Al eens eerder op dit forum een topic gepost omdat Costa Rica al lange tijd in mijn hoofd zit. Nu ben ik zelf vier keer buiten Europa geweest waarvan drie keer in Afrika (Zuidelijk deel en Madagascar). Ik ben gek van dit continent, maar de natuur in Costa Rica spreekt me ook aan. Alleen vraag ik me wel af (aangezien ik steeds vaker Costa Rica als ideale reisbestemming hoor) hoe toeristisch CR eigenlijk is? Madagascar is nog niet toeristisch, behalve in de nationale parken. Wegen zijn niet heel goed, weinig keus in hotels/restaurants. In de reisgroep afgelopen jaar hoorde ik dat CR ook nog niet compleet ‘geasfalteerd’ en vol staat met hotels (even extreem gezegd), maar ik lees ook dat er parken zeer druk bezocht worden (niet alleen Manuel Antonio). Kijk, alleen loop je nergens meer op de wereld, dat begrijp ik echt wel, maar wat is/zijn jullie ervaring(en)?
Voor een deel is Costa Rica toeristisch. Vooral de Pacific kust in de provincie Guanacaste, Manuel Antonio, Monteverde en La Fortuna.
Verder zijn er nog heel wat minder toeristische gebieden.
Het binnenland en het zuiden zijn twee voorbeelden.
Met een huurauto 4WD kun je heel goed het land bereizen.
De belangrijkste doorgaande wegen zijn geasfalteerd, maar regelmatig zul je zeker in de niet toeristische gebieden terecht komen op een niet geasfalteerde weg.
Costa Rica is 25% groter dan Nederland, heeft 25% van het aantal inwoners, met de central valley als drukst bezette plek. Volgens de vliegtax inkomsten gaan er vanaf SJO jaarlijks 1 miljoen mensen de lucht in. Er zijn voldoende plekken om je alleen op de wereld te voelen. Wil je weinig toeristen tegen komen, dan ga je in het regen seizoen
Maar alle gekheid op een stokje, op de meest prachtige stranden voel je je nog alleen (ook in Manuel Antonio), hotels liggen nauwelijks in het zicht.
Costa Rica is zoals vorige schrijfers al melden op bepaalde plekken toeristisch, als je daar niet van houd zijn die gemakkelijk te mijden. Reisboeken als de Lonely Planet geven veel aandacht aan juist die toeristische plekken, dus als je op stap gaat het tegenovergestelde doen van wat de Lonely Planet uitgebreid beschrijft. Rincon de la Vieja, Los Chiles, Puerto Viejo de Sarapiqui in het noorden, de Orosi vallei en San Gerardo de Dota ten zuiden van San José, en dan verder naar het zuiden San Vito, en Pavones. Natuurlijk het natuurpark Corcovado, en dan de kuststrook ten zuiden van Manuel Antonio/Quepos tot aan Palmar zijn van die plekken waar het allemaal niet erg toeristisch is. Kom je in de maanden mei, juni of oktober en november dan is het overal erg rustig en loop je alleen in het natuurpark of op het strand.