hoe naar laos en cambodja?

Hoi iedereen,

In februari 2011 willen mijn vriend en ik voor zes weken naar Laos en Cambodja gaan. Het is voor ons de eerste keer dat we gaan backpacken en hebben dus ook geen ervaring hierin.
Nu vroegen we ons af hoe we het best aan onze tocht beginnen:
rechtstreeks vliegen van Brussel naar Luang Prabang en dan op het einde van Phnom Phen naar Brussel? Of beter nu al een retourtje Brussel-Bangkok boeken en dan met de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai en van daaruit naar Laos?
Wie kan er ons helpen?
En hoe doe je het met geld? Neem je veel of weinig mee?
Kortom, alle info is welkom! Ook mensen die dezelfde periode zouden gaan, laat gerust van jullie horen!

groetjes,

Kelly

hey Kelly,

wat geld betreft overal zijn er wel bankautomaten dus hoef je je geen zorgen over te maken. Enkel zorgen dat je de optie in het buitenland geld afhalen op je pinpas hebt.

Zelf heb ik geen ervaring met beide landen maar mij aan het inlezen voor onze trip…

Voor heen en terugvlucht telkens vanaf een andere plek -laos en cambodja- heb ik geen idee.
't is wel zo dat je voor Bangkok aan redelijk goedkope tickets geraakt.
Vanuit het noorden van Thailand kan je in Chiang Khong makkelijk de grnes over met Laos Houeisai.
Na overland Laos kan je aan de Mekong delta Cambodja in.
Dom Kramlor-Veun Kham.

Hoe het precies met visa zit weet ik nu ook niet uit mijn hoofd… heb de papieren niet bij mij liggen momenteel.
Airasia heeft ook heel goedkope vluchten in Zuid oost Azie.

Bedankt voor jullie reacties!
BKK-flyers: de trotter en lonely planet liggen al klaar hoor, maar ik had eigenlijk graag de eerste stap al vastgelegd (boeken van vliegtickets) alvorens echt de trip beginnen plannen.
Nog een vraagje: zou het misschien ook een goed idee zijn om te vliegen op bangkok en dan vanuit bangkok naar Chiang Rai? Want in principe willen we nu niet in Thailand gaan reizen en zo snel mogelijk in Laos aankomen.
Maar dan is de vraag: we hebben via Edreams goedkope tickets gezien van Bangkok naar Chiang Rai. Boeken we die nu ook best alvast of kunnen we die in Bangkok zelf ook nog boeken? Zijn er dan meestal nog plaatsen of is dat dan duurder?
Ons plan was dus eigenlijk:
zo snel mogelijk tickets boeken via Ebookers Brussel-Bangkok retour (met Egyptair), vertrek 1 februari. Dan één overnachting boeken in Bangkok zelf (heeft men ons aangeraden voor het geval bagage zoek zou zijn en nagebracht zou moeten worden). En dan nu ook al tickets boeken via edreams voor Bangkok-Chiang Rai met vertrek op 3 februari.
Je lijkt mij een zeer ervaren iemand op dit vlak, dus vandaar dat ik je wil vragen of je dit haalbaar acht of dat jij het mssn ancers zou aanpakken?

hoi Kelly
ik wilde je graag nog een tip geven over de geldautomaten in Laos, die zijn nogal willekeurig in welke bankpassen ze wel en niet accepteren. dus als je rekeningen bij meerdere banken hebt zou ik al je pinpassen meenemen. bij ons accepteerde ie de triodos niet, en de rabopas van mijn vriend niet, maar mijn (exact dezelfde) rabopas gelukkig wel. Dus we waren blij dat we er 3 bij ons hadden.

veel plezier