Voor zover ik hoor, is het met de veiligheid in Venezuela het slechtst gesteld.
Je zegt dat je van mooie natuur houdt, maar wat bedoel je dan precies? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je na al het regenwoud in Suriname, juist op zoek bent naar iets heel anders.
Peru wordt meestal gekozen om z’n cultuur, alhoewel het ook prachtige natuur heeft (jungle, bergen, kustgebied; condors, lama’s en alpaca’s en vicuña’s, zeeleeuwen en pinguins, etc).
Een groot contrast met Suriname kun je vinden in Bolivia. De Salar de Uyuni is uniek op de wereld, met een gigantische zoutvlakte, gekleurde meren, grillige rotsen, vulkanische activiteit (bv. bubbelende moddergeisers en een hot spring waarin je kunt badderen), flamingo’s, mooie bergen. Zoek er maar eens wat foto’s van op op internet (Salar de Uyuni, Laguna Colorada, Laguna Verde).
Het is wel wat lastig om in Bolivia te komen, vluchten over grenzen heen zijn duur in Zuid-Amerika. Maar ben je eenmaal in het land dan is het reizen goedkoop (ongeveer EUR 15,- per persoon per dag).
Een klein beetje basis Spaans spreken maakt je reis vooral veel makkelijker en leuker. Mensen redden zich ook wel zonder, maar dan zul je nauwelijks gesprekken kunnen voeren. Bijna niemand spreekt Engels, zelfs niet in de hotels. Alleen bij toerbedrijfjes meestal wel. Maar als je bijvoorbeeld een buskaartje gaat kopen, heb je alweer Spaans nodig.
Als ik jullie was zou ik zeker een cursus gaan doen, vooral omdat het een taal is waar je je hele leven nog plezier van zult hebben in vele andere landen. Tijdens een cursus kun je het gevoel hebben dat je niks onthoudt en dat je nog niet veel zelf kunt zeggen. Maar als je dan eenmaal in Peru of een ander Spaanstalig land zit, zullen dingen wel snel weer boven komen drijven en heb je er wel heel veel aan. De onderwerpen waar je vooral aardig wat woorden voor zou moeten leren: accommodatie (‘is er warm water?’ / ‘mogen we de kamer eerst zien?’), vervoer, en eten.
Nou ja zoals gezegd zijn er ook miljoenen reizigers die het wel redden zonder Spaans, maar het is gewoon veel leuker als je gesprekjes kunt voeren met Peruanen op straat, in de winkel, naast je in het internetcafé of de bus… erg leuk om te leren hoe zij leven en tegen de wereld aan kijken.
Suerte,
Cécile