Van 15-06 tot 1-12 Z en M Amerika.. Doorreisbewijs??

Hallo mijn naam is Stefan (24) en ik ga van de zomer 5 en een halve maand door zuid en midden amerika reizen. Ik begin in Lima en vlieg terug vanuit San Jose (costa rica), mijn plan is om te reizen via Ecuador, Colombia en Panama. Nu lees ik vaak tegenstrijdige berichten, ik weet dat je geen visa hoeft aan te vragen maar lees wel vaak verhalen over een zogenaamd doorreis bewijs. Is er iemand die mij hier wat duidelijkheid over kan geven, heb ik dit nodig en zo ja waar kan ik het aanvragen?
Ook maak ik me een klein beetje zorgen over m`n budget, kan iemand mij een kleine indicatie geven van wat een reis van 5,5 maanden ong gaat kosten. Ik heb totaal geen problemen met low budget overnachten maar ik zou wel graag bv met een boot de amazone in gaan, machu picchu bezoeken, een dag of 4 gaan duiken enz. En op dat soort dingen wil ik liever niet bezuinigen.

En zijn er misschien nog mensen die in dezelfde periode daar zitten en het leuk lijkt om tijdje samen te reizen?

Alvast bedankt voor jullie hulp en reacties!

Voor Peru heb ik nog nooit een bewijs van doorreis of terugreis moeten laten zien. Officieel moet je dat wel hebben, maar ik ben er nooit naar gevraagd en ik ben de afgelopen paar jaar verschillende keren Peru in en uit gereisd.

Ook voor Ecuador, Argentinie, Brasilie en Uruguay ben ik nooit gevraagt om een bewijs van doorreis of terugreis. Ik daar ben ik verschillende keren geweest in de afgelopen paar jaar.

Een doorreis is verplicht echter is er totaal geen controle op. Je hebt het dus eigenlijk gewoon niet nodig.

Machu Picchu zeker doen. Kosten voor 2 dagen US$ 250

Jungle trip ook zeker doen, maar niet in Puerto Maldonado of Iquitos maar in Puerto Bermudez. Kost een fractie van de prijs en is net zo of nog veel mooier. Voor meer info exploreperu.nl - This website is for sale! - exploreperu Resources and Information.

Jungle bezoeken kan ook in Coca of Tena in Ecuador, maar zijn vrij toeristisch. Puerto Bermudez is volledig af van het toeristenpad en daardoor volledig onaangetast.

Jungle tochten in Colombia, zou ik niet doen vanwege de FARC

Duiken in Peru en Ecuador niet doen. In Colombia echt de moeite waard. Aan de prijs, dat wel gemiddeld US$ 60 voor 2 duiken maar mooi.

De rit van Colombia naar Panama is schitterend maar echt AF te raden. Bij de Darian Gap zoals het stukje heet tussen Colombia en Panama gebeuren vreemde zaken en zijn geen wetten. Als toerist heb je er niks te zoeken. De veiligste manier is om in Turbo, Colombia (ook zeker niet de veiligste stad trouwens een rechtstreekse boot te pakken naar Panama. of te gaan vliegen vanuit Colombia naar Panama

Wat moet je zeker gaan bezoeken.

In Peru: lima, nasca, huacachina, arequipa, colca cayon, puno, cusco, machu picchu, puerto bermudez, trujillo, huaraz, chiclayo, mancora tumbes voor de mangrove wouden.

In Ecuador. Vilcabamba, Loja, Cuenca, Baños, mitad del Mundo, Coca, Tena. Steden zoals Guayaquil en Quito vind ik totaal de moeite niet waard maar dat is persoonlijk uiteraard. Ook de markt bij Otavalo is verschrikkelijk. Veel te toeristisch.

In Colombia: Medellin, Bogota, Cali, Cartagena en eigenlijk alles er tussen in. Colombia is prachtig. Ga alleen niet te ver de jungle in, dan zul je hier een geweldige tijd hebben. In Panama zijn ook verschillende schitterende steden te vinden, maar ik ben daar de namen van kwijt. Ik ben er geweest maar dat is lang geleden en ik weet er helaas niet zo veel meer vanaf. Wat ik wel nog weet is dat je bij Boca del Toro geweldig kan duiken. Ik heb daar verschillende duiken gemaakt tussen de haaien.

Kosten hotels en backpackers gaten
Peru: vanaf 10 tot 35 soles
Ecuador vanaf 3 tot 10 USD
Colombia vanaf 8 tot 18 USD

Als je je beperkt to het eten in de lokale restaurants dan kun je voor 1 tot 3 USD per maaltijd eten. Uiteraard in toeristen restaurants is het eten duurder en vaak ook een stuk minder lekker.

Tip, maak als je tijd hebt ook een bezoek aan Bolivia. Een geweldig land waar vreselijk veel te beleven is. La Paz is de laatste tijd minder leuk vanwege de invasie Israelieten, die ze sfeer langzaam maar zeker aan het verzieken zijn, helaas zie je dit ook gebeuren in Cusco waar al vele restaurants zijn waar alleen nog maar Israeliten komen en waar de kaarten alleen nog maar in het hebreeuws zijn.

Bolivia is inderdaad te gek! Maar ik ben nu een maand terug en heb geen enkele Israëliër gezien hoor… Ik vind La Paz een te gekke stad en voelde mij er als vrouw alleen erg veilig. Veel backpackers en altijd wat te beleven!!

Officiëel moet je bij aankomst een vlieg- of busticket hebben waaruit blijkt dat je Peru binnen 183 dagen weer verlaat (langste periode waarvoor je bij aankomst een toeristenvisum (stempeltje) kan krijgen. Het is inderdaad waar dat de Peruaanse immigratie authoriteiten daar nooit op letten. We is het zo dat de luchtvaartmaatschappij bij het inchecken moeilijk kan doen, omdat ze bang zijn dat de authoriteiten er plotseling wel op dan letten en de maatschappij je mee moet terug nemen en bovendien een grote boete krijgen.
Het laatste geval dat mij bekend (een maand of twee geleden) is van een Deen die bij Iberia in Madrid wilde inchecken. Hij had een enkele reis naar Lima en zou vanuit een ander land terug vliegen. Iberia stelde toen voor dat hij een retour zou kopen dat in Lima terugbetaald zou worden. Dat heeft hij toen gedaan en is in Lima naar het kantoor van Iberia gegaan. Op een klein bedrag na hebben ze toen het bedrag teruggestort op zijn rekening.
Zelf heb ik een ooit keer in Amsterdam aan de balie van Iberia verteld dat ik met de bus naar Chili zou gaan, wat ook zo was, en dat ik geen busbiljet had omdat zo’n busreis erg goedkoop is en er vele bussen rijden, zodat het niet iets is wat je van te voren al in Nederland gaat regelen. Dat werd geaccepteerd. Maar bij een andere reis accepteerde Delta in Brussel dit niet. Zij hebben toen de Peruaanse ambassade in Brussel gebeld, die toen het groene licht gaf. Soms let de luchtvaartmaatschappij er bij het inchecken niet op.
Wees er dus op voorbereid dat je bij het inchecken erop kunt worden aangesproken. Wees er ook op voorbereid dat men bij het inchecken niet van de 183 dagen op de hoogte is, en nog steeds denkt dat 90 dagen het maximum is.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

Allemaal bedankt voor de reacties. Het is me wat duidelijker geworden.

Dat retourtje kan verplicht zijn maar daar hebben ze mij nog NOOIT om gevraagd…ook niet in de states…!Ook niet bij inchecken …maar dat kan misschien gewoon toeval zijn he .
Misschien heeft het iets te maken vanwaar je komt ofzo…in ieder geval in Peru zijn ze best soepel !!!