Enkele reis peru + verblijf en reistips gevraagd voor Zuid-Amerika

Hallo,

Als onervaren reizigers zitten mijn vriendin en ik met een aantal vragen. In het kort: Wij gaan in november naar Peru, Lima. Het idee is om spaanse lessen te gaan volgen in Lima om vervolgens vrijwilligerswerk in Ayacucho te gaan doen. Als we dat 2/3 maanden hebben gedaan is het plan om door Peru, Chili, Argentinië richting Brazilie te reizen om daar het WK 2014 mee te maken. We willen het graag lowbudget houden en een strakke planning hebben we verder niet. We zijn ook niet gebonden aan een bepaalde periode om terug te gaan. Als de spaarpot leeg is, zit onze reis erop.

We willen graag wat ervaringen tips over de volgende punten:

• We hebben een enkele reis geboekt via Condor naar Lima. We hebben bewust gekozen voor een enkele reis omdat we nog niet weten wanneer we terug gaan en vanuit welke plek. Nu geeft Condor aan dat je een doorreisticket nodig hebt bij binnenkomst van Peru. Van verschillende mensen heb ik gehoord dat de douane daar niet zo streng op zijn. Weten jullie of de vliegmaatschappij zelf er een probleem van kan maken? Anders nemen wij die gok gewoon en boeken we indien nodig daar een doorreis (bus/vlieg) ticket.
  • Spaanse lessen in Lima. Als jullie een tip hebben voor spaanse lessen in een andere stad in Peru zijn die ook zeer welkom!
  • Verblijf in Lima. We twijfelen tussen het boeken van een hostel of de mogelijkheid van Airbnb. Misschien is het ook wel mogelijk om gewoon particulier een appartementje te huren? (gezien de kosten)

Andere tips zijn mooi meegenomen :slight_smile:

Enkele reis komt meestal wel goed, zorg ervoor dat je een creditcard meeneemt dat geld vaak als garantie voor het kunnen kopen van een retourticket. Over het algemeen zijn ze vaak moeilijker vanuit het land waar je opstijgt dan de grenscontrole in het land waar je naar toe gaat.

Als je het graag low budget wil houden zou ik proberen om ook Bolivia in te plannen, prachtig land en verreweg het goedkoopste in Zuid Amerika.
Chili, Argentinie en Brazilie zijn gewoon flink duurder, al zeker ook de moeite!

1 like

Het niet hebben van een doorreisticket kan een probleem zijn aan het begin van jullie vliegreis. Ik weet niet hoe en met wie jullie vliegen? Ik weet van een Nederlandse die via Brussel en de VS vloog, dat ze er heel moeilijk deden omdat ze geen bewijs had dat ze Peru na 3 maanden zou gaan verlaten. Uiteindelijk is het goedgekomen (snel via internet iets geboekt), maar ik zou voor de zekerheid toch maar iets van een kopie/voucher van een (zogenaamd) geboekte reis regelen. Deze kun je natuurlijk ook weer gelijk annuleren. In Peru zelf zullen ze daar normaal gesproken niet naar vragen.

Zeker omdat het jullie eerste reis is, zou ik niet in Lima blijven voor Spaanse lessen. Lima is enorm groot, chaotisch en grauw met smog. Er zijn ook wel leuke wijken in Lima, maar die zijn nogal prijzig om te verblijven (en je hebt het over low budget). Een ingericht appartementje huren in de betere wijken is zeker niet goedkoop.

Arequipa of Cuzco zijn een stuk relaxter en hebben veel te bieden voor reizigers. Vooral in Cuzco grossiert het van de taalscholen (en van de toeristen) en als je van een feestje houdt kan je daar aardig je lol op. Arequipa is wat minder toeristisch maar daarom misschien wel leuker, en het klimaat is warmer (altijd zon en 22 graden). Spaanse lessen kun je prima ter plaatse regelen.

Succes ermee!

1 like

Beste Sandermooij en Doorzuidamerika,

Bedankt voor jullie tips! Hier kunnen we zeker wat mee.

‘‘Het niet hebben van een doorreisticket kan een probleem zijn aan het begin van jullie vliegreis. Ik weet niet hoe en met wie jullie vliegen? Ik weet van een Nederlandse die via Brussel en de VS vloog, dat ze er heel moeilijk deden omdat ze geen bewijs had dat ze Peru na 3 maanden zou gaan verlaten. Uiteindelijk is het goedgekomen (snel via internet iets geboekt), maar ik zou voor de zekerheid toch maar iets van een kopie/voucher van een (zogenaamd) geboekte reis regelen. Deze kun je natuurlijk ook weer gelijk annuleren. In Peru zelf zullen ze daar normaal gesproken niet naar vragen.’’

We vliegen met de maatschappij Condor (duitse maatschappij). Van Schiphol via Frankfurt naar Santo Domingo (Dominicaanse Republiek). Daar stappen we over op een vlucht naar Panama Stad. Hier weer een overstap, en dan de reis naar Lima.
Creditcard hebben we allebei.

Mocht het toch nodig zijn een vlucht te boeken krijg je daar gewoon toegang tot internet? Of moet je het via je eigen Iphone doen bijv.

Nou, ik zou niet tot het laatste moment wachten of ze moeilijk gaan doen of niet. Met een beetje creatief knippen en plakken kun je zelf ook wel een A4-tje maken wat als bewijs van uitvliegticket dient, bijvoorbeeld een (nog niet betaalde) vluchtreservering uitprinten waarbij je het woord *reservering *weghaalt ofzo (als je het forum doorzoekt kom je vast tips tegen)… De vliegmaatschappij zal geen studie gaan maken van de echtheid van je bewijs.

Het is ook een belachelijk regel. Maar het is omdat de vliegmaatschappij verantwoordelijk is om jullie eventueel terug te vliegen naar Nederland, indien de Peruaanse douane jullie weigert, wat ze theoretisch mogen doen als je geen bewijs hebt dat je het land gaat verlaten binnen 3 maanden. In de praktijk gebeurt dit niet want je bent gewoon welkom in elk Zuid Amerikaans land. En als je wel langer blijft dan op je visum staat aangegeven (30 of 90 dagen), betaal je gewoon een boete (dollar per dag o.i.d.) als je het land verlaat.

Overigens zijn enkele reizen naar Zuid Amerika vaak nog duurder dan retourtjes. Ik weet niet wat jullie nu hebben betaald, ik hoop minder dan 600 euro. Anders had je beter een retour ticket kunnen boeken (bijvoorbeeld Amsterdam - Lima, en als terugvlucht Rio - Amsterdam in juli). Uiteindelijk moet je toch een keer terug, en tijdens het WK in Brazilië zal de spaarpot wel snel leger worden. Voor echt low budget moet je zoals Doorzuidamerika al aangeeft in Bolivia zijn.

1 like

Hoi,

Ik heb meerdere keren problemen gehad met een enkeltje naar Peru (ben nederlander maar woon in Cusco dus heb al wat heen en weer gereisd). Zoals DoorZuidAmerika al uitlegt is het een regel van de peruaanse douane. Die controleert er zelf niet op in Peru, maar de vliegmaatschappij is verplicht dit wel te doen voordat jij aan boord gaat op ee vlucht naar Peru. Als Condor dus zelf al aangeeft dat er een doorreisticket nodig is dan is de kans erg groot dat er controle is. Ik heb het al met 3 verschillende maatschappijen meegemaakt. Zorg dus voor of een echt ticket, of een geknutseld ticket obv een reservering of koop gewoon een goedkoop busticket van de ene grensplaats in Peru naar een andere plaats dichtbij (bijvoorbeeld Puno naar La Paz ofzo). Je moet gewoon een bewijs kunnen laten zien dat je binnen 183 dagen het land weer verlaat, hoeft niet met vliegtuig, mag dus ook de bus zijn. Doe het zeker al was het maar voor je eigen rust!

Donny Spoel
Proyecto Peru Spaans en vrijwilligerswerk in Cusco

1 like

Hoi Danny,

Goeie tips. Het lijkt ons ook beter voor de ‘rust’ om van te voren iets geregeld te hebben. We zijn nu aan het kijken voor een busticket van Peru naar Bolivia. (Dit staat ook werkelijk op de planning dus komt misschien alleen maar goed uit ;). Puno naar La paz is een mooi stukje. We zijn al wat online aan het zoeken maar heb jij toevallig handige websites hiervoor? Eventueel ook voor binnenlandse vluchten of vluchten van Peru naar Chili/Argentinie/Bolivia.

We zijn ook bezig spaanse les te zoeken in Cusco en hebben al even op je website gekeken!

Beste K ris89,
ik ben vanaf 26 november in Arequipa om er Spaans te leren. Het is daar goedkoper en veiliger dan in Lima. Als je in Lima wilt blijven dan raad ik je aan om in een HOSTAL te verblijven bv. Mama Panchita in de wijk San Miguel, waar relatief veilig is. ik verblijf daar voor 4dagen om daarna verder te reizen naar Arequipa om daar op Universad Catolica Spaans te leren en waar ik ben bevriend met de professor die de lessen verzorgd aldaar? Zijn naam is Werner Nieto Arana. prijzen zijn een stuk goedkoper dan in Lima.
neem contact met mij op als je wilt via dit medium, ik ben regelmatig ingelogd.

Strerkte en heel veel plezier in Peru en de rest van Zuid-Amerika.