Hoe lang mag je in Ned loondienst in Amerika werken

Hoe lang je mag werken in Amerika, als Nederlander bij een amerikaans bedrijf zonder werkvergunning. Mijn man is in dienst van de Nederlandse vestiging van deze onderneming.

Mijn man is de eerste drie maanden van het jaar 2011 daar geweest en heeft voor het Amerikaanse bedrijf gewerkt, en is erna teruggekeerd naar Nederland. Daar werkt hij voor de nederlandse vestiging.
Hij geeft opleidingen in machines in de auto industrie. Amerika heeft Europese machines afgenomen, en hij moet ze uitleggen hoe de machines werken. Dit is een vrij specifieke machine, waar je in Nederland ca 5 jaar over doet om het goed te beheersen

De vraag is nu, mag hij dit jaar dan nog een keer en hoe lang moet hij dan in nederland geweest zijn om weer die kant op te mogen. Het bedrijf wil hem graag nogmaals overhebben

Bedankt alvast voor jullie reacties

Het hangt af van hoe hij in de VS wordt geplaatst. Wordt hij aangenomen in loondienst direct van de Amerikaanse vestiging, dan moet er een werkvergunning voor hem worden aangevraagd en waarschijnlijk ieder jaar worden verlengd. Als hij in loondienst van de Nederlandse vestiging in de VS wordt geplaatst, wordt hij als expat gezien en heeft hij (voor zover ik weet) alleen een langetermijn bezoekersvisum nodig, niet perse een werkvergunning (maar hier ben ik niet zeker over).

Desnoods de Amerikaanse ambassade bellen voor informatie over de opties, of (beter nog) de werkgever dit laten uitzoeken. Het moet zeker mogelijk zijn om daar 5 jaar te werken om instructie te geven als dit een baan is die niet door een Amerikaan kan worden gedaan.

1 like

Bedankt voor je reactie Jurjenb, ik lees de verhalen/ blogs:wereld: van mensen over dit onderwerp en maak zo een lijstje wat ik allemaal bij de amerikaanse ambassade wil vragen.

Als er nog meer tips zijn dan hoor ik ze graag