Hoe reis jij het liefst door Australië?

Drie keer in Australie geweest de eerste keer rond getourd met een camper en de overige keren met de auto van familie daar.
Hostels zijn er in overvloed en hoeven niet duur te zijn, wat mij altijd opviel was de gastvrijheid van de eigenaren van de hostels.

Ik geloof dat ik een lichte voorkeur begin te ontwikkelen om een deel met een auto te gaan rijden ipv met een camper. Dochter is niet zo heel erg van het kamperen, ik vind alles wel goed hoor. Een goed bed om in te slapen en je lekker kunnen douchen en het is dus ook nog goedkoper als je een beetje uitkijkt bij het kiezen van het hotel.
Ik denk er nu over om van Cairns naar Brisbane zelf te rijden.
Iemand dit ook gedaan? Hoe zijn de wegen? We zijn er in augustus, is het dan erg verlaten, kun je overal tanken en wat als ik pech krijg? En ook: hoe veel tijd zal ik voor dit traject uit moeten trekken? Ik heb maximaal een week of twee hiervoor denk ik zo.
Stans

Dit is geschreven door mijn vriendin Ellemay. Lees het maar eens rustig door. Gaat wel over Brisbane-Cairns. http://www.tripadvisor.com/GoListDetail-i18251-Brisbane_to_Cairns_driving_Coastal.html
Yeehaw

2 likes

Ik zal het eens rustig gaan lezen, het wordt toch ook tijd dat ik mijn Engels een beetje ga verbeteren, dit is een mooie manier om dat te doen, bedankt voor de link.

Ik denk dat je reizen per camper of auto best wel kan vergelijken. Daarbij kun je ook nog reizen per bus en reizen per OV betrekken. Alles heeft zo zijn voor- en nadelen. En zijn prijs. De camper komt veelal als duurste uit de bus, dan de auto/motels, de bus(pas)/hostels en OV/hostels. De laatste 2 worden vooral (maar niet alleen) door jongeren gebruikt (prijs/gezelligheid).

Het is al even geleden dat 'k nog op dit forum heb zitten lezen, maar ik wil toch even van de gelegenheid gebruik maken om een teaser van mijn ervaringen achter te laten.

Ik heb voorbije zomer (winterperiode in Europa) een rondreis gemaakt door het zuiden van Australië en door de outback van Alice Springs. Om een paar headliners op te sommen:

• Adelaide
  • Kangaroo Island
  • Port Camble
  • Great Ocean road
  • Melbourne
  • Mount Gambier
  • Sydney (tijdens de nieuwjaarsdagen)

Ik had me voorgenomen om vooraf niet veel te plannen. In Adelaide huurde ik een auto voor 3 weken en schafte me een pre-paid wireless internet connectie aan. Op basis van toerist info centers, mijn Lonely planet en feedback van andere backpackers trok ik van de ene plaats naar de andere. Ik reserveerde een bed van dag tot dag, behalve Sydney aangezien ik er tijdens de nieuwjaarsperiode verbleef.

Het was de eerste maal dat ik alleen op reis vertrok maar als ik er aan terug denk dan staat Australië bovenaan in mijn top 3, ik ga zeker en vast nog terug. De meest unieke ervaring die 'k in die maand beleefd heb? Overstromende woestijnen in Alice springs (onvoorstelbaar en onvergetelijk!).

Doch wil 'k er even bij vermelden, als je echt de autoback wil zien in Alice springs ea of wil rondtrekken op Kangaroo Island huur je beter een jeep (4 wheel drive). Met een auto of een camper is het daar moeilijk rijden. Voor andere verplaatsingen huur je best een standaard auto, anders is je verbruik veel te hoog.

Bedankt voor je verslag Knuppelbeer. Voor off highway Outback drives heb je zeker een 4x4 nodig maar de meeste verhuurbedrijven staan niet toe om off road te rijden, zelfs niet met een “gewone” 4wd.
Kangaroo Island kan je gemakkelijk met een gewone auto te bezoeken. De doorgaande wegen zijn allemaal verhard zoals naar Flinders Chase en Seal Bay. En met Port Camble bedoel je denk ik Port Campbell.
Yeehaw

Op dit moment zin we bezig met de voorbereidingen voor een reis naar Australië en tot nu toe lijkt het me het leukste om met verschillende vervoerstypes te reizen: dus een gedeelte met de trein (lekker achterover zitten en genieten van het landschap), een gedeelte met de auto (ultieme vrijheid) en voor de lange stukken het vliegtuig. We willen samen met de auto iets een kampeeruitrusting huren, dus zijn nu op zoek naar maatschappijen die dat aanbieden. Tips altijd welkom natuurlijk :wink:

Vliegtuig,om het mijzelf wat gemakkelijk te maken,moest ik ooit daar naar toe gaan.

Ik moet wel zeggen dat 'k op Kangaroo Island regelmatig offroad ging. :slight_smile:

Inderdaad…

Ik wil de url niet op het publiek forum zetten (om extra spam te vermijden) maar iemand die graag mijn foto’s wil zien, stuur me een berichtje en ik stuur je de url door.

Ik wil best wat tips geven Loves maar waar wil je naar toe? Welke tijd van het jaar? Hoe lang? etc etc.
Btw, genieten van het landschap uit een trein kan nogal tegenvallen. Veel van hetzelfde. Veel mensen die de trein nemen, en dan bedoel ik Indian Pacific of The Ghan, doen dit voor de trein(reis) zelf. Resp. 4500 en 3000 kms.
Yeehaw