Hoe snel naar torres te lopen in (te) strak reisschema?

Hallo allemaal,

Ik ga in oktober naar Brazilië-Chili-Argentinië. Ik vlieg op 6 oktober naar Sao Paulo en 28 oktober vanuit Buenos Aires weer terug naar Rome en Amsterdam.
Heb een beetje nagedacht over reisschema en heb, mede door wat goede vluchten van LAN Chile, dit schema in gedachten:

6: Amsterdam-Sao Paulo
7: Sao Paulo
8: Sao Paulo-Paraty met de bus
9: Paraty-Ilha Grande
10: Ilha Grande
11: Ilha Grande-Rio
12: Rio
13: Rio
14: Rio-Santiago met vliegtuig
15: Santiago
16: Santiago (met uitstapje Maipo valley, ben wijnliefhebber)
17: Santiago-Punta Arenas (vliegtuig) daarna meteen door naar Puerto Natales
18: Puerto Natales-Torres del Paine en misschien gelijk wandeling naar base Torres
19: Torres del Paine (wandeling naar base Torres als de 18e niet lukt) en daarna Puerto Natales
20: Puerto Natales-El Calafate
21: El Calafate-Perito Moreno
22: El Calafate
23: El Calafate-Buenos Aires vliegtuig
24: Buenos Aires
25: Buenos Aires
26: Buenos Aires
27: Buenos Aires
28: Buenos Aires-Rome
29: Rome-Amsterdam

Mijn vraag is of het schema rondom Torres del Paine-El Calafate een beetje haalbaar is. Heb niet de behoefte de hele W te doen bij Torres maar wil wel het natuurschoon van de base zien. Maar is het haalbaar 's-ochtends vroeg vanuit Puerto Natales naar Torres te reizen en dan nog eind van de middag naar de base te lopen en op tijd weer terug bij refugio Chileno (die ik voor ogen heb) te zijn? En als het slecht weer is de dag er op evt. te lopen en 's-middags weer terug naar Puerto Natales te kunnen?

Hallo Paul, als je beschikt over een redelijk goede conditie zal het je lukken om op dag 1 vanuit het startpunt de base te bereiken en voor het donker te overnachten in refugio Chileno (zorg dan zelf voor eten). Bij slecht/mistig weer kun je het beste naar refugio Chileno wandelen en dan de volgende dag naar de base gaan; het zal zeker mogelijk zijn een middagbus naar Pt-Natales te halen maar je kunt het dan niet heel rustig aandoen dus vroeg opstaan! Als reisbegeleider heb ik het meegemaakt dat een Belg perse s’nachts op pad wou gaan (vanaf het beginpunt van het park) om de zonsopkomst bij de Torres mee te maken. Erg gevaarlijk en niet aan te raden maar hij heeft het wel gedaan (en was de rest van de reis zwaar verkouden door de ontberingen).

Veel plezier.

Groeten Wietze de Jong
www.vakantiewoningchili.nl

volgens de lonely planet kun je in ongeveer 4 uur one way naar de torres waarvan het laatste uur zwaar klimmen is, het begin trouwens ook, wat wij ook hebben gedaan maar omdat we niet tot het eind wilden gaan zijn we toen omgedraaid.
als je de torres bij zonsopkomst wilt zien moet je overnachten in campamento torres.
dus om meteen dezelfde dag al de hele route te gaan lopen lijkt mij wat veel maar je kunt wel tot refugio chileno gaan en daar overnachten.
de busrit puerto natales-el calafate duurt ong. 5,5 uur, je hebt 1 dag perito moreno gepland wat wij toen ook wilden doen maar zijn de dag daarop weer terug gegaan omdat het zo’n indruk op ons maakte en het natuurgeweld zo enorm was, er vallen regelmatig ijsbrokken af van wel 60m. hoog.
mocht je verder nog rek hebben in je reisschema dan kun je nog 200 km. noordelijker gaan met de bus naar el chalten waar je mooie 1 of meerdaagse trektochten kunt maken rond de mount fitzroy, hier is het niet zo druk als torres del paine en toch vergelijkbaar.
succes