Hoe om te gaan met waardepapieren als backpacker

Hallo mensen,

Ik ga binnenkort voor 4,5 maand naar vietnam,china,tibet,laos en thailand, maar ik vraag me af: hoe verberg je je geld, pinpassen/credicards, verzekeringspapieren, paspoort etc het beste als backpacker? Heeft iemand ervaring met reizen in die landen?

gr Daniel

Hoi Daniel,

ik heb een “holster” van het merk Active Leisure. Dit is zo’n dun tasje voor onder de kleren, alleen zit deze onder je arm. Echt onzichtbaar. Ik gebruik dat trouwens alleen op kritische plekken.

Verder nooit alles op 1 plek en vooral niet je paspoort in je ingecheckte bagage doen. Paspoort etcetera inscannen en een paar printjes verdelen in je bagage. Dit ook aan jezelf mailen, zodat je overal ter wereld aan je scans kunt komen.

Ook hebben veel cargo/afritsbroeken een geheim zakje aan de binnenzijde.

Ik ken alleen Cambodja en Thailand, maar heb daar niet echt zulke zorgen gehad moet ik zeggen. Het zijn heel fijne reislanden:thumbsup:

top dat zijn goede tip! bedankt roberts, hebben mensen nog meer tips of ideeen?

Ik heb ze meestal diep weggestopt in mijn daypack. Die tas heb ik altijd bij me, en kan evt afgesloten worden met een slotje.

Soms heb ik mijn spullen in zo’n dun onzichtbaar heuptasje. Dat heb ik dan heel losje omhangen, zodat het bandje niet toevallig uit mijn broek steekt. Nadeel is echter dat je het altijd voelt zitten, en dat je paspoort er niet mooier op wordt. Mijn oude paspoort had nl heel veel rood bruine pagina’s, omdat de inkt af ging geven door de warmte en het zweet!

wij nemen ook meestal alles mee in de dagrugzak.
maar we laten het ook wel vaak in het gh, in de backpack en dan de kamer afsluiten met een slotje.

Ik doe zelf altijd mijn paspoort in een plat heuptasje dat met een nylon koord in plaats van een riempje onder mijn kleding (broek ) draag. Zoals Jenny ook al aangaf voel je het altijd zitten,en vooral in de tropen word je paspoort er door het zweten niet mooier op. Ook heb ik dan nog een gewone heuptas die ik gewoon over mijn kleren heen draag zodat je het andere heuptasje onder mijn broek in ieder geval nooit kan zienzitten, en daar doe ik dan het geld in wat ik voor 1 dag denk nodig te hebben.

Ik heb ter plekke een buideltasje gekocht en die permanent onder mijn broek gedragen. Savonds onder mijn kussen gelegd. Dan kan je als het goed is weinig overkomen, tenzij je echt overvallen wordt, maar daar hoef je in die regio als je een beetje streetwise bent niet van uit te gaan.

https://www.mountainmailorder.co.za/v1/images/uploads/ASTASH_med.jpg

Zo’n ding heb ik, en dat werkt prima. Doordat het touwtje niet zichtbaar is (zoals bij een portemonneetje om je nek) weten mensen ook niet dat je iets bij je draagt. Als je bang bent dat je paspoort af gaat geven, kun je er nog een extra laag in stoppen die je paspoort bedekt.
Ik had hier mijn pasjes, paspoort en het grote geld altijd inzitten.
En inderdaad, 's nachts onder je kussen.

Een vraag in het verlengde:

Hoe doen jullie het als je bijvoorbeeld een 2daagse trekking maakt in de jungle. Laten jullie je backpack dan gewoon in een hostel? Kan je er dan wel vanuit gaan dat het er nog staat als je terug komt? :puke:

Ik heb mijn waardepapieren altijd bij me, ook bij een trekking.
Ik stop niks in mijn backpack wat ik niet zou kunnen missen, sowieso. Als ze mijn onderbroeken wil stelen, dan gun ik ze die. :wink:

ja zo’n tasje is erg handig

maar wat ik ook heb gedaan is alle waardevolle papieren inscannen en op je mail zetten.
mocht je hele tas gestolen worden(die kans is niet zo groot) heb je je belangrijke papieren toch online staan

Nog niet gelezen bij de antwoorden. Ik heb een riem met een rits aan de binnenkant, daar kunnen bankbiljetten in.
Verder laat ik nooit iets achter in guest houses, paspoort, pinpas en credit card hou ik altijd bij me.

hoi
ik begon ook heel braaf met mijn geldbuideltje (of hoe zo’n ding ook mag heten) onder mijn kleren. maar hoe ik het ook deed het was altijd wel zichtbaar. onder mijn borst of om mijn heup het maakte niets uit. verder hoor je regelmatig dat de dieven/oplichters daar ook niet gek zijn en echt wel weten dat je spullen onder je kleren verstopt. heb dus de rest van mijn reis alles wel in dat tasje gelaten en het opgevouwen in mijn daypack gedaan, zoveel mogelijk onderin zodat het niet zo opvalt als je tas open is omdat je er iets uit moet pakken. ook had ik belangrijke papieren adressen en nummers in mijn mailbox staan en kopieen in mijn grote backpack. had ook een reserve creditcard in mijn backpack maar die is dus gestolen door mijn eigen laconieke schuld. Mijn kabelslotje was kwijt dus heb een nachtbus genomen terwijl mijn grote tas niet op slot zat. stomme zet dus en niet aan te raden. Nu doe ik dus altijd mijn flightbag om mijn backpack en die maak ik vast met een slotje. met grof geweld kunnen ze er dus altijd gewoon in maar dan valt het je wel meteen op en niet pas als je in je guesthouse zit.
verder heb ik ook nog een slotje voo rmijn daypack voor de nachtelijke busritten en probeer ik altijd aan het raam te zitten met mijn tas bij mijn voeten zodat ze eerst langs mijn buurman/vrouw moeten.
maar kortom je moet je er vooral niet te druk om maken. het kan heel je reis verpesten als jeje steeds zorgen loopt te maken.
succes en groetjes