Een doorreis is verplicht echter is er totaal geen controle op. Je hebt het dus eigenlijk gewoon niet nodig.
Machu Picchu zeker doen. Kosten voor 2 dagen US$ 250
Jungle trip ook zeker doen, maar niet in Puerto Maldonado of Iquitos maar in Puerto Bermudez. Kost een fractie van de prijs en is net zo of nog veel mooier. Voor meer info exploreperu.nl - This website is for sale! - exploreperu Resources and Information.
Jungle bezoeken kan ook in Coca of Tena in Ecuador, maar zijn vrij toeristisch. Puerto Bermudez is volledig af van het toeristenpad en daardoor volledig onaangetast.
Jungle tochten in Colombia, zou ik niet doen vanwege de FARC
Duiken in Peru en Ecuador niet doen. In Colombia echt de moeite waard. Aan de prijs, dat wel gemiddeld US$ 60 voor 2 duiken maar mooi.
De rit van Colombia naar Panama is schitterend maar echt AF te raden. Bij de Darian Gap zoals het stukje heet tussen Colombia en Panama gebeuren vreemde zaken en zijn geen wetten. Als toerist heb je er niks te zoeken. De veiligste manier is om in Turbo, Colombia (ook zeker niet de veiligste stad trouwens een rechtstreekse boot te pakken naar Panama. of te gaan vliegen vanuit Colombia naar Panama
Wat moet je zeker gaan bezoeken.
In Peru: lima, nasca, huacachina, arequipa, colca cayon, puno, cusco, machu picchu, puerto bermudez, trujillo, huaraz, chiclayo, mancora tumbes voor de mangrove wouden.
In Ecuador. Vilcabamba, Loja, Cuenca, Baños, mitad del Mundo, Coca, Tena. Steden zoals Guayaquil en Quito vind ik totaal de moeite niet waard maar dat is persoonlijk uiteraard. Ook de markt bij Otavalo is verschrikkelijk. Veel te toeristisch.
In Colombia: Medellin, Bogota, Cali, Cartagena en eigenlijk alles er tussen in. Colombia is prachtig. Ga alleen niet te ver de jungle in, dan zul je hier een geweldige tijd hebben. In Panama zijn ook verschillende schitterende steden te vinden, maar ik ben daar de namen van kwijt. Ik ben er geweest maar dat is lang geleden en ik weet er helaas niet zo veel meer vanaf. Wat ik wel nog weet is dat je bij Boca del Toro geweldig kan duiken. Ik heb daar verschillende duiken gemaakt tussen de haaien.
Kosten hotels en backpackers gaten
Peru: vanaf 10 tot 35 soles
Ecuador vanaf 3 tot 10 USD
Colombia vanaf 8 tot 18 USD
Als je je beperkt to het eten in de lokale restaurants dan kun je voor 1 tot 3 USD per maaltijd eten. Uiteraard in toeristen restaurants is het eten duurder en vaak ook een stuk minder lekker.
Tip, maak als je tijd hebt ook een bezoek aan Bolivia. Een geweldig land waar vreselijk veel te beleven is. La Paz is de laatste tijd minder leuk vanwege de invasie Israelieten, die ze sfeer langzaam maar zeker aan het verzieken zijn, helaas zie je dit ook gebeuren in Cusco waar al vele restaurants zijn waar alleen nog maar Israeliten komen en waar de kaarten alleen nog maar in het hebreeuws zijn.