2 weken costa rica

De eerste 2 weken van juni plannen we te gaan naar costa rica. We zijn er nog niet uit of het een indiviudele reis wordt (met het huren van een 4*4) of een groepsreis. Hoe bevalt het autorijden daar? Heb er eigenlijk wat schrik van, ook omdat het regenseizoen is en de wegen dan misschien niet meer zo toegankelijk zijn en de rivieren diep? of heb ik het hier helemaal mis? En is het wel veilig genoeg om met 2 alleen rond te reizen?

ons programma is momenteel het volgende, als iemand suggesties heeft, altijd welkom
aankomst san jose, volgende dag vertrekken naar tortuguero NP, daarna naar Cahuita NP, dan sarapiqui, dan el arenal, dan monteverde, dan rincon de la vieja en dan als laatste manuel antonio.

Benieuwd naar de reacties
we willen in ieder geval snorkelen!

Je kunt prima zelf dingen ondernemen.
Kijk op de site van www.lagaritabedandbreakfast.com. Een prachtige B&B .
Zij halen je op van het vliegtuigen helpen je bij het plannen van de vakantie. Een prachtige plek om je vakantie te beginnen, vandaar kan je al vanalles bekijken.
Als je auto rijdt moet je dat overdag doen. De wegen zijn soms niet al te best, maar bij dag kan je het prima doen. De mensen zijn heel aardig in Costa rica.

iemand ervaring met individuele reizen via koning aap?

Hallo Flugwai,

Koop een Lonely Planet, en je zal zien dat het makkelijk zelf te doen is.

Ik zou niet zelf gaan rijden, de wegen zijn slecht, en de bochtige, vaak steile parcoursen alleen voor de ervaren en ter plekke bekende coureurs. De bussen zijn prima, en als die niet rijden is een taxi ook goed.

Torteguero en Cahuita zou ik er een van kiezen, Cahuita met zijn reggae-sfeer is dan bij mij favoriet.

Ik was ook in juni in Costa Rica, en heb slechts een paar (heftige) buien meegemaakt…

Hans

Ben het niet geheel met Hans eens, want de doorgaande wegen zijn juist heel erg goed… Netjes geasfalteerd! De weg naar de Arenal vulkaan (echt een aanrader) is op den duur slecht, maar zorg ervoor dat je een 4x4 huurt dan is er geen enkel probleem.

Ben het ook niet met Hans eens. Je kunt prima zelf rijden. Doorgaande wegen zijn inderdaad goed. Bovendien bestaan de meeste zogenaamde ‘onverharde’ wegen niet uit zand, maar eerder uit wegen met stenen, stukjes rots en kuilen.
Kijk anders eens hier: http://www.prikpagina.nl/list.php?f=843
Daar zitten mensen die in CR zelf wonen en dagelijks op de hoogte zijn van de toestand van de wegen tijdens de regentijd. Bovendien komen op dat forum dagelijks heel wat meer mensen kijken dan hier.

dank je voor de reacties

ondertussen hebben we de route vastgelegd en hebben we een 4x4 gehuurd. 1juni vertrekken we. Ik vind het best wel spannend omdat het de eerste keer is dat we een niet-westers land bezoeken. Vooral spannend om daar te rijden, het feit dat we geen spaans kunnen en toch wat spanning over de veiligheid daar

Zoals ik hierboven al schreef: Kijk eens op http://www.prikpagina.nl/list.php?f=843 Er is hier een zoekfunctie. Toets daar trefwoorden (bijv. veiligheid, etc.) in waar je info over wilt hebben en je zult zien: er gaat een hele encyclopedie open aan antwoorden die mensen al eerder hebben gegeven over een bepaald onderwerp.
Veel mensen (vooral de jongere generatie) spreken Engels en verder kom je met handen- en voetenwerk ook een heel eind.
Zorg dat je een goede wegenkaart hebt (handig als je niet weet waar je bent), dan kun je gewoon aanwijzen waar je heen wilt en een goede reisgids.
Verder zijn de mensen ontzettend aardig en behulpzaam. Alleen in San Jose schijnen wijken te zijn waar je beter niet kunt komen. Laat verder geen waardevolle spullen in je auto liggen. Dat zou je hier in Nederland in een stad met criminaliteit ook niet doen. Gewoon gezond verstand gebruiken, dan valt het met die onveiligheid wel wat mee. Wij hebben niets mee gemaakt en wij hebben daar 3 weken ook in een 4 x 4 rond getuft.

Je kunt ook een GPS (TomTom) huren bij de auto.
En Costa Rica is wel degelijk een "westers"land, waar westerse gewoontes zijn. De Tico’s zijn erg aardige mensen en behulpzaam. En die spanning over veiligheid: Neem de gewone veiligheidsmaatregelen die je in elk ander land, inclusief Nederland, ook neemt: geen spullen onbeheerd in je auto laten liggen, je geld en paspoort niet op de voorbank leggen in een losse tas, enz. Een tip: neem een klein kabeltje met slot mee en maak daar je tassen en koffers mee vast achter in de auto. dat vindt een dief die snel iets uit je auto wil meenemen in een onbewaakt ogenblik niet fijn. Ga niet in het donker door de achterbuurten van San José lopen, rij nooit in het donker, zorg dat je op tijd bij het hotel bent. Er lopen soms koeien en paarden op de weg, uiteraard zonder verlichting. Soms een kuil in de weg, die je in het donker niet ziet.
Kortom ga gewoon lekker van je vakantie genieten in dit mooie land.

Flugwai, je kunt ook op onze (niet commerciele) site www.bjusterbaarlik.nl kijken voor een indruk. Ons reisverslag staat hier inmiddels en de 1e 17 dagen aan foto’s staan er ook op. Misschien krijg je zo een iets beter idee van wat je ongeveer kunt verwachten.

Zelf door Costa Rica reizen is geen probleem. Je ziet waarschijnlijk veel meer leuke plekjes dan wanneer je georganiseerd zou gaan! Wat betreft Tortuguero en Cahuita, ik vond beiden erg leuk. Tortuguero vanwege de omgeving, alleen al voor de boottocht erheen de moeite waard (ik ben heen gegaan vanaf Cariari terug naar Moin). Cahuita is een superrelaxed dorpje, ook echt de moeite waard.

Kijk ook even op: Auto huren in Costa Rica » Rondreizen | Riksja Travel en Costa Rica » Ontdek op jouw manier | Riksja Travel voor meer informatie over zelfrijden in Costa Rica.

Autohuur is toch de aangewezen manier van vervoer. Vooral omdat je zo je eigen route kunt rijden, kunt stoppen waar je wilt en het meest uit je Costa Rica reis kunt halen. Het wegennet is grotendeels geasfalteerd en doorgaans redelijk onderhouden. Wel zijn er een aantal trajecten met flink wat gaten en moet je toch rekening houden met gravel wegen, net daar waar je heen wilt, naar Monteverde, naar Rincon etc.

Succes met jullie keuze!