Ik (vrouw, 29, Post-HBO) overweeg om een jaar of 2 bij mijn vriend (Amerikaan) in Indianapolis te gaan wonen om dan later samen definitief terug te gaan naar Nederland. Een paar eerste vragen om een beetje een idee te krijgen wat me dan te wachten zou staan:
[ul]
[li]Aan welke eisen moet een contract / werkgever voldoen om daar te mogen wonen? En hoe zit dat met studeren? (Trouwen gaat me nog even wat te ver ;-)[/li][li]Ik heb een koopwoning in Nederland en zou deze graag tijdelijk willen verhuren. Waar moet ik allemaal aan denken?[/li][li]Kan ik daarna ‘gewoon’ weer terug naar Nederland?[/li][li]En is iemand op de hoogte van wat we allemaal zouden moeten regelen als hij daarna naar Nederland wil emigreren?[/li][li]Nog andere tips?[/li][/ul]Alvast enorm bedankt!! :wereld:
Groetjes Joek
Hoi Joek,
Ik zie dat je nog geen reacties gehad hebt op je bericht. Weet je inmiddels al meer?
Misschien kan je wat meer vertellen over wat voor een werk je zoekt/ welke opleiding je al hebt? Dat maakt het makkelijker voor leden om antwoord te geven op je verschillende vragen.
Groetjes!
Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik zal doen wat ik kan…
Het belangrijkste is dat je geen baan in kan pikken voor de Amerikanen, die het al moeilijk genoeg hebben. De werkgever zal dus moeten kunnen aantonen dat hij langere tijd op zoek was naar iemand om die werkplek te vullen, maar niemand heeft kunnen vinden. Alternatief is dat je competenties en/of kennis hebt, die geen enkele Amerikaan heeft of op korte termijn (via bijscholing) kan krijgen.
Ik kan me zo’n vraag herinneren elders op de site. Probeer de zoekfunctie eens in Algemene vragen & discussies en Wonen en werken in het buitenland forum.
Jij kan gewoon terug met je Nederlandse paspoort. Jouw vriend kan ook met een paspoort naar NL afreizen, maar dat geeft hem slechts een beperkt verblijf als toerist. Voor een tijdelijke verblijfsvergunning moet je contact opnemen met de IND (en dat is niet makkelijk om te regelen). Na 3 jaar getrouwd te zijn (of geregistreerd partnerschap) kan het iets makkelijker zijn om voor hem een verblijfsvergunning aan te vragen.
Andere optie (voor jou) voor de VS is het fiancee visum. Volgens mij kun je daarmee direct aan de slag. Nadeel is dat 'ie maar een paar maanden geldig is, daarna moet je trouwen of terugkeren.
Nogmaals: ik ben geen expert, dit is wat ik her en der oppik. ![]()
Hoi Jurjen,
Bedankt voor je reactie!! Ik zie 'm nu pas, kennelijk krijg ik er geen melding van. Ik ben inmiddels wat informatie rijker en weer voor 2 weken bij mijn vriend geweest. Ik ben er wel achter dat trouwen haast wel de enige oplossing lijkt te zijn. Die regels begrijp ik wel, maar voor mij is het wel lastig. Het zijn behoorlijk grote beslissingen zo…
Ik heb de pabo gedaan, 6 jaar ervaring als leerkracht en nu ben ik sinds 2 jaar ambulant begeleider van reguliere scholen met kinderen met een cluster-4 indicatie (voornamelijk autisme, ADHD) en rond ik mijn Master-SEN (post-HBO) af. Het is echter niet zo dat ik persé in het onderwijs wil werken, ik sta ook wel voor iets anders open. De optie om daar te studeren heb ik afgeschreven, omdat het collegegeld wel erg hoog schijnt te zijn en je met een dergelijk visum in principe er niet bij mag werken (behalve dan op de campus). Dus…
In ieder geval weer 2 geweldige weken achter de rug, deze zomer voor een week of 5 die kant op en dan maar eens grote knopen doorhakken. ![]()
Bedankt!
Groetjes Joek
Hoi Joek,
Zoals Jurjen schreef mag je niet werken, alleen met een fiance visum. Ik ben ook geen expert maar je moet dan binnen 90 dagen na aankomst trouwen, dus dat valt af…
Je kunt een toeristenvisum voor 6 maanden krijgen maar dan ook mag je niet werken. Deze link geeft wat meer uitleg over de types visa voor touristen:
http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1265.html
Succes!
Hoi Joek,
het is zeer moeilijk om hier in Amerika ‘zomaar’ te komen wonen en werken. Om een verblijfsvergunning hier te krijgen kun je inderdaad een werkgever zoeken die jouw ‘sponsor’ wil zijn. Zoals eerder gezegd mag dit inderdaad niet ten koste gaan van kansen voor Amerikanen. Verder is het voor het bedrijf meer moeite en dus duurder om een buitenlander aan te nemen. Het papierwerk wat hiermee gepaard gaat is behoorlijk intensief.
Ik zit op dit moment in Amerika, op een toeristenvisum, in afwachting van mijn K1 fiance visum. Mijn Amerikaanse verloofde woont en werkt in Washington DC. Wij hebben besloten dat het voor ons hier een goede start zou zijn om ons leven samen te beginnen. Na onderzoek blijkt het K1 fiance visum de snelste manier te zijn om een visum te krijgen. De snelste manier… Dit kost je echter nog wel minimaal 6 maanden, waarschijnlijk langer. Het is behoorlijk wat papierwerk en als er ook maar een klein dingetje niet goed of onduidelijk is ingevuld stuurt het bureau je de papieren gewoon terug en moet je het opnieuw insturen. Kan dus behoorlijk frustrerend zijn. Ik ben op dit moment 5 maanden bezig, dus ben nog maar in de beginfase, maar ik hoop in juli mijn fiance visum te krijgen. Dit als alles goed gaat natuurlijk. Je moet dan inderdaad, zoals eerder gezegd, binnen 90 dagen trouwen om je fiance visum om te zetten in een ‘definitief’ visum. Echter moet je nog wel ieder jaar, de komende 3 jaar, naar het immigratiebureau om aan te tonen dat je nog altijd samen bent met je partner. Als je een advocaat inhuurt kan deze wellicht wat aan het proces versnellen en zorgen dat alles in 1 keer goed gaat. Dit kost je echter wel een aardig aantal $'s.
Een andere optie is de loterij. Ieder jaar worden 50.000 visa’s uitgedeeld door de overheid. De inschrijving hiervoor start, volgens mij, in juli of augustus. Als je wordt uitgekozen duurt het nog altijd ongeveer een jaar voordat je je werkelijke visum krijgt.
Ik zou ook eens op de site www.visajourney.com kijken. Staat een hoop nuttige informatie en ervaringen van anderen op.
Succes ermee!
grt. Ivo
Wat een procedure! Trouwen leek mij, hoewel nog best een enorme stap, uiteindelijk de simpelste oplossing. Ik had me daar nog niet zo in verdiept. Maar ook dat is dus behoorlijk gecompliceerd / tijdrovend… Bedankt voor alle informatie, super, hier kan ik in ieder geval weer mee verder!
Groetjes Joek
Hier wil ik graag even op inhaken! De loterij inschrijving start in oktober en loopt tot begin november en dit is zeker een goede optie, al is de kans erg klein. Ik denk dat je het beste een werkgever kan vinden, of misschien in Nederland een werkgever die je wil uitzenden. Succes en veel plezier!
Hoi Joek,
Trouwen is idd een grote stap, maar realiseer wel dat je niet ‘even’ een fiancé visum aanvraagd. Je moet stevig in je schoenen staan! Veel formulieren invullen. Zorg dat je op de hoogte bent! Heb je al wat meer info kunnen vinden?
Klopt, de loterij is inderdaad een kleine kans. Maar niets is onmogelijk. Je moet er niet op rekenen dat je hem wint, maar als je je niet inschrijft win je hem natuurlijk nooit.
Het aanvragen van een fiance visum doe je inderdaad ook niet zomaar. Ik ben nog maar in de begin-fase, dus in afwachting van mijn interview, maar er is al aardig wat papierwerk doorheen gegaan.
Het vinden van een werkgever is inderdaad de ‘makkelijkste’ weg. Al is het hier moeilijk een werkgever te vinden die zijn werknemers uit Europa laat overkomen. De economie is zich aan het herstellen, maar is nog lang niet top.
Ik denk dat de conclusie mag worden getrokken dat alle mogelijkheden moeilijk zijn. Maar als je iets graag wil moet je er wat voor over hebben ![]()
Grt. Ivo
Agreed!
Formulieren moeten je inderdaad met de grootste zorg invullen. Men heeft er (neem ik aan) wel begrip voor als je ze zelf invult en geen gebruik maakt van een Immigration Lawyer. Zo’n advocaat in de arm nemen om jullie het hele proces te vertegenwoordigen kan behoorlijk in de cijfers lopen (in de duizenden is vaker regel dan uitzondering). Niet iedereen kan dit betalen en biedt nog altijd geen garanties.
Mijn ervaring met papierwerk bij de noordenburen is dat je het heel goed zelf kan doen. Antwoorden op de meeste vragen kun je vinden door de handleiding van het formulier goed te lezen. Voor de overige vragen heeft de UCS waarschijnlijk een hotline die je kunt bellen en anders blijken internetfora vaak een mooie denktank te zijn (al lopen er niet heel veel immigraten rond in het Amerikaforum hier, is mijn indruk).