Hoe lang nemen voor een reis in Peru

Wij willen ongeveer in november 2009 ca. 1 - 1,5 maand in Zuid-Amerika reizen. Eigenlijk zijn we nog totaal aan het orientieren waarheen allemaal precies. (We zitten nu een jaar in Suriname en willen dat afronden met wat meer van Zuid-Amerika zien)
Ik zou graag van jullie willen weten wat een mooie periode is om in Peru te reizen, hoeveel weken moet je er ongeveer voor uittrekken?

Ook zou ik graag willen weten hoe belangrijk het is om spaans te kunnen. Op dit moment kunnen we totaal nog geen Spaans. We denken wel over een cursus, maar ik twijfel eraan in hoeverre je in een korte tijd Spaans kan leren en je er een beetje mee kan redden.

Als je maar 1.5 maand hebt dan zou ik die geheel besteden aan Peru. Vergeet Noord-Peru niet, o.a. omgeving Chachapoyas, Celedin, Cajamarca, Chiclayo en Trujillo.

Wij zijn in 2006 drie weken door Peru getrokken en hebben lang niet alles gezien. Wij gingen van Lima via Pisco naar Nazca, van daar uit naar Arequipa, Lake Titicaca, Cusco, Machu Picchu en terug naar Lima.
Hier alleen heb je zeker al drie weken voor nodig. Dan zie je nog niets van het Noorden van Peru, met z’n regenwouden etc.
Waarschijnlijk dat je die 1.5 maand dus makkelijk alleen in Peru kunt doorbrengen.

Als je het goed wil doen kan je liever vanuit Suriname naar Equador; vanuit equador ga je met de bus/taxi over de grens (Tumbes) en ga je van plaats naar plaats en zo zie je heel Peru tot en met Arequipa, Lake Titicaca etc etc…Waar van Suriname zit je nu??

Ik zit in Paramaribo. We zitten ook nog erg te denken over Venezuela. Natuur daar schijnt ook erg mooi te zijn en vanaf Suriname kan je er geloof ik makkelijker komen. Het is lastig dat er vanuit Suriname zo weinig direct vluchten zijn.

Klopt, als je naar Curacao vliegt dan kom je eerder in Venezuela en vandaar kan je verder naar onder van Zuid Amerika. Ik geloof dat het aardig weer is in Suriname nu; warm. Succes.

Okee, dus Curacao is het beste als tussenstop om verder naar het zuiden te gaan van Zuid-Amerika? Het is best lastig om uit de vinden, wat nu de beste verbindingen zijn om ergens te komen.
Welke landen in Zuid-Amerika ben jij allemaal geweest en wat raad je me allemaal aan?

Het is best lastig om uit te zoeken, dat weet ik ook. Maar kijk zelf wat je wilt doen. Andere optie is vliegen naar Brazilië en dan rechtstreeks naar Peru; als je daar zo graag naartoe wilt. Ik geloof dat er vanuit Suriname één keer per week een vlucht naar Braz is; vraag het daar na. Vergelijk dan even de prijzen van deze twee mogelijkheden. Zelf heb ik Equador, Chili, Bolivia, Peru, Brazilië en de drie Guyanas bezocht. Suriname, waar je nu zit ken ik dus ook; prachtig land. Mooiste zou zijn als je kan afzakken vanaf Equador/Tumbes naar onderen richting Chili. Anders gewoon Braz - Lima en verder…

Bedankt voor de informatie. We gaan nog even orienteren wat er waar allemaal te zien en te doen is. En wat de mogelijkheden zijn, en wat qua reizen een beetje haalbaar is, en in 4-5 weken. Mooie natuur spreekt ons erg aan, maar als ik de Lonely planet van Zuid-Amerika doorkijk, kunnen we dat overal vinden…
Dus, wordt nog even denken. Waarschijnlijk gaan we vanaf daar niet meer terug naar Suriname, maar dan naar Nederland terug. Dus moeten we ook nog kijken vanwaar we weer terug naar NEderland kunnen vliegen.

Equador lijkt me ook mooi. Hoe vond jij dat? Iemand wees me erop om op de site van buitenlandse zaken te kijken voor de veiligheid van de landen. Maar als ik daar kijk zie ik bijna bij elk land in Zuid-Amerika veiligheidsrisico’s. Wat vond jij van de veiligheid in de verschillende landen van Zuid-Amerika?

Voor zover ik hoor, is het met de veiligheid in Venezuela het slechtst gesteld.

Je zegt dat je van mooie natuur houdt, maar wat bedoel je dan precies? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je na al het regenwoud in Suriname, juist op zoek bent naar iets heel anders.

Peru wordt meestal gekozen om z’n cultuur, alhoewel het ook prachtige natuur heeft (jungle, bergen, kustgebied; condors, lama’s en alpaca’s en vicuña’s, zeeleeuwen en pinguins, etc).

Een groot contrast met Suriname kun je vinden in Bolivia. De Salar de Uyuni is uniek op de wereld, met een gigantische zoutvlakte, gekleurde meren, grillige rotsen, vulkanische activiteit (bv. bubbelende moddergeisers en een hot spring waarin je kunt badderen), flamingo’s, mooie bergen. Zoek er maar eens wat foto’s van op op internet (Salar de Uyuni, Laguna Colorada, Laguna Verde).
Het is wel wat lastig om in Bolivia te komen, vluchten over grenzen heen zijn duur in Zuid-Amerika. Maar ben je eenmaal in het land dan is het reizen goedkoop (ongeveer EUR 15,- per persoon per dag).

Een klein beetje basis Spaans spreken maakt je reis vooral veel makkelijker en leuker. Mensen redden zich ook wel zonder, maar dan zul je nauwelijks gesprekken kunnen voeren. Bijna niemand spreekt Engels, zelfs niet in de hotels. Alleen bij toerbedrijfjes meestal wel. Maar als je bijvoorbeeld een buskaartje gaat kopen, heb je alweer Spaans nodig.
Als ik jullie was zou ik zeker een cursus gaan doen, vooral omdat het een taal is waar je je hele leven nog plezier van zult hebben in vele andere landen. Tijdens een cursus kun je het gevoel hebben dat je niks onthoudt en dat je nog niet veel zelf kunt zeggen. Maar als je dan eenmaal in Peru of een ander Spaanstalig land zit, zullen dingen wel snel weer boven komen drijven en heb je er wel heel veel aan. De onderwerpen waar je vooral aardig wat woorden voor zou moeten leren: accommodatie (‘is er warm water?’ / ‘mogen we de kamer eerst zien?’), vervoer, en eten.

Nou ja zoals gezegd zijn er ook miljoenen reizigers die het wel redden zonder Spaans, maar het is gewoon veel leuker als je gesprekjes kunt voeren met Peruanen op straat, in de winkel, naast je in het internetcafé of de bus… erg leuk om te leren hoe zij leven en tegen de wereld aan kijken.

Suerte,
Cécile