Costa Rica of Colombia?

hallo,

Mijn vriend en ik willen in augustus naar Zuid Amerika. Nu zitten we met een sowieso luxe probleem, maar gaan we naar Costa Rica of Colombia. Ik begrijp uit alle verhalen dat beide landen prachtig zijn en totaal anders.
Toch blijft die twijfel omdat we beide niet kennen.
Kan iemand hier iets over zeggen? het gaat over 3 weken in augustus.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

groet,
Liek

Colombia is een prachtig land. Ik ben er al zo´n 6 keer geweest. Dit komt omdat mijn vrouw Colombiaanse is.
Echter van de echte natuur kun je helaas nog niet genieten. Ondanks de vredesgesprekken zijn delen van het land
nog steeds onveilig. Ook kun je niet van stad naar stad rijden en moet je een binnenlandse vlucht nemen.
Wel kun je zo´n 3 uur rondom elke stad veilig rondreizen. Bogota met z´n koloniale wijk Candelaria, z´n zoutkathedraal en de Monseratte is de moeite waard. Ook het oude Cartagena, een koloniale stad is een bezoek waard. Medellin is een hele mooie schone moderne stad. Het Botero museum is een must. Ten zuiden van Medellin heb je de prachtige koffiestreek. Caldas. Ten westen van Medellin ligt de koloniale stad Sana Fe de Antioquia.
Wil je natuur zien, dan ben je beter uit in Costa Rica. In Costa Rica zijn weinig culturele zaken te bezoeken. Maar de natuur is indrukwekkend. En overal in het land anders.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

hoi Johan,

Bedankt voor je berichtje. Ik wist dat nog niet alles toegankelijk is maar dacht dat het iets veiliger zou zijn dan je zegt, jammer maar goed. Nogmaals dank voor je bericht.
Groet, Liek

Ik zeg: Nicaragua. Veel goedkoper en compacter.

Overigens herken ik helemaal niet het verhaal hierboven. In jan-feb 2013 was ik 5 weken in Colombia (waarvan 2 weken in mijn uppie). Ja bepaalde streken zijn no-go, maar heel veel mooie natuur kun je wel gewoon zien, bijvoorbeeld Valle de Cocora, El Cucuy…
En ik heb gewoon met de bus gereisd (en enkele vluchten om tijd te sparen).
Ik vond het een prima vakantieland. Wel vond ik het relatief duur. En de reisafstanden zijn gigantisch.
Mijn blog vind je hier: http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/10/tpod.html
En een foto-overzicht hier: www.pbase.com/cile/colombia

Nicaragua is half zo goedkoop en heeft prachtige natuur en veel cultuur. Tig vulkanen, leuke koloniale steden, strand, jungle, koffiegebieden, bergen… En het is een relatief klein land waardoor je met een paar uurtjes in de bus alweer op de volgende mooie plek zit.

Costa Rica schijnt twee keer zo duur te zijn als Nica, hoorde ik van alle reizigers daar.

Ik zou dus als eerste Nicaragua aanraden.
Zie blog met foto’s hier: http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/7/tpod.html
Of alleen foto’s: www.pbase.com/cile/nicaragua

Hoi Cecilia,
Bedankt voor je bericht. Het wordt steeds moeilijker lijkt wel :wink: Colombia is denk ik idd te groot. Nu de vraag Costa Rica of Nicaragua…we duiken er nog maar ns in.
Nogmaals bedankt iig!
groet,Liek

Ik zou je aanraden om eens wat blogs door te klikken in bijvoorbeeld www.waarbenjij.nu , van mensen die in beide landen zijn geweest. (Veel mensen reizen door meerdere landen in Midden-Amerika).
Zelf ken ik Costa Rica niet, alleen van de foto’s van bijzondere kikkertjes en van de verhalen over ‘twee keer zo duur’, en ik lees wel eens dat het echt alleen maar mooie natuur is daar, niet echt cultuur. Maar in die blogs lees je echt de ervaringen en vergelijkingen van die mensen die in beide landen geweest zijn.

In Nicaragua heb ik ook mooie natuur gezien en bijzondere vlinders, grote libelles en ook apen (op Ometepe eiland). Sowieso een erg leuk land en nog niet zo toeristisch. Ik denk dat je er geen spijt van kunt krijgen. Het gevaarlijke Managua zou ik dan wel overslaan. Je kunt direct na aankomst op het vliegveld een shuttlebusje of taxi nemen naar bijvoorbeeld Granada mooie stadje, of Masaya vulkaan.

Succes met kiezen! En als het lukt een ticket te vinden dat NIET via de paranoïde VS gaat, zou ik dat kiezen.

Hoi Cecilia,
Ben er idd mee bezig, de ervaringen.
dank voor je advies!
groet, Liek

Hallo Liek,

Prefereer je het beleven van cultuur en/of het bezoeken van koloniale steden dan is Costa Rica niet de beste keuze. In het Zuiden van Costa Rica’s Caribische kust vind je daarentegen wel de Afro-Caribische bevolking met barretjes aan het strand in rasta-sferen met bijbehorende Reggae-muziek. Voor natuur- en dierenliefhebbers is Costa Rica het land met uitstek. Costa Rica staat zelfs op de eerste plek in de wereld als het gaat om biodiversiteit per vierkante kilometer. Het is een klein land. Je kunt met het openbaar vervoer in één dag van de Pacifische kust naar Caribische kust reizen. Het is inderdaad een stuk duurder dan Nicaragua, maar dit kan soms erg afhangen van je keuze voor een verblijf- of eetplek. Bij een hostel kun je voor gemiddeld 10 dollar overnachten en bij de soda’s (kleine wegrestaurants) kun je voor 5 dollar per persoon een goede maaltijd nuttigen, inclusief drankje. Sommige tours die in het land aangeboden worden kunnen zeker aan de prijzige kant zijn.

Over hoe divers de fauna van Costa Rica is en welke dieren je er kunt spotten, zie ons volgende bericht. We hebben dit eerder gepost op een ander forum; waar je, als je keuze op Costa Rica valt, nog meer informatie vanaf kunt halen: http://costarica.startpagina.nl/prikbord/16592388/waar-spot-je-dieren-in-costa-rica#msg-16592388

Succes met je het maken van je keuze.

Mario en Manon

hallo Mario en Manon,

Dank voor jullie bericht. We hebben intussen besloten om naar CR te gaan, zitten nog in dubio of we dit per bus of huur auto doen.
Nog tips in deze?
groet,
Liek

Ik denk dat je best even bekijkt wat je allemaal wilt zien en hoe ver je dan komt met 3 weken. Ik ben er zelf ook 3 weken geweest, en ik ben overal geraakt met de bus, maar ik wilde ook niet alle uithoeken bezoeken. Als je dit wél wilt binnen 3 weken kan een auto wel wat handiger zijn. Maar als je niet gehaast bent kan het echt makkelijk met de bus, zo spaar je ook weer een boel geld uit.

Veel plezier in ieder geval, 't is er heel mooi!

hoi Eva,

Klinkt goed, bedankt voor de tip!
groet,Liek

Hallo Liek,

Jullie kunnen een gedeelte met een huurauto en het andere met het openbaar vervoer afleggen. In natuurgebieden als Tortuguero en Corcovado kun je niet met auto komen. Een auto huur je vanaf ongeveer $60 per dag. Een goede keus, gelet op zuinigheid, is de Suzuki Jimny. Deze kleine jeep wordt veel gebruikt door toeristen. Met de bus reizen gaat in Costa Rica heel goed. Naast het OV rijden er ook shuttle bussen, die toeristen van de ene naar andere veelbezochte plek in het land brengen; een comfortabele manier van reizen. Jullie zouden een mooie route kunnen uitstippelen langs vulkanen, watervallen, verlaten stranden en uiteraard niet te missen de natuurparken. De meest logische route is beginnen aan de Caribische kustzijde en dan langs de vulkanen in het Noorden af te dalen naar de Pacifische kust. Voor een bezoek aan het Noordelijke gedeelte van het land waar vulkanen zich bevinden maar ook natuurpark Monteverde is het huren van auto zeker een goede keus.

Succes met je reisvoorbereidingen.

Mario en Manon
Tipi Jungla ecolodge

met een huurauto kom je op plekken waar geen openbaar vervoer komt. Met het openbaar vervoer kom je eigenlijk alleen terecht bij de grotere highlights in Costa Rica. Met een huurautootje zie je zoveel meer en ben je flexibeler als je onderweg ineens van route wilt veranderen.

hoi Mario en Manon,

Ja bedacht ik mij ook al. Om het te combineren. Ik dacht voor het eerst om mijn wensen bij een bureau neer te leggen. De dame die ik sprak was niet bekent met diverse locaties. Bedacht mss beter het zelf te regelen. Weten jullie of er gemakkelijk plek is qua overnachting in de maand augustus? Of zijn de leukere/mooiere/minder dure dan weg als je t niet op voorhand boekt?

• Updated - - -

top bedankt voor al jullie tips!!!

Twee tips nog. Kijk voor autohuur eens op www.economycarrentals.com Zij bemiddelen wereldwijd voor heel veel verhuurmaatschappijen en bieden hele goede tarieven, met acties waarbij je eigen risico 0 is. Ze hebben prima contactmogelijkheden. Onze ervaring vorig jaar was prima. We kwamen via hen bij Thrifty terecht.
En dan mijn stokpaardje: als je Rincón de la Vieja op het programma hebt, kijk dan ook even op deze website: www.elsolverde.com Prima budgetaccomodatie met 4 sterren service. In Curubandé, op 10 kilometer van het nationale park. De beoordelingen op de website zeggen genoeg. Mocht je er komen, doe Gerard en Ingrid de groeten van ons (Willem en Ageeth, dan weten ze het na onze ervaringen van vorig jaar december wel). Het is klein, dus als iets wilt zou ik zo vroeg mogelijk boeken.
Je kunt bij hen niet eten (tenzij ze in de mood zijn en broodjes eigengemaakte kroketten willen maken) maar op loopafstand zijn drie restaurantjes.
Ze zijn vanuit Liberia ook prima bereikbaar met de bus, drie keer per dag, 40 minuten. Je stapt bij de aan het begin van het weggetje uit en Gerard regel vervoer naar en van Rincón de la Vieja. Dit voor als je net in de huurautoloze periode zit.

Nog een aanvulling, kijk ook eens bij www.cardelmar.nl Mooie duidelijke website, je kunt precies aangeven welke verzekering je exact wenst. Met en zonder eigen risico, met en zonder banden en ruiten meeverzekerd. En dan is het oppassen dat ze je in Costa Rica, bij Thrifty bijvoorbeeld, niets alsnog een zogenaamd noodzakelijke verzekering aansmeren.