrum :).
Hij werkt daar dus daar samen heerlijke week beleven.
Heeft er trouwens iemand een goede site voor goedkope vliegtuigtickets?

En toch blijf ik met alles strubbelen ondanks jullie goeie raad. Ik durf het gewoon niet, ik heb nooit kunnen praten met mijn ouders, over niets. Ik vind het zo moeilijk om dat nu wel te doen :slight_smile:

Lobje, wat een lastige situatie, meid! Ik herken je verhaal wel, ook ik heb het mn ouders nog niet verteld… Lastig he! zeker als je nog 18 bent, das nog best wel jong, wat het nog extra moeilijk maakt om al helemaal je eigen weg te gaan, tegen je ouders in als dat nodig zou zijn… (ik ben 26)

Ik sluit me helemaal bij de wijze woorden van Liesje aan. Probeer eerst helemaal zeker van je relatie en je beslissing te zijn. Probeer het met je ouders te delen om dat je het met ze WIL delen… en laat idd weten dat je het belangrijk vindt dat zij ervanaf weten en je daarin open wilt zijn. Als dat niet werkt, kan je er alsnog voor kiezen je eigen weg te gaan, tegen je ouders in… maar dat maakt vaak meer stuk dan je lief is.

Wat rot van je vriendin! dat mag je ook gewoon tegen haar zeggen hoor, dat ze je daar pijn mee doet. missch bedoelde ze het niet zo, maar voorziet ze moeilijkheden…

Nou meis, sterkte en als je nog wat wilt weten, gewoon vragen hoor! En zoals Mutlu al zei, kom eens ff gezellig neuzen bij het andere forum… is erg gezellig en iedereen begrijpt de situatie omdat ze het meestal zelf ook hebben meegemaakt.

knuffel, ansje

lobje mijn relasie is nu over, maar volgens mij is het bij je moeder nooit goed dus gewoon vertellen! In haar ogeuh doe je niks goed dus een relasie ook niet dus wat is het probleem?
Ik heb het me moeder ook gezegd en ze was woedend, so what, dat is ze meer als de helft van de tijd, sta er bove je bent bijna 18 tijd om op eigeuh benen te gaan staan! En dit is jouw keuze of ze er blij mee is of nie en wat je nu al weet is dat ze dat niet is!
Wel kut van je vriendin die zou ik ook links laten liggen, wie weet maak je hier wel leukeuh anderer vriendinnen volgens mij was fieeh haar vriendin in het begin ok gemeen, maar weet niet meer zeker
succes kies voor jezelf iig !