Over twee weken zal ik vertrekken naar Peru voor mijn reis in Zuid Amerika. De landen die ik wil aandoen zijn Peru, Chili en Argentinie. Mijn grote bezorgheid is dat ik te weinig heb vastgelegd oftewel vrijwel niets. Ik heb mijn hostel in Lima geboekt om daar twee dagen te verblijven en vervolgens door te vliegen naar Cuzco. Daar wil ik voor ongeveer drie weken een Spaanse talencursus volgen. Mijn grote vraag is of ik van daaruit rustig kan bekijken wat ik verder wil gaan doen zonder in Nederland allemaal dingen te hebben vastgelegd. Oftwel al ‘tijd lerende wijs’ mijn reis te plannen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee ?
Dat is wat veel reizigers doen. En wel zo verstandig omdat je in Lima en vooral Cusco allerlei mensen zult spreken en een goed idee zult krijgen van wat je verder wilt doen. Vanuit Cusco is van alles te regelen. Bovendien loopt het drukke toeristenseizoen op zijn eind, dus plaats genoeg.
Er is trouwens wel wat voor te zeggen om in een land als Peru nooit veel van te voren vast te leggen omdat door stakingen, wegblokkades, natuurgeweld, enz. of gewoon nieuwe informatie, zo af en toe een reisprogramma toch moet worden aangepast. Dus reis ongedwongen en onbezorgd. http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Het enige wat je van tevoren moet weten is of je genoeg geld hebt voor die landen. Snel reizen is duurder dan langzaam reizen. Hoeveel tijd heb je om te reizen na je cursus? En heb je uitgezocht hoeveel geld je ongeveer per week nodig hebt in Peru, Chili, Argentinië? (De kosten verschillen nogal per land.)
En het is wel handig om al te weten hoe je weer thuis komt… gaat je vlucht naar Europa vanuit Buenos Aires? Of moet je over land weer terug? In het laatste geval zou het wel handig zijn om ongeveer een handig rondje te bedenken zodat je niet dezelfde weg dubbel hoeft terug te reizen.
Mijn vlucht zal inderdaad retour gaan vanaf Buenos Aires. Verder heb ik uitgezocht wat in ongeveer per dag kwijt ben in de landen. Daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat Peru voor mij het goedkoopst zal zijn… Verder wil ik ook graag weten of ik trails naar Machu Picchu gewoon vanuit Cusco kan regelen, indien ik daar ben.
De trails naar Machu Picchu zoals de Salkantay of de Inca Jungle trail kun je gewoon in Cusco boeken, dat hoef je niet van tevoren te regelen. Voor de klassieke Inca Trail ben je al te laat, maar de alternatieve trails zijn ook erg mooi!
Ik weet niet of je ook tijd en geld hebt om een stukje Bolivia mee te pikken. De Uyuni zoutvlakte en omgeving zijn werkelijk fantastisch mooi en bizar. Je kunt een tour boeken in Uyuni die eindigt in San Pedro de Atacama, Chili (4 dagen, misschien bestaat het ook als 3-daagse tour). Een van de mooiste landschappen die ik ooit ter aarde heb gezien en ik ben op veel plekken geweest. Behalve een gigantische zoutvlakte en een hotel van zout (ook de bedden!), ook geisers en hot springs, felgekleurde meren (een knalrood en een felgroen), rare grillige rotsen, een soort eiland vol metershoge cactussen… en wat lama’s en vicuña’s, flamingo’s midden in de woestijn, en andere beesten.
Bolivia is ook redelijk goedkoop (nog ietsje goedkoper dan Peru). Met een Nederlands paspoort kun je gratis aan de grens een stempel (=visum) krijgen voor 30 dagen verblijf.
In principe heb ik nog geen retourdatum. Ik wil eerst drie weken Spaans om wat basis Spaans te kunnnen gebruiken. Vervolgens wil ik mijn plan maken. Dergelijke tips over Bolivie zijn derhalve zeer welkom !
Ik beaam wat Cecilia zegt.Ik heb de 3-daagse tour gedaan vanuit San Pedro de Atacama met eindbestemming Uyuni.(de 4-daagse keert dan gewoon terug naar San pedro)
Het is werkelijk een fantastische tocht.Ongeziene landschappen…alsof je op een andere planeet zit.
Vanuit San Pedro heb ik de Valle de la Luna gedaan met de mountainbike.Leuke dagtrip.
Geniet van je trip.Op 21 okt begin ik ook een rondreis vanuit Lima.